رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین:
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: هرگونه نقل و انتقال تک سُمی‌ها بین باشگاه‌های مختلف نیازمند أخذ گواهی حمل بهداشتی است.
کد خبر: ۵۰۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱ 09 October 2017
به گزارش تابناک از قزوین، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین، عیسی غیاث‌یزدی اظهار داشت: مشمشه از جمله بیماری‌های عفونی واگیردار و قابل انتقال بین انسان و حیوان است که بیشتر تک سُمیان  ازجمله اسب، الاغ و قاطر به این بیماری حساس هستند.

وی افزود: متداول‌ترین راه انتقال مشمشه در میان تک سُمیان از طریق غشاءهای مخاطی دهان و بینی، استنشاقی، جویدن و متعاقب بلع آب و غذای آلوده بوده و همچنین باکتری از طریق لوازم و اشیا آلوده از قبیل لوازم ستوربانی، سم چینی، یراق‌آلات اسب، لواشه و لوازم دامپزشکی هم می‌تواند منتقل شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین تشریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل و ریشه کنی این بیماری، شناسایی تک سُمیان آلوده به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای است.

غیاث‌یزدی یادآور شد: بنابراین با توجه به اینکه هرگونه نقل و انتقال تک سُمی‌ها بین باشگاه‌های مختلف نیازمند أخذ گواهی حمل بهداشتی است، مالکان اسب‌ها باید با ارائه مدرک سلامت بالینی اسب، گواهی تأیید تست مشمشه و کد رهگیری معتبر خودرو با مراجعه به ادارات دامپزشکی نسبت به أخذ گواهی حمل اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار