دادستان عمومي و انقلاب قزوين گفت: مسجد محوري در جامعه اسلامي در كاهش جرائم و تخلفات موثر است.
کد خبر: ۴۹۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ 13 September 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، حجت الاسلام اسماعيل صادقي نياركي بیان کرد: تحقيقات نشان مي دهد كه تمايل و اعتقاد افراد به باورهاي الهي در كاهش جرائم موثر است.

وي ادامه داد: نقش اعتقادات مذهبی بر اعمال و رفتار انسان معتقد امری انکار ناپذیر است اعتقادات مذهبی در تمامی اعمال و رفتار انسان مومن منعکس شده او را به انجام اوامر الهی ترتیب و از مناهی حضرت یاری باز می دارد.

دادستان عمومي و انقلاب قزوين اضافه كرد: امروزه یکی از روش های رایج به منظور درمان بزهکاران و اصلاح آنان و پیشگیری از وقوع جرم در بیشتر کشورهای دنیا، شیوه مذهب درمانی است چراكه یکی از بهترین عوامل بازدارنده از ارتکاب که اثر بسیار مهمی دارد عامل مذهب است.

وي افزود: زمانی که در جامعه ای نقش مذهب و عوامل معنوی پررنگ می‌شود بی شک میزان جرم و جنایت نیز کاهش می یابد به گونه ای که در بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است غالب مجرمان افرادی دور شده از دین هستند و در خانواده هایی پرورش یافته اند که ارزش های معنوی کمرنگ شده و ارزش های مادی جای آن را گرفته است.

حجت الاسلام صادقي نياركي خاطرنشان كرد: به عنوان نمونه کاهش میزان جرایم در ماه رمضان واقعیتی آشکار است چرا که هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، تعداد قتل ها و سایر جرایم وقوعی دیگر کاهش می یابد و به تبع آن احساس امنیت در میان مردم نیز بیشتر می شود و ماه رمضان این فرصت را ایجاد می کند که ذهن جامعه از ناپاکی ها، ناهنجاری ها و وقایع تلخ و تکان دهنده پاک شود و موج احساس ناامنی فروکش کند.

وي توضيح داد: دین اسلام که کاملترین دین دنیاست، برای تمامی ابعاد زندگی انسان ها طرح ها و برنامه های مناسبی را تدوین نموده که عمل به آنها انسانها را به سوی رستگاری هدایت می کند، يكي از برنامه هاي اسلام براي هدايت جامعه مسجد است.

دادستان عمومي و انقلاب قزوين اعلام كرد: شاهد هستیم که سازمان ها و نهادهای مختلف بودجه های زیادی را صرف مبارزه و مقابله با بزهکاری و انواع آسیب های اجتماعی می کنند اما نحوه هزینه کردن ها حکایت از آن دارد که بیشتر این بودجه صرف برخورد با معلول ها می شود و کمتر کسی به سراغ علت ها می‌رود حال آن که اگر در بحث مبارزه با آسیب های اجتماعی توجه ما به علل و ریشه ها باشد در آن صورت ضرورت انجام کارهای فرهنگی و لزوم توسعه آن بیشتر احساس می شود و مسئولان رسانه‌ها نیز به طور طبیعي در پررنگ کردن باورهای دینی تلاش بیشتری را به خرج خواهند داد.

وي اظهارداشت: آسیب شناسان اجتماعی و متخصصان علوم رفتاری بر این باورند که علت بسیاری از جرایم و جنایت‌ها نابسامانی های روانی و گسترش میزان بیماری ها و مشکلات روحی است به همین دلیل همواره بر لزوم توجه ویژه به بهداشت روان در سطح کلان تأکید ویژه ای دارند.

حجت الاسلام صادقي نياركي ادامه داد: جرم توسط فرد یا افرادی به وقوع می پیوندد که در برابر فشارها و مشکلات زندگی که به انواع اجتماعی، خانوادگی و ..... تقسیم می شود توانایی یافتن راهکارهای منطقی و صحیح را ندارد و به خاطر پایین بودن آستانه تحمل شخص، وی در برابر سختی ها و گرفتاری ها به رفتار هیجانی متوسل می شود از سویی با ریشه یابی اعمال افراد تبهکار و قانون شکن مشخص می شود در فرآیند رشد‌ آنها اختلال وجود داشته و همین مساله سبب شده تا شخصیت آنان به شخصیتی بیمار گونه تبدیل شود.

وي افزود: با مطالعه دستورهای دین اسلام این نکته به طور كامل واضح و مشخص است هر آنچه که در دین به انجام یا ترک آن امر و توصیه شده نقش بسزایی در بهداشت روانی دارد، فرد مذهبی کمتر گرفتار خشم و رفتارهای هیجانی می شود به خاطر باورهایی که در او تثبیت شده در برابر ناملایمات و سختی ها، مشوش نمی شود و در برخورد با دیگران آرامش خود را حفظ می کند و همین نکات از مهمترین عوامل پیشگیری از وقوع جرم است.

دادستان عمومي و انقلاب قزوين تصريح كرد: مسجد در حوزه دينداري فردي و اجتماعي نقش برجسته و ويژه اي دارد از اين رو بايد خانواده ها به مسجد توجه برجسته اي داشته باشند.

وي يادآورشد: بنابراين مسجد محوري در جامعه اسلامي در كاهش جرائم و تخلفات موثر است از اين رو در موضوع مسجد نبايد تنها به نماز اكتفا شود بلكه بايد به كاركردهاي مختلف فرهنگي و اجتماعي مسجد نيز توجه كنيم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار