دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: برخی از پرونده‌ها مانند سرقت از بانک تجاوز به حقوق عامه مردم است و باید خارج از نوبت رسیدگی شود.
کد خبر: ۴۷۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸ 08 August 2017
حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی صبح امروز در ستاد پیشگیری و مبارزه با جرائم خاص که در سالن جلسات دادگستری استان قزوین برگزار شد اظهار داشت: سیستم قضایی باید سیستمی قدرتمند و مستقل بوده و در برخورد با متجاوزان به حقوق مردم هیچ گونه اغماضی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه جرایم عمومی و خاص مانند سرقت از بانک جرایمی هستند که مستقیما با حقوق مردم سر و‌ کار دارد و در این زمینه دستگاه قضایی باید این گونه پرونده‌ها را خارج از نوبت رسیدگی کند و سرعت لازم را در رسیدگی داشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تسریع در رسیدگی به این گونه پرونده را عاملی مهم در پیشگیری از جرایم دانست و تصریح کرد: پیشگیری از جرم زمانی اثرگذار است که برخورد قاطع با متجاوزان به حقوق عمومی و متعرضان به امنیت و آرامش مردم به سرعت پیگیری و انجام شود.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه فهم قواعد دادرسی و قانونی باید مورد توجه باشد خاطرنشان کرد: البته سرعت نباید سبب شود تا دقت نظر در مورد پرونده‌ها از بین برود چرا که این سرعت به دلیل رعایت اقتضای حقوق عمومی است و دقت نظر در احقاق حق مردم باید بیش از هر چیزی مد نظر قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین بیان کرد: با دقت و سرعت در رسیدگی به جرایم می‌توان شاهد تحقق نتیجه اقدامات پلیسی و قضایی در جامعه باشیم که خود نوعی پیشگیری است.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: دادستان‌ها گاهی پرونده ها را طوری پیگیری می‌کنند که گویا خود بزه دیده هستند، لازم است این نگاه بیش از پیش تقویت شود و در همه بخش‌های دستگاه قضا شاهد چنین روندی باشیم.

وی با اشاره به بیان امیرالمومنین حضرت علی(ع) پس از شنیدن باز کردن خلال از پای زن یهودی اظهار داشت: در برخی پرونده‌ها اگر انسان غصه‌دار شود حق دارد چرا باید آن حادثه شنیع در اردبیل و یا آن جنایت وحشتناک را در مشهد شاهد باشیم البته نمونه‌هایی در استان داریم که دردناک است و لازم است خانواده‌ها به این مسائل توجه داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با انتقاد از ساده‌انگاری خانواده‌ها خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور وقتی یکی از اعضای خانواده بعد از چند ساعت به خانه نمی‌آمد، اعضای دیگر از طریق بیمارستان، مراجع انتظامی علت تأخیر عضو دیگر خانواده را مورد پیگیری قرار می‌دادند ولی امروزه شاهد هستیم که برخی از خانواده‌ها یک روز و یا حتی چند روز پس از عدم بازگشت عضو خانواده نسبت به این مهم اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی تأکید کرد: چرا باید وضعیت جامعه به این سمت و سو برود که حوادث تلخ و حتی مشمئزکننده‌ای را بشنویم که جز افسوس و تأسف و غصه چیزی نمی‌توان در مورد آن گفت.

صادقی نیارکی عنوان کرد: همه ما مسئولیم، فردای قیامت در محضر الهی باید پاسخگوی اعمال خویش باشیم، در روز محشر دیگران نباید در خصوص وظیفه تأمین امنیت برای مردم پاسخگو باشند.

وی اعلام کرد: برخی در رابطه با پیشگیری سخن می‌گویند که موضوع خوبی است ولی در مجموعه‌های مختلف درون دستگاه قضایی و بیرون دستگاه قضایی باید موضوع پیشگیری از جرم پیگیری شود، دستگاه قضایی واحدی به نام معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی دارد که با برنامه‌ریزی در این خصوص تلاش می‌کنند ولی نباید از دادستانی انتظار داشت که از مجرمان خواهش کند که مرتکب جرم نشوند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: مقابله با جرائم در دادستانی یعنی تحقق پیگشری از جرم، برخورد قاطع با متجاوزان به حقوق عمومی و متعرضان به امنیت و آرامش مردم همانا پیشگیری است.

وی گفت: دادستان در برابر کسی که به طفل معصوم رحم نمی‌کند نباید رحم داشته باشد بلکه باید با اقتدار مبتنی بر قانون و عدل اسلامی مقابل هتاکان به ارزش‌های اجتماعی و دینی قرار گیرد.

صادقی نیارکی گفت: انتظار این است که نیروی انتظامی نیز رویکرد خود در کشف علمی جرم را بیش از پیش سرعت بخشد چرا که گام‌های خوبی برداشته شده ولی امروز جرائم پیچیده و انسان‌های متخلف نیز از رویکردهای خاص و روش‌های جدید برای اقدامات مجرمانه بهره می‌گیرند که لازم است اقدام پلیس روزآمد شود
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار