کد خبر: ۴۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴ 16 June 2015

به گزارش خبرنگارما—زندگی پویاست و رشد و تکامل انسانی در گروحرکت و پویایی است . انسان موجودی است که از بدو تولد با حرکت و شرد شکل گرفته است و در هر مرحله ای از زندگی به نوعی این حرکت و رشد در انسان تجلی پیدا میکند. گاهی در نوزادی حرکت جسمی آغاز می‌شود و در آغازین مراحل نونهالی سخن گفتن را می آموزد.

اما فطرت انسانی به نوعی آفریده شده است که در دوره ای از آغازین روزهای نوجوانی به بلوغ فکری و عبادی نزدیک می شود و انسانی که تا دیروز تنها رشد جسمی، زبانی و حتی تواناییهای فردی او مدنظر بود امروز از نظر اجتماعی به بلوغ رسیده و زمان آغاز عبادات دینی و عرفانی در او آغاز شده است.

در همه ادیان روز بلوغ فکری و دینی وجود دارد

همه ادیان حتی در معنویت های نوظهور نیز روزی و یا زمانی برای این بلوغ عرفانی در نظر گرفته شده است و بسته به نوع گرایش و تفکر معنویت‌ها انسان را در بازه ای از زمان مکلف به انجام قوانین می دانند. برهمین اساس دین مبین اسلام نیز که اکمل همه ادیان الهی است و در خصوص همه ابعاد زندگی بشریت قانون و راهکار زندگی صادر کرده است 9 سالگی در دختران و 16 سالگی در پسران را آغاز این تکلف الهی می داند.و از این سن دختر و پسر مکلف ملزم به رعایت قوانین الهی و به نوعی بلوف دینی است.

برهمین اساس این سن و به عبارتی بلوغ دینی هر فردی از مهم ترین مراحل زندگی فرداست به نوعی که شاید فردی که به بلوغ جسمی و حتی فکری و اجتماعی نرسیده نیز نیاز به این بلوغ عبادی است و می توان این روز را مهم ترین مر حله زندگی بشریت دانست. به نوعی که در هر کشوری بسته به شرایط خاص با برگزاری جشن ها و مراسمات مختلف این روزا را به یکی از بزرگترین اعیاد بدل کرده اند.

نخستین کسانی که جشن تکلیف گرفتند

به نقل ازکتاب فرهنگ زندگی اثر حجت الاسلام غلامرضا بهرامی سید ابن طاوو س که فقیهی نام آور و از مخافر علمای شیعه است نخستین کسی بود که برای فرزند خود محمد جشن تکلیف گرفت و در خصوص این مراسم نیز رساله ای نوشت.

او معتقد است: سزاوار چنین است که روز تشرف به شرف تکلیف را از بزرگترین اعیاد قرار دهد زیرا که اصل آن اساس و تمام اعیاد است . هم در دنیا و هم د ر آخرت و سایر اعیاد فرع آن هستند. پس باید این روز را حفظ نمود و وقت و ساعت تشرف به تکلیف را ضبط نمود.

براین اساس سالهاست که در کشور جمهوری اسلامی ایران که مرکز تشیع دنیا و تنها حکومت شیعی جهان است جشنی با عنوان جشن تکلیف برگزار می شود که در این روز مکلف شدن به دین اسلام گرامی داشته می شود.

جشن تکلیف جشن آزادگی دینی و اعتقادی است

مکلف شدن؟ قوانینی برای زندگی درست تر

وقتى پسر يا دختر به سنّ معيّنى رسيدند و بالغ شدند، به آنان «مكلّف» گفته مى شود. كسى كه به سنّ تكليف مى رسد، بايد دستورهاى دينى را انجام دهد و به واجبات عمل كند و از آنچه خداوند ممنوع ساخته (يعنى محرّمات) پرهيز كند.

به تكليف رسيدن، يك عيد به حساب مى آيد، چون از نظر عقلى و جسمى به حدّى رسيده ايم كه خداوند به ما دستور مى دهد و ما خوشحاليم كه خواسته ها و دستورهاى او را اطاعت كنيم و بنده شايسته او به حساب آييم و چه افتخارى از اين بالاتر؟ ما با «جشن تكليف»، نعمتهاى خدا را گرامى مى داريم و اين روز بزرگ را كه در آن به سنّ تكليف رسيده ايم، بعنوان يك روز پرشكوه و خاطره اى به يادماندنى به ياد مى سپاريم.

جشن تکلیف باشکوه و کم هزینه الگوی ساده زیستی برای همه دنیا

ابراهیم رحمانی کارشناس مسئول قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین جشن تکلیف را از مهم ترین خاطرات زندگی هر فردی می داند و میگوید: باید این جشن به گونه ای برگزار شود تا بهترین خاطره زندگی یک فر د را رقم بزند.

وی با اشاره به برگزاری جشن های تکلیف دسته جمعی در استان قزوین بیان می کند: از چند سال گذشته با برنامه ریزی های صورت گرفته جشن تکلیف به صورت متمرکز و در چند مرحله با حضور دانش آموزان مناطق مختلف شهر برگزار می شود که همین تجمیع به بهتر برگزار شدن مراسم کمک شایانی می کند.

دين اسلام، دينى آسان و مطابق با عقل و منطق و فطرتِ انسان است و نبايد با سختگيريهاى بيش از حدّ، مردم را از دين بيزار كرد.

رحمانی با بیان برخی از مشکلاتی که در حوزه جشن تکلیف ها وجود دارد بیان کرد: امروزه بخش زیادی از جشن های تکلیف به جشن های خانوادگی بدل شده است و همانند بسیاری ازمراسمات ملی و مذهبی که با افراطی گری و اسراف آمیخته شده است این جشن نیز همانند یک جشن عروسی بسیار مجلل برگزار می شود که شایسته مکلف نیست.

کارشناس مسئول قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: باشکوه برگزار کردن این مراسم با اسراف و افر اطی گری هم معنا نیست چرا که باید جشن تکلیف ساده و در عین حال به یاد ماندنی برگزار شود چرا که اسوه و امامان ما همگی ساده زیستی را راه زندگی خود قرار داده بودند.

جشن تکلیف جشن آزادگی دینی و اعتقادی است

جشن تکلیف جشن تاج گذاری چادر است

خانم زهرا عبادی خانمی 36 ساله است که در مقابل یکی از مساجد استان با وی آشنا می شوم او که خانمی محجبه است به همراه دختر 9 ساله خود به مسجد آمده است از او در خصوص خاطره جشن تکلیفش سوال می کنم او می گوید: شاید جشن تکلیف از مهم ترین مراحل زندگی ما باشد اما آن طور که باید به آن توجه نمی شود به طور مثال در همه کشورها روز بلوغ را روزی مهم می دانند اما ما با سهل انگاری جشن تکلیف را آن طور که باید برگزار نمی کنیم.

او با اشاره به دختر 9 ساله خود میگوید: من برای دخترم جشن تکلیف گرفتم و چادری به همراه یک تاج گل به او هدیه دادم من و پدرش مراسمی را با عنوان تاج گذاری برای دخترمان برگزار کردیم و تاج چادر که عفت هر زنی است را با احترام و همانند مراسمات بزرگ ملی برسراو نهادیم و گل برسراو ریختیم این گونه است که دختر من تا هر زمانی که زنده است چادر را تاج سرش و نشان سروری و برتری خود نسبت به بی حجابان می داند.

با دختر او که صحبت می کنم اول چادر خود را مرتب می کند و می گوید: من به همکلاسی های خودم هم می گم که چادر تاج برتری ماست و نشون میده که ما به فاطمه زهرا نزدیک تر هستیم واسه همین هم من و مامانم هر شب برای نماز با هم به مسجد می آییم.

جشن تکلیف یک پروژه اعتقادی زمان بر است

فاطمه رسولی مشاوره و کارشناس مذهبی در این خصوص می گوید :جشن تکلیف یک روز نیست بلکه یک پروژه کامل اعتقادی است نباید انتظار داشت کودک ما بعد از یک جشن چند ساعته به راحتی همه آزادی های خود را کنار بگذارد و دین اسلام را بپذیرد چرا که والدین و مسئولین مدارس باید طی یک بازه زمانی چند ماهه و مرحله به مرحله تکلف را به دانش آموز آموزش دهند و بعد از پایان مراحل آموزش جشن تکلیف برگزار شود.

وی افزود: برای این که یک جشن تکلیف به یاد ماندنی برای دانش آموزان برگزار کنیم لازم است از قبل اهمیت این روز برای خود دانش آموز تثبیت شود و به این باور برسد که این روز روز تکامل فردی اوست به این معنا که با برگزاری مراسم های مختلف بیش از آن که سرگرم پذیرایی و آمادگی های جشن تکلیف شویم درگیر آموزش فردی و اجتماعی کودک تازه مکلف شده باشیم .

در جهان متمدن امروز برای همه گروه های خاص موضوعات و مفاهیم روز هفته و سالی نام گذاری می شود به نظر می رسد با توجه به اهمیت این جشن بزرگ نیاز است روزی با همین عنوان در تقویم ما در نظر گرفته شود و در این روز همه دختران 9 ساله با حجاب زیبای چادر و آن هم چادران سفید رنگی در جامعه حاضر شوند.

به هر حال این روز عید بزرگ دختران ماست و شاید بهتر باشد تا دولت نیز تدابیری بیاندیشد تا این روز به بهترین و خاطره انگیز ترین شکل بر گزار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار