دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: مقابله با جرائم در دادستانی تحقق پیشگیری از جرم، برخورد قاطع با متجاوزان به حقوق عمومی و متعرضان به امنیت و آرامش مردم است.
کد خبر: ۴۷۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 07 August 2017
حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی روز دوشنبه در نشست فوق العاده ستاد پیشگیری و مبارزه با جرائم خاص استان قزوین که با موضوع بررسی سرقت نافرجام بانک در قزوین در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد، بیان کرد: نخستین انتظار ما این است که در رسیدگی به پرونده ها سرعت لازم رعایت شود.

وی ادامه داد: البته این سرعت با رعایت اقتضای حقوق عمومی است چرا که باید به نقش خود در مقام دادستانی، مدعی العموم و قضاوت به درستی عمل کنیم و یکی از راه های احقاق حقوق عمومی تعقیب جدی، سریع و قانونی جرائم است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: گاهی یک پرونده با صدها پرونده دیگر برابری می کند بنابراین انتظار می رود در پرونده های خاص تسریع در رسیدگی مورد توجه قرار گیرد و همه این توصیه ها با فهم قواعد دادرسی و قانونی است.

وی تصریح کرد: رسیدگی و دادرسی کوتاه مدت انتظار بالایی نیست و این مهم با اولویت بندی و دادرسی منظم و توأم با تدبیر و عالمانه محقق می شود بنابراین با تصمیم زود و خوب می توانیم شاهد تحقق نتیجه اقدامات پلیسی و قضایی در جامعه باشیم که خود نوعی پیشگیری است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: دادستان ها گاهی پرونده ها را طوری پیگیری می کنند که گویا خود بزه دیده هستند، لازم است این نگاه بیش از پیش تقویت شود و در همه بخش های دستگاه قضا شاهد چنین روندی باشیم.

وی با اشاره به بیان امیرالمومنین حضرت علی (ع) پس از شنیدن باز کردن خلال از پای زن یهودی اظهارداشت: در برخی پرونده ها اگر انسان غصه دار شود، حق دارد؛ چرا باید آن حادثه شنیع در اردبیل و یا آن جنایت وحشتناک را در مشهد شاهد باشیم البته نمونه هایی در استان داریم که دردناک است و لازم است خانواده ها به این مسائل توجه داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با انتقاد از ساده انگاری خانواده ها خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور وقتی یکی از اعضای خانواده بعد از چند ساعت به خانه نمی آمد، اعضای دیگر از طریق بیمارستان، مراجع انتظامی و ... علت تأخیر عضو دیگر خانواده را مورد پیگیری قرار می دادند ولی امروزه شاهد هستیم که برخی از خانواده ها یک روز و یا حتی چند روز پس از عدم بازگشت عضو خانواده نسبت به این مهم اطلاع رسانی می کنند.

وی تأکید کرد: چرا باید وضعیت جامعه به این سمت و سو برود که حوادث تلخ و حتی مشمئزکننده ای را بشنویم که جز افسوس و تأسف و غصه چیزی نمی توان در خصوص آن گفت.

حجت الاسلام صادقی نیارکی توضیح داد: همه ما مسئولیم، فردای قیامت در محضر الهی باید پاسخگوی اعمال خویش باشیم، در روز محشر دیگران نباید در خصوص وظیفه تأمین امنیت برای مردم پاسخگو باشند.

وی اعلام کرد: برخی در خصوص پیشگیری سخن می گویند که موضوع خوبی است ولی در مجموعه های مختلف درون دستگاه قضایی و بیرون دستگاه قضایی باید موضوع پیشگیری از جرم پیگیری شود، دستگاه قضایی واحدی به نام معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی دارد که با برنامه ریزی در این خصوص تلاش می کنند ولی نباید از دادستانی انتظار داشت که از مجرمان خواهش کند که مرتکب جرم نشوند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: مقابله با جرائم در دادستانی یعنی تحقق پیگشری از جرم، برخورد قاطع با متجاوزان به حقوق عمومی و متعرضان به امنیت و آرامش مردم، همانا پیشگیری است.

وی گفت: دادستان در برابر کسی که به طفل معصوم رحم نمی کند، نباید رحم داشته باشد بلکه باید با اقتدار مبتنی بر قانون و عدل اسلامی مقابل هتاکان به ارزش های اجتماعی و دینی قرار گیرد.

حجت الاسلام صادقی نیارکی گفت: انتظار این است که نیروی انتظامی نیز رویکرد خود در کشف علمی جرم را بیش از پیش سرعت بخشد چرا که گام های خوبی برداشته شده ولی امروز جرائم پیچیده و انسان های متخلف نیز از رویکردهای خاص و روش های جدید برای اقدامات مجرمانه بهره می گیرند که لازم است اقدام پلیس روزآمد شود.

وی یادآورشد: دستگاه قضا برای تأمین و حفظ امنیت مردم با کسی تعارف ندارد و از طرفی برای شنیدن انتقاد و همراهی و همکاری اقشار مختلف نیز آمادگی دارد زیرا امنیت حاصل دستاورد جمعی در بخش های مختلف است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار