قائم مقام معاون وزیر کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: در تولید شیر خام به تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده‌ایم و پیش‌بینی ما در برنامه‌های طراحی شده دستیابی به تولید ۱۱ میلیون تن شیر خام است.
کد خبر: ۴۸۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 29 August 2017
به گزارش  تابناک  قزوین محمدرضا ملاصالحی  در آئین  افتتاح یازدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی، ژنتیک و اصلاح دام  در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اظهار کرد: تا دو دهه پیش ایران بزرگ‌ترین واردکننده شیر خشک، کره، گوشت قرمز و گوشت مرغ بود اما در حال حاضر به جایگاهی دست یافته‌ایم که در دنیا به‌عنوان صادرکننده مطرح هستیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کمتر از پنج ماه گذشته بیش از ۴۵۰ هزار تن فرآورده‌های لبنی به خارج از کشور صادر کرده‌ایم در حالی که تا ۱۵ سال گذشته ما به عنوان یکی از واردکنندگان عمده شیر خشک و کره بودیم.
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهادکشاورزی  ادامه داد: امروز ما در کشور در تولید گوشت مرغ از مرز دو میلیون تن در سال گذشته‌ایم و این افتخار بزرگی است. همچنین در تولید شیر خام به تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده‌ایم و پیش‌بینی ما در برنامه‌های طراحی شده دستیابی به تولید ۱۱ میلیون تن شیر خام است.
ملاصالحی یادآور شد: بخش عمده‌ای از این پیشرفت‌ها مرهون برگزاری همین نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌ها است چراکه موجب می‌شود تولیدکنندگان با فنّاوری روز آشنا شده و از طرفی سرمایه‌های بیشتری جذب این بخش شوند.
قائم مقام معاون وزیر  جهادکشاورزی در امور تولیدات دامی در ادامه بیان کرد: ما در بخش فراورده‌های دامی نیاز به ورود سرمایه‌های جدید داریم تا بتوانیم تولید گوشت قرمز و شیر را در کشور افزایش دهیم اما هنوز تا رسیدن به هدف تعیین‌شده فاصله داریم.
ملاصالحی اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده نیازمند برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌هایی از این دست هستیم و نیاز است تا بار علمی این نمایشگاه‌ها برای ورود نسل جدید بیشتر شود چراکه این نسل جدید است که قرار است وارد چرخه تولید و صنعت شود.
وی در خصوص نوسان موجود در قیمت گوشت و مرغ گفت: بخشی از این افزایش قیمت‌ها به تورم و بخشی دیگر به نوساناتی که به طور معمول در ایام تقویمی داریم بازمی‌گردد.
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهادکشاورزی  در ادامه افزود: هرچه به ایام تقویمی سال مانند عید قربان، ماه رمضان و ماه محرم نزدیک می‌شویم به دلیل افزایش تقاضا، تولیدکنندگان با افزایش قیمت بخشی از عرضه را کنترل می‌کنند.
ملاصالحی در خصوص تولید گوشت قرمز در کشور تصریح کرد: از نظر کمیت در تولید داخلی ۹۰ درصد نیاز کشور را تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌کنند و به طور میانگین ۱۰ درصد از محل واردات تهیه می‌شود و در این زمینه تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است.
قائم مقام معاون وزیر جهادکشاورزی  در امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی  عنوان کرد: در بخش گوشت سبک گوسفند و بز برای تعدیل بازار واردات به شکل گوشت گرم انجام شده و در میادین تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قالب بسته‌بندی‌های بهداشتی برای متقاضیان عرضه می‌شود.
ملاصالحی ادامه داد: در بحث افزایش قیمت محصولات دامی تولیدکننده مقصر نیست و بهره زیادی از این افزایش قیمت نمی‌برد بلکه بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت در مسیر تولید و مصرف نصیب واسطه‌ها می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ورود تشکل‌های جدید، شبکه توزیع بهبود یابد و این نوید را می‌دهیم که مشکلی در تأمین و توزیع محصولاتی گوشتی وجود ندارد و بخشی از این نوسانات مربوط به ایامی است که پیش رو داریم.
ملاصالحی افزود: این تغییراتی است که سیستم ذخیره‌سازی و عرضه باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند تا مشکلات موجود کاهش یابد.
 به گفته وی نمایشگاه‌های تخصصی از این دست در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، همدان برگزار شده و یازدهمین نمایشگاه تخصصی در قزوین برگزار می‌شود.
ملاصالحی  گفت: فرایند این نمایشگاه‌ها در نمایشگاه ملی در تهران جلوه یافته و محل خوبی برای عرضه محصولات و آشنایی تولیدکنندگان با فنّاوری‌های جدید بوده که مورد نیاز کشور است.
ملاصالحی اظهار داشت: ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در بحث تأمین مواد پروتئینی و محدودیت‌های اقلیمی ناچار هستیم به فنّاوری‌های روز دست یابیم تا سطح تولید را بالا برده و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.
قائم مقام معاون وزیر جهادکشاورزی در امور تولیدات دامی عنوان کرد: ما باید تولیداتمان را به نحوی مدیریت کنیم که برای مصرف‌کننده قابل استفاده باشد و در این مسیر، دسترسی به فنّاوری جدید می‌تواند راهگشا باشد.
وی افزود: حضور تولیدکنندگان در این نمایشگاه‌ها کمک بزرگی در زمینه تغذیه دام، بهداشت دام و ماشین‌آلات مرتبط می‌کند و امیدواریم که نمایشگاه‌هایی از این دست از نظر کمی و کیفی توسعه‌یافته و دست اندر کاران امر هم در این زمینه مشارکت بیشتری داشته تا بتوانند تولیدکنندگان را به این سمت جذب کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار