رتبه‌های برتر کنکور ۹۶ عدم‌سرگرم‌شدن با شبکه‌های اجتماعی در ایام مطالعه برای کنکور سراسری را یکی از عوامل موفقیت خود دانستند و تأکید کردند: در هیچ کلاس کنکور یا کلاس فوق‌برنامه‌ای شرکت نکردیم.
کد خبر: ۴۷۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 07 August 2017
صبح امروز نتایج اولیه آزمون سراسری سال 96 اعلام شد و داوطلبان باید با مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی از روز پنج‌شنبه (19 مرداد) برای انتخاب رشته به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

در همین راستا سازمان سنجش اسامی نفرات برتر کنکور 96 در رشته‌های مختلف را اعلام کرد که میان آنها دانش‌آموزانی از سراسر کشور دیده می‌شود.

براساس اعلام ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در کنکور 96، تمام داوطلبان مجاز شده‌اند و در مجموع 453 هزار نفر در دوره‌های روزانه و شبانه پذیرش می‌شوند؛ همچنین سال گذشته 753 هزار ظرفیت وجود داشت که امسال به 744 هزار ظرفیت رسیده است.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگاران در سراسر کشور را با رتبه‌های برتر کنکور 96 می‌خوانید:


روزانه 12 ساعت درس می‌خواندم/ پشت‌کنکوری‌ها با "فضای مجازی" خود را سرگرم نکنند

سیدرضا سالاری‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار در شیراز، با ابراز اینکه "پیش از اعلام نتایج رتبه 10 تا 20 را برای خودم پیش‌بینی می‌کردم"، اظهار داشت: در طول مدتی که برای کنکور درس می‌خواندم خیلی کم از رسانه‌ها و فضای مجازی استفاده می‌کردم چراکه معتقدم استفاده از این شبکه‌ها مانع موفقیت می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها در دروس ریاضی و فیزیک از کلاس خصوصی استفاده کرده است، گفت: روزانه 12 تا 13 ساعت درس می‌خواندم و رقابت سالم با دوستان و آرامش فضای خانه را از عوامل موفقیت خود می‌دانم.

سالاری‌کیا با اعلام اینکه "رشته پزشکی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کردم"، افزود: علاقه شخصی به این رشته علت انتخابم است اما برای انتخاب دانشگاه بین شیراز و شهید بهشتی تهران شک دارم. 

دارنده رتبه 7 رشته تجربی با اظهار اینکه "از دوم دبیرستان برای کنکور شروع به درس خواندن کردم که ابتدا چندان زیاد و جدی نبود"، گفت: در دوران پیش‌دانشگاهی ساعت درس خواندنم را بیشتر کردم.

وی خطاب به داوطلبان کنکور سال آینده توصیه کرد در طول درس خواندن روحیه خود را از دست ندهند و با فضای مجازی خود را سرگرم نکنند.

سید اسدلله سالاری‌کیا، پدر سید رضا نیز گفت: سخت‌کوشی کنار تیزهوشی ویژگی بارز سیدرضا است و از همان ابتدا با برنامه و مدیریت زمان درس می‌خواند. پیگیری و پشتکار از دیگر ویژگی‌های سیدرضا است به‌گونه‌ای که هر منبع جدید درسی که وارد بازار می‌شد ظرف 48 ساعت خریداری می‌کرد و می‌خواند.


روزانه 11 ساعت درس می‌خواندم/کلاس کنکور نرفتم

مهدی روانخواه در گفت‌وگو با خبرنگار در یاسوج، با تأکید بر اینکه "به دست آوردن این رتبه را پیش‌بینی می‌کردم" اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی قبلی درس می‌خواندم به‌طوری که روزانه 11 ساعت مشغول مطالعه بودم.

وی با بیان اینکه "در کلاس‌های کنکور شرکت نکردم" عنوان کرد: پدر و مادرم در به دست آوردن این رتبه نهایت همکاری را داشتند به‌گونه‌ای که خود را برای همیشه مدیون آنان می‌دانم و امیدوارم بتوانم پاسخگوی محبت‌های بی‌دریغشان باشم.

روانخواه ابراز کرد: جا دارد از مشاورم سرکار خانم شقایق بناوند که خود نیز از برگزیدگان کنکور سال گذشته بوده تشکر کنم زیرا نهایت همکاری را با حقیر برای موفقیتم داشتند.

وی عنوان کرد: بنا دارم در رشته پزشکی تحصیل کنم و امیدوارم فرزندان این استان با برنامه‌ریزی دقیق بتوانند در کنکورهای بعدی حائز بهترین‌ رتبه‌ها شوند.

مهدی روانخواه متولد 77 از اهالی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در کنکور امسال توانست رتبه 10 کشوری در رشته علوم تجربی و رتبه یک منطقه 3 را کسب کند.


کلاس فوق‌برنامه استفاده نکردم/ مطمئن بودم رتبه برتر را کسب می‌کنم

امیرحسین قاسمی‌نژاد‌رائینی در گفت‌وگو با خبرنگار در سیرجان اظهار‌ داشت: قبل از کنکور پیش‌بینی این نتیجه را داشتم، چون واقعاً تلاش کردم اما بعد از کنکور واقعاً با محاسبات خودم مطمئن بودم رتبه برتر را کسب می‌کنم.

وی بیان کرد: قبل از آزمون و در دوران درس خواندن، مطالعه رسانه‌ها به‌ویژه مصاحبه رتبه‌های برتر سال‌های قبل، نکات بسیار خوبی برای موفقیت بنده داشت.

رتبه یک کنکور تجربی کشور افزود: سال‌های گذشته و در دوران متوسطه نیز درس خواندن را به‌صورت مداوم دنبال می‌کردم  و همیشه از نفرات برتر در شهرستان بودم.

وی با ابراز اینکه "به کلاس‌های فوق‌برنامه اعتقاد ندارم" گفت: من اصلاً از کلاس‌های فوق‌برنامه استفاده نکردم و هیچ کلاس آموزشی نرفتم چون به این کلاسها اعتقاد ندارم و تنها آزمون‌های قلم‌چی شرکت می‌کردم.

قاسمی‌نژاد‌رائینی با اشاره به برنامه خود برای آینده تصریح کرد: همیشه به پزشکی علاقمند بودم و اگر بخواهم رشته تحصیلی انتخاب کنم رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را نتخاب می‌کنم.

وی خاطر‌نشان کرد: از شبکه‌های اجتماعی در دوران تحصیل کمتر استفاده می‌کردم و تنها در حد خواندن پیامک بود و قطعاً استفاده کمتر از این شبکه‌ها برای کسانی که می‌خواهند در کنکور موفق شوند مؤثر خواهد بود.

رتبه یک کنکور تجربی کشور نقش پدر و مادر خود را در کسب رتبه برتر مهم خواند و افزود: اول عنایت خداوند و سپس تلاش خودم و راهنمایی‌های والدین باعث کسب این رتبه شد.


پیش‌بینی می‌کردم رتبه 3 را کسب کنم/ روزانه 8 ساعت برای کنکور درس خواندم

محمدامین مطهری‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار در یزد با اشاره به اینکه برای موفقیت در کنکور تلاش بسیاری کرده، اظهار داشت: در یک سال آخر مانده به کنکور، برای اینکه بتوانم به موفقیت دست پیدا کنم و هدف مد نظرم را انجام دهم، روزانه هشت ساعت مطالعه می‌کردم.

وی در ارتباط با کلاس‌های کنکور و استفاده از این کلاس‌ها، خاطرنشان کرد: زیاد در کلاس‌های کنکور شرکت نکردم و تنها دو جلسه برای ادبیات و سه جلسه هم برای زبان کلاس کنکور رفتم.

رتبه 6 کنکور سراسری ریاضی ادامه داد: البته پیش‌بینی من کسب رتبه سه کنکور بود و این پیش‌بینی هم بر اساس یک حس درونی به وجود آمده بود که به این پیش‌بینی نرسیدم و رتبه شش را کسب کردم.

مطهری‌نیا خاطرنشان کرد: به دوستان و هم‌سن‌وسالان خودم که قصد شرکت در کنکور را دارند پیشنهاد می‌کنم که پیش از شرکت در کلاس‌های کنکور ابتدا خود و هدفشان را بشناسند و بعد اقدام به این کار کنند نه اینکه چون دوستشان به کلاس رفته، آنها هم حتماً این کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قصد دارم که رشته برق را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم البته این رشته را به‌صورت صددرصد انتخاب نکردم و قطعاً بررسی‌های بیشتری انجام می‌دهم.

رتبه شش کنکور سراسری ریاضی تصریح کرد: بیشتر افرادی که رتبه‌های خوب ریاضی را کسب می‌کنند به این رشته گرایش پیدا می‌کنند، من هم حتماً بررسی می‌کنم ببینم آنها از این انتخاب چه دلیلی داشتند و در صورتی که دلیل مناسبی بود، رشته برق را انتخاب می‌کنم.


کنکوری‌ها وقتشان را در کلاس‌های کنکور هدر ندهند/در هیچ شبکه اجتماعی عضو نبودم

صابر دین‌پژوه، رتبه یک رشته علوم ریاضی و فنی در کنکور 96، در گفت‌وگو با خبرنگار در تبریز ضمن اشاره به پیش‌بینی رتبه تک‌رقمی در کنکور امسال اظهار کرد: با توجه به درصد پاسخ‌های صحیح خودم و مقایسه آن‌ با وضعیت برگزیدگان کنکورهای گذشته، پیش‌بینی می‌کردم که رتبه‌ام تک‌رقمی شود.

وی افزود: اما اینکه رتبه یک را کسب کنم کمی غیرقابل‌باور بود چرا که در سال‌های گذشته، درصد پاسخ‌های صحیح در رتبه‌های اول بیشتر و بهتر بوده است. در حال حاضر لحظات شیرینی پشت سر می‌گذارم و خوشحال هستم که به‌نوعی مزد زحماتم را گرفته‌ام.

دین‌پژوه در مورد مدت زمان و برنامه مطالعه خود برای آمادگی هرچه بیشتر در کنکور سراسری خاطرنشان کرد: در روزهایی که به مدرسه می‌رفتیم روزانه 7ــ6 ساعت برای مطالعه وقت می‌گذاشتم. در روزهایی هم که مدارس تعطیل بود، ابتدا 11 ساعت مطالعه داشتم که رفته‌رفته و در این اواخر به 13 ساعت رساندم.

وی در ادامه تصریح کرد: من در هیچ‌یک از کلاس‌های متفرقه و کنکور شرکت نکردم چون با توجه به سطح علمی مدرسه‌مان، نیازی برای حضور در این کلاس‌ها احساس نکردم. به کنکوری‌ها هم پیشنهاد می‌کنم بیشتر خودشان برای موفقیت تلاش کنند، مطالعه کنند و وقتشان را در کلاس‌های کنکور هدر ندهند. فکر می‌کنم  اگر کنکوری‌ها خودشان بخواهند، می‌توانند موفقیت بیشتری کسب کنند.

رتبه یک علوم ریاضی و فنی در مورد حضور در فضای مجازی نیز گفت: تاکنون در فضای مجازی و هیچ‌یک از شبکه‌های اجتماعی حضور نداشتم و زمانی که کنکور دادم تازه می‌خواستیم گوشی تلفن همراه قدیمی‌ام را تعویض کنیم.

وی افزود: شخصاً به رشته نرم‌افزار علاقه دارم اما فعلاً نتیجه قطعی را نمی‌دانم و باید کمی بیشتر تحقیق کنم، بااین‌حال احتمال انتخاب رشته نرم‌افزار دانشگاه صنعتی شریف زیاد است.

دین‌پژوه در مورد تأثیر خانواده در کسب رتبه یک کنکور سراسری گفت: فکر می‌کنم پس از لطف خدا و تلاش‌های خودم، خانواده‌ام با مهیاکردن شرایط، بیشترین نقش را در کسب این موفقیت ایفا کرده است. در پایان از مدیریت مدرسه تیزهوشان مدنی 1 تبریز هم تشکر می‌کنم.


در دوره‌های آموزشی مؤسسات کنکور شرکت نکردم/ پیش‌بینی رتبه‌های خوب را داشتم

سیدحسن موسوی بندرآبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار در یزد با اشاره به اینکه تلاش بسیار زیادی برای موفقیت در کنکور انجام داده، اظهار داشت: هر کسی بنا به ظرفیتی که در خود می‌بیند لازم است که ساعاتی را برای درس خواندن و شرکت در کنکور اختصاص دهد.

وی افزود: من با توجه به اینکه احساس نیاز می‌کردم، ساعت‌های زیادی را برای درس خواندن اختصاص داده بودم و تلاش زیادی کردم که بتوانم به این رتبه برسم.

رتبه 10 کنکور سراسری ریاضی در ارتباط با استفاده از کلاس‌های کنکور گفت: به‌جز یک درس که احساس نیاز کردم و کلاس خصوصی گرفتم از کلاس کنکور استفاده نکردم و در هیچ یک از مؤسسات کنکور هم شرکت نکردم.

موسوی بندرآبادی گفت: سایر هم‌سن‌های خودم که قصد شرکت در کنکور دارند هم به‌نظرم باید در صورتی که احساس نیاز می‌کنند وارد کلاس‌های کنکور شوند وگرنه اراده و همت خود شخص بسیار تأثیرگذار‌تر از سایر موارد است.

وی افزود: من برای کنکور امسال پیش‌بینی رتبه خوبی داشتم و با توجه به تلاشی هم که کرده بودم، احساس می‌کردم توانایی لازم برای کسب این رتبه و یا رتبه‌های خوب دیگر را دارم.

رتبه 10 کنکور سراسری ریاضی ادامه داد: برای رشته‌ای که می‌خواهم در آن ادامه تحصیل بدهم تحقیق زیادی کرده و منابع مختلفی را مطالعه کردم ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیدم و ان‌شاءالله در روزهای آینده و پس از کمی تحقیق و بررسی دیگر تصمیم قطعی را می‌گیرم.


کسب رتبه سوم برایم دور از ذهن نبود/ خودم را درگیر فضای مجازی نکردم

آتوسا عبداللهی امانی در گفت‌وگو با خبرنگار در کرج اظهار داشت: رتبه‌ای که در کنکور به دست آورده‌ام مدیون زحمات پدر و مادر و همچنین تلاش‌های خود هستم.

وی افزود: قبل از کنکور سراسری هنر که در آزمون‌های آزمایشی کشوری شرکت می‌‌کردم اکثرا رتبه تک‌رقمی را به دست می‌آوردم و این رتبه در کنکور برای من دور از ذهن نبوده است.

نفر سوم کنکور با بیان اینکه به موسیقی علاقه دارم و 10 سال پیانو می‌نواختم گفت: من برای شرکت در کنکور فقط یکسال درس خوانده‌ام.

وی با اشاره به اینکه در کنار منابع درسی آموزش و پرورش حتماً برای ورود به این رشته باید کلاس کنکور گذرانده شود گفت: من به تمام کسانی که پشت کنکور هستند توصیه می‌کنم به هیچ عنوان ناامید نشوند و راه خود را ادامه دهند و برای رسیدن به راه خود تلاش کنند. رشته مورد علاقه و مورد انتخاب من موسیقی است و دوست دارم در دانشگاه موسیقی ادامه تحصیل بدهم.

عبداللهی بیان کرد: در زمان کنکور خود را درگیر فضای مجازی نکرده‌ام و در تمام مدت تمرکز خود را بر روی درس و این رشته گذاشته‌ام. کسب رتبه سوم در رشته هنر را مدیون خداوند و والدینم هستم.


تمام تلاشم را برای موفقیت در کنکور انجام دادم/ برنامه‌ریزی‌های مناسب و هدفمندی برای مطالعه داشتم

مهدی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار در اردبیل اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای موفقیت در کنکور انجام داده‌ام و برنامه‌ریزی‌های مناسب و هدفمندی برای مطالعه داشتم و در این زمینه کمک خداوند متعال و خانواده‌ام در رسیدن به موفقیت همیشه شامل حال من بوده است که از تشکر پدر و مادر کامل تشکر و قدردانی را دارم.

وی افزود: فراهم کردن شرایط و فضای مناسب برای مطالعه در خانه برای دستیابی به این موفقیت نیز بسیار تاثیرگذار بود و خودم پیش‌بینی می‌کردم که بتوانم جزو نفرات برتر کنکور باشم که هم‌اکنون نیز از به دست آوردن این رتبه بسیار خوشحال هستم.

شفیعی بیان کرد: توصیه من به پشت کنکوری‌ها و دوستانم این است که مطالعه و برنامه‌ریزی با زمان‌بندی صحیح را مبنای کار خود قرار دهند تا بتوانند به اهداف و خواسته‌های خود دست یابند.

وی اظهار کرد: از شبکه فضای مجازی به ندرت استفاده می‌کردم و تمام سعی‌ام بر این بود که خودم را سرگرم شبکه و فضای مجازی نکنم و از اوقات فراغتم برای کمک به خانواده‌ام استفاده کنم.

رتبه نهم کنکور علوم تجربی گفت: هر روز زمان زیادی را به مطالعه اختصاص می‌دادم به طوری که تا ساعت دو بامداد مطالعه می‌کردم و تحصیلاتم را نیز در مدرسه تیزهوشان به اتمام رسانده‌ام که به امید خداوند سرانجام توانستم به هدف خود در موفقیت کنکور دست یابم.

مهدی شفیعی از اهالی اردبیل در کنکور امسال توانست رتبه 9 کشوری در رشته علوم تجربی  کسب کند و افتخاری برای مردم استان اردبیل باشد.


هیچ‌وقت تسلیم کنکور نشدم/ پدر و مادرم بیسوادند/ فقط در آزمون آزمایشی شرکت کردم

صبح امروز (15 مرداد ماه) با اعلام نتایج کنکور سراسری سال 96 باخبر شدیم که یکی از دانش‌آموزان موفق شهرستان کامیاران با نام "فرید صابری" در رشته ادبیات و علوم انسانی که برای نخستین بار در آزمون سراسری شرکت کرده بود موفق به کسب رتبه ششم کشوری شد.

در این گفت‌وگو سعی بر این است که بیشتر با "فرید صابری" دانش‌آموز موفق کامیارانی آشنا شویم.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار با نفر ششم کنکور سراسری سال 96 در رشته ادبیات و علوم انسانی را در ادامه می‌خوانید:

ضمن عرض ادب و احترام، جناب صابری در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

صابری: " فرید صابری" هستم اهل و ساکن شهرستان کامیاران و در خانواده‌ای 6نفره شامل سه برادر و یک خواهر به دنیا آمده‌ام و پدر و مادرم هم بیسواد هستند و در طبقه متوسط شهرستان کامیاران زندگی می‌کنیم.

بنده فرزند آخر خانواده و در حقیقت با برادر دیگرم دوقلو هستیم و وی هم در رشته علوم تجربی در کنکور سراسری سال 96 موفق شدند رتبه 400 را کسب کنند.

چه‌کسانی در کسب این موفقیت شما نقش داشتند و نقش خانواده از جمله پدر و مادر در این آزمون چگونه بود؟

صابری: این موفقیتی را که در کنکور سراسری کسب کردم مدیون خانواده و پدر و مادرم به‌ویژه زحمات مادرم هستم و این موفقیت تابع تلاش‌های شخصی خودم و حمایت‌های بی‌دریغ پدر و مادرم بود چراکه در طول یک سال گذشته خانواده‌ام کنارم بودند و اگر حمایت‌های آنان نبود اکنون این موفقیت و رتبه ششم کشوری هم حاصل نمی‌شد.

برای چندمین بار است که در کنکور سراسری شرکت می‌کنید و پیش‌بینی شما درباره رتبه خود قبل از اعلام نتیجه چه بود؟

صابری: بنده متولد بیست و ششم اردیبهشت ماه سال 78 هستم و برای نخستین بار در آزمون سراسری کنکور هم شرکت کردم و توانستم با تلاش و پشتکار موفق به کسب رتبه ششم کشوری در رشته علوم انسانی شوم.

پیش‌بینی خودم از این رتبه این بود که من در آزمون‌های آزمایشی که شرکت می‌کردم همیشه رتبه‌های اول و دوم را در کشور کسب می‌کردم اما متأسفانه با وجود این‌همه موفقیت در آزمون‌های آزمایشی در دفترچه تخصصی بر اساس وقتی که سر جلسه کنکور تنظیم کرده بودم در درس فلسفه به‌دلیل کمبود زمان نتوانستم به‌خوبی امتیاز بالا کسب کنم.

شما در چه مدرسه‌ای در دوران دبیرستان تحصیل کرده‌اید؟

صابری: من در دبیرستان نمونه دولتی شهید صیاد شیرازی شهرستان کامیاران تحصیل کردم و برای اولین بار هم رشته ادبیات و علوم انسانی در این دبیرستان برای ما راه‌اندازی شده بود.

بفرمایید دلیل موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

صابری: اگر اجازه بدهید برای پاسخ به این سؤال شما از مفهومی از یکی از بزرگان به‌نام آندرنو استفاده کنم که مفهوم "هستی با ترس" را عنوان می‌کند؛ به این معنا است که هر ساله هزاران و صدها هزار نفر در کشورمان کنکور را تجربه می‌کنند و این ترس ترسی است که همه دارند و خود من هم این ترس را داشتم چراکه به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در وجود همه افراد بوده و قرار است این ترس تا ابد وجود داشته باشد.

در طول شبانه‌روز چند ساعت مطالعه می‌کردید؟

صابری: من متأسفانه مانند بیشتر دانش‌آموزان شهرستان کامیاران به‌دلیل کمبود امکانات آموزشی و محرومیت در سال دوم دبیرستان به‌علت کمبود مشاوره و اطلاعات نتوانستم خوب درس بخوانم اما از سال سوم دبیرستان سعی کردم بهتر و بیشتر تلاش کنم و درس بخوانم به‌طوری که در طول شبانه‌روز 10 تا 11 ساعت مطالعه می‌کردم و در زمستان گذشته تا 12 ساعت مطالعه کردن را تثبیت کردم.

چه رشته‌ای را انتخاب خواهید کرد و علت انتخاب این رشته چیست؟ در چه دانشگاهی قصد ادامه تحصیل دارید؟

صابری: به‌احتمال بسیار زیاد رشته فلسفه در دانشگاه تهران را انتخاب می‌کنم.

توصیه شما به دیگر کنکوری‌ها در سال‌های آینده چیست؟

صابری: توصیه من به کنکوری‌های امسال و سال‌های آینده این است که اگر به هر دلایلی در کنکور امسال موفق نشدید و اتفاقی که می‌خواهد بیفتد، آنچه مهم است افق اخلاقی است و کنکور چیزی غیرانسانی است و «هیچ‌وقت خود را تسلیم کنکور نکنیم» و به‌خاطر کنکور خود را سرزنش نکنیم و از نفرتی که از کنکور خواهیم داشت خود را حفظ کنیم چون در این میان می‌توانیم تصمیم بگیریم و تمام انرژی خود را برای شرکت در کنکور بگذاریم.

آیا شما در مؤسسات و برنامه‌های فوق‌برنامه کلاسی شرکت داشتید؟

صابری: من خودم فقط در آزمون‌های آزمایشی یکی از مؤسسات خصوصی شرکت می‌کردم اما تأکید من بر خودآموزی است چراکه به تثبیت مطالب کمک می‌کند و خودم تمام مطالب را یاد گرفتم و اگر افراد تلاش کنند خودشان مطالب را یاد بگیرند بهتر می‌توانند موفق شوند.

چقدر در ایام پیش از کنکور از رسانه‌ها استفاده کردید؟

صابری: دوران کنکور برای من سخت بود و یک دیوار سخت و بتونی و سیاهی بود که اگر دوستان و حمایت خانواده نبود نفسم قطع می‌شد و از طریق رسانه‌های جمعی با برخی دوستانم صحبت می‌کردم و در این میان یک دوست صمیمی که خود وی دانشجوی فوق جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است و 5 سال از من بزرگتر است داشتم که برخی مباحث درسی را با آن در میان می‌گذاشتم.

بدون شک بخش عظیم تحمل آن دوران را مدیون و وامدار این دوست عزیزم هستم و از وی تشکر و قدردانی بی‌نهایت را دارم.

در پایان چه صحبتی دارید؟

صابری: در تمام طول این سال‌ها موضوعی که برای من مهم بوده و روز به روز این نکته هم برایم جالب بود و متوجه آن شدم «امر آموزش» بود و اساساً آموزش برای استان کردستان که استانی محروم است امری کلیدی بوده و می‌تواند نوعی تشابه با کشور ژاپن را داشته باشد.

آموزش بهترین پتانسیل از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌تواند به‌روی منابع انسانی داشته باشد و از طرف دیگر آموزش را باید خیلی جدی گرفت چرا که می‌تواند افراد متخصص در حوزه‌های مختلف منابع انسانی تربیت کند.


به رتبه 2 رقمی راضی بودم/ کیفیت درس خواندن مهم است نه کمیت آن

به گزارش خبرگزاری از اصفهان، محمد حسین زارعی اصفهانی نوجوان اصفهانی موفق به کسب رتبه هشتم گروه ریاضی در آزمون سراسری سال 96 شد، این دانش‌آموز اصفهانی، فرزند اول یک خانواده 4 نفره است، مادر وی دارای لیسانس حسابداری و پدرش فوق دیپلم مهندسی عمران است. گفت‌وگوی خبرنگار با این نوجوان اصفهانی را در ادامه می‌خوانید:

برنامه‌ریزی و مطالعه ویژه برای شرکت در کنکور را از چه زمانی آغاز کردید؟

زارعی: شروع به خواندن برای کنکور مرز مشخصی نداشت، حتی زمانی که در سال دوم دبیرستان درس می‌خواندم برای کنکور بود، اما اگر تنها برای کنکور مد نظر باشد از تیر ماه سال گذشته بعد از امتحانات نهایی آغاز کردم.

ساعات مطالعه در روز مرز ثابتی نداشت به گونه‌ای که یک روز 6 ساعت و روز دیگر10 ساعت بود و بیشتر بستگی به شرایط آن روز داشت.

فکر می‌کنید مهم‌ترین عامل موفقیت شما در این آزمون چه بود؟

زارعی: نمی‌توان گفت یک یا چند عامل دلیل موفقیت شده است زیرا موفقیت چیزی نیست که ناگهانی به دست آید، لطف خداوند، زحمات خودم، کمک‌های پدر و مادر، همراهی دوستانم، شرایط مدرسه، دبیران خوب و منابع درسی خوبی که انتخاب کردم از دلایل موفقیت من به شمار می‌رود.

در مدتی که برای کنکور درس می‌خواندید تفریحات و زمان استراحت را چطور پشت سر می‌گذاشتید؟

زارعی: برای یک شخص کنکوری تفریح زیاد معنایی ندارد و ممکن است بعضی اوقات این وقت را پیدا کند که به تفریح بگذراند، اوقات تفریح من نسبتا زیاد بود و اکثر اوقات را به پیاده‌روی در پارک و تماشای تلویزیون می‌پرداختم و فقط درس خواندن نبود.

در کلاس‌های کنکور هم شرکت می‌کردید؟

زارعی: خیر، در هیچ کلاس کنکوری شرکت نمی‌کردم و حضور من تنها در آزمون‌های آزمایشی بود و علاوه بر آن از اطلاعات کلاس درس و دبیران بیشتر استفاده می‌کردم.

آیا در دوران کنکور از فضای مجازی استفاده می‌کردید؟

زارعی: بله، به همان اندازه که تلویزیون تماشا می‌کردم از فضای مجازی نیز استفاده می‌کردم و می‌توانم این را بگویم که بیشترین کار غیر درسی من، استفاده از فضای مجازی بود.

زمانی که اسم خود را در میان رتبه‌های برتر دیدید، چه حسی داشتید؟

زارعی: هرکسی باشد حس خوبی پیدا می‌کند، اصلا باورم نمی‌شد و زمانی که عکس خودم را به عنوان رتبه برتر دیدم گریه کردم و نمی‌دانستم که باید چه کاری انجام بدهم.

قبل از اعلام نتایج به کسب رتبه تک رقمی اطمینان داشتید؟

زارعی: در ابتدا احتمال رتبه تک رقمی می‌رفت، اما خودم به این موضوع ایمان نداشتم، به رتبه 2 رقمی راضی شده بودم و اینکه تک رقمی بشوم برای خودم تعجب انگیز بود.

به عنوان رتبه 8 کنکور ریاضی چه رشته و دانشگاهی را انتخاب می‌کنید؟

زارعی: تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف را در اولویت دارم و انشالله عملی خواهد شد.

توصیه شما به دانش‌آموزانی که کنکور را پیش رو دارند چیست؟

زارعی: برای همه نمی‌توان یک توصیه کرد یا به قول معروف برای همه یک نسخه پیچید زیرا وضعیت و شرایط هر کسی متفاوت است اما در حالت کلی نکته‌ حائز اهمیت این است که کیفیت درس خواندن مهم است نه کمیت آن و موقع درس خواندن تنها حواسشان به درس باشد و بازده درس خواندشان زیاد باشد.


روزانه 6 تا 12 ساعت درس می‌خواندم/ پیش‌بینی چنین رتبه خوبی را نمی‌کردم

محمدکاظم فقیه خراسانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار در یزد با اشاره به اینکه روزانه بین شش تا 12 ساعت برای موفقیت در کنکور درس می‌خواند، اظهار داشت: روزهایی که مدرسه می‌رفتم شش ساعت و دیگر روزها، 12 ساعت مشغول به درس خواندن بودم.

وی افزود: پیش از اینکه کنکور بدهم سعی می‌کردم پیش بینی خاصی در ارتباط با رتبه کنکور نداشتم باشم و می‌خواستم آن چیزی که بلد هستم را روی کاغذ بیاورم و تا حدی که در توان دارم به موفقیت دست پیدا کنم.

رتبه 2 کنکور ریاضی با تاکید بر اینکه تلاش زیادی برای موفقیت در کنکور داشته، خاطرنشان کرد: در هر صورت در چند مورد پیش‌بینی هم که داشتم، رتبه تک رقمی منطقه‌ای پیش بینی خودم بود ولی تا این حد خوب را شاید توی ذهنم نداشتم که رتبه 2 کشوری را کسب کنم.

فقیه خراسانی تصریح کرد: در طول مدتی که برای کنکور درس می‌خواندم در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم و تنها یک کلاس خارج از مدرسه که آن هم رایگان بود را شرکت کردم.

وی در رابطه با علت عدم استفاده از کلاس‌های کنکور خاطرنشان کرد: به شخصه دوست داشتم که خودم درس بخوانم و متکی به خودم بوده و برای درس خواندن اتکایی به دیگران نداشته باشم، البته سر کلاس‌های مدرسه سعی می‌کردم که تمام توجه و تلاشم را برای پیشرفت به کارگیرم و از ظرفیت کلاس و مدرسه به خوبی بهره‌برداری کنم.

رتبه 2 کنکور ریاضی در ارتباط با رشته‌ای که در آن قصد ادامه تحصل دارد گفت: تا به الان با تحقیق‌هایی که انجام دادم احتمال می‌دهم که برق دانشگاه شریف را انتخاب کنم، البته هنوز به صورت قطعی تصمیم‌گیری نکردم.


عدد 8 به نیت امام رضا(ع) نصیبم شد/ امام رضا (ع) خواسته مرا اجابت کرد

مرتضی ضیائی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار در بیرجند اظهار داشت: کسی که برای به دست آرودن رتبه تک رقمی درس می‌خواند و تلاش می‌کند به دست آوردن رتبه 8 برایش مهم و بسیار با ارزش است و من از قبل می‌دانستم که رتبه‌ام خیلی خوب خواهد شد اما نمی‌دانستم که رتبه هشتم را کسب می‌کنم.

وی افزود: در مدتی که برای کنکور درس می‌خواندم از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کردم و تنها در طول روز در حد ده دقیقه برای  رصد کانال گاج و نمونه سوالات وقتم را در این کانال سپری می‌کردم.

رتبه هشت کنکوری سراسری در رشته علوم انسانی گفت: درس خواندن من برای کنکور طبق برنامه‌ریزی‌های گاج بود و از سال دوم دبیرستان برنامه‌ریزی داشتم و ایام تابستان و عید نوروز وقت بیشتری را برای درس خواندن سپری می‌کردم.

ضیائی‌‌نسب افزود: وقتی قرار است برای کنکور برنامه‌ریزی درسی داشته باشی باید به گونه‌ای باشد که از ساعت کم شروع کرده و به مرور زمان ساعت مطالعه خود را افزایش دهی و من هم اوایل در حد دو یا سه ساعت درس می‌خواندم و هر چه به کنکور نزدیک‌تر می‌شدم ساعت مطالعه را افزایش می‌دادم و در اواخر ساعت مطالعه به 14 ساعت در روز هم می‌کشید.

وی بیان کرد: به جز کلاس‌های تقویتی که مدرسه برنامه‌ریزی کرده بود تنها در برنامه‌های گاج شرکت می‌کردم و یکی دو دفعه هم در آزمون‌های سنجش شرکت کردم.

رتبه هشت کنکوری سراسری در رشته علوم انسانی گفت: به دیگر کنکوری‌ها توصیه می‌کنم اگر قرار است برای رتبه‌های خوب برنامه‌ریزی کنند وقت خود را به بطالت در فضاهای مجازی سپری نکرده و هیچگاه از درگاه خداوند ناامید نشوند و همیشه در امور زندگی خود توکل بر خدا و توسل به ائمه را مدنظر داشته باشند.

ضیائی‌نسب افزود: هنوز به طور یقین تصمیمی نگرفته‌ام که چه رشته‌ای را انتخاب کنم اما مقصد رشته دانشگاهی من قطعا تهران خواهد بود و شاید تصمیم بگیریم از میان رشته‌های حقوق، روان شناسی یا قضاوت یک رشته را انتخاب کنم.

وی گفت: قطعاً رشته‌ای که انتخاب کنم در مقطع کارشناسی خواهد بود و امیدوارم مراحل دیگر را بعد از کارشناسی با توکل بر خدا دنبال کنم.

رتبه هشت کنکوری سراسری در رشته علوم انسانی خاطرنشان کرد: موفقیت یک عاملی است که چندین گزینه دارد و در وهله نخست خودم خیلی تلاش کردم تا بتوانم در کنکور با موفقیت پیش بروم و در وهله دیگر پدر و مادرم تلاش زیادی کردند و از آن جایی که برادر بزرگترم کنکوری بود شرایط خانه کاملاً فراهم بود تا بتوانم درس بخوانم و رتبه برادرم نیز 2 هزار شده است.

ضیایی‌نسب افزود: توکل بر خدا، توسل بر ائمه اطهار و توسل ویژه به امام رضا(ع) از عوامل موفقیتم بود و الان که با شما صحبت می‌کنم در مشهد و در حرم امام رضا(ع) هستم و از طریق دوستم متوجه شدم که رتبه هشت کنکور شدم و از خوشحالی نمی‌دانستم باید چه کار کنم قبل از تماس دوستم رفتم پشت پنجره فولاد و یک گره بستم اما وقتی خبر را شنیدم بلافاصله خود را به پنجره فولاد رسانده و گره را باز کردم.

وی با بیان اینکه من عدد هشت را به نیت امام رضا(ع) دوست داشتم اظهار داشت: امام رضا بالاخره حاجت مرا اجابت کرد و رتبه هشت کنکور را نصیبم کرد.


حفظ قرآن در این موفقیت بسیار سهیم بود/کسب روزی حلال پدرم سبب افتخارآفرینی من شد

به گزارش خبرگزاری از کاشان، امروز رتبه‌های کنکور سراسری بر روی سایت سنجش قرار گرفت و داوطلبان می‌توانستند از نتیجه اولیه کنکور مطلع شوند و در این میان تصاویر 10 نفر برتر رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و سه نفر برتر رشته هنر و زبان بر روی سایت سنجش قرار گرفت.

زینب ابن علی دانش آموز دبیرستان فرزانگان کاشان رتبه چهار کشوری در رشته انسانی را کسب کرده است و به همین جهت خبرنگار با این دانش آموز موفق به گفت‌وگو نشست که تقدیم خوانندگان می‌شود.

به چه دلیل رشته انسانی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

ابن علی: در ابتدا به رشته انسانی علاقه نداشتم و از آنجا که مادرم دوست داشت در حوزه علمیه تحصیل کنم و از طرفی ترس از آن داشتند که تحصیل در رشته تجربی مرا از رفتن به حوزه دور کند مرا به رشته انسانی فرستادند اما به مرور زمان به رشته علاقه‌مند شدم در حالی که در ابتدا علاقه چندانی نداشتم.

چه عواملی سبب شد به رشته انسانی علاقه مند شوید؟

ابن علی: مدرسه به ویژه مدیریت و معاونت مدرسه در افزایش علاقه‌مندی من به رشته انسانی نقش به‌سزایی داشتند و مدیر و معاون مدرسه هر زمان که مرا می‌دیدند به من انرژی مثبت می‌دادند و این تاثیر گذار بود و از نظر کادر آموزشی مدرسه این مسائل تاثیر خود را داشت اگر چه من در ظاهر این تاثیرگذاری را بروز نمی‌دادم.

از چه زمانی به صورت جدی برای کنکور شروع به درس خواندن کردید؟

ابن علی: من درس خواندن برای کنکور را از تابستان سال گذشته شروع و درس خواندن برای کنکور را به صورت جدی از نوروز آغاز کردم و مدرسه موجب می‌شد که من به کسب رتبه‌های برتر فکر کرده و برای آن تلاش کنم اما برای رتبه تک رقمی هیچ فکر نکرده بودم اما کادر مدرسه مرا به کسب رتبه تک رقمی ترغیب می‌کردند در حالی که اصلا شهرت را دوست نداشتم و درس را برای درس دوست داشتم.

احساس شما قبل و بعد از کنکور چگونه بود؟

ابن علی: از آنجا که کنکور بعد از ماه رمضان بود و می‌خواستم روزه‌های خود را بگیرم استرس داشتم که مبادا ساعات مطالعاتی من در ماه رمضان کم شود ولی برکتی که در ماه رمضان وجود داشت موجب شد تعداد ساعات مطالعاتی من بیشتر از یک هفته به کنکور باشد و حتی تاریخ ادبیات را تا شب کنکور می‌خواندم و هنوز تمام نکرده بودم و استرسی تحت عنوان استرس کنکور نداشتم.

حال و هوای شما در زمان کنکور چگونه بود؟

ابن علی: از آنجا که فضای مناسبی در کنکور ایجاد شده بود استرسی نداشتم و اصلا احساس نداشتم که در جلسه کنکور هستم و به کنکور به دید یک امتحان معمولی نگاه می‌کردم و در عین حال برای تمامی سوالات به غیر از 10 تست آخر ریاضی قبل از آنکه پاسخ تستی را در پاسخنامه وارد کنم "بسم الله الرحمن الرحیم" و "یا فاطمة الزهرا" می‌گفتم و این نشان دهنده آرامش من بود.

آیا از پاسخ به سوالات کنکور راضی بودید؟

ابن علی: خیر؛ زیرا آن چنان که خودم می‌خواستم به سوالات ریاضی پاسخ نداده بودم زیرا در آزمون‌های قبل از کنکور بهتر به سوالات جواب می‌دادم و فکر می‌کردم از آنجا که به سوالات ریاضی به خوبی پاسخ ندادم بقیه دروس نیز همانند ریاضی پاسخ دادم و این موجب ناراحتی من می‌شد و حتی فکر نمی کردم به این خوبی امتحان داده باشم.

با چه کسی اولین برخورد بعد از امتحان کنکور داشتید؟

ابن علی: بعد از کنکور اولین نفر با مادرم برخورد داشتم و به او گفتم که از نحوه پاسخگویی به سوالات کنکور راضی نبودم و وی با وجود آنکه ناراحت شده بود به من گفتند که به خدا توکل کن زیرا مادرم تلاش مرا دیده بود و وقت خود را به بطالت نگذرانده بودم و به همین جهت مادرم گفتند که به خدا توکل کن.

آیا برای انتخاب رشته فکر کرده‌اید؟

ابن علی: من فقط منتظر بودم تا رتبه من مشخص شود و به همین جهت به انتخاب رشته فکر نکرده بودم اما از آنجا که دوست دارم در حوزه درس بخوانم سعی می‌کنم در رشته‌ای درس بخوانم که دروس آن با حوزه همخوانی داشته باشد و به همین جهت ممکن است در رشته الهیات، حقوق، فلسفه و یا ادیان عرفان درس بخوانم و فکر نمی‌کنم به غیر از کاشان اجازه تحصیل در دانشگاه شهر دیگر داشته باشم.

موفقیت خود را مدیون چه عواملی هستید؟

ابن علی: علاوه بر کسب روزی حلال پدرم که تاثیر بسیار زیادی دارد تربیت مادر نقش مهمی ایفا می‌کند به گونه‌ای که روزی حلال پدر موجب پایه ریزی این موفقیت شده و تربیت صحیح مادر این بنا را می‌سازد و از آنجا که خدا به من لطف کرده حافظ کل قرآن هستم و براساس تحقیقات حفظ قرآن موجب افزایش 10 برابری کارایی حافظه می‌شود یکی دیگر از علل موفقیت خود را حفظ کردن قرآن می‌دانم.

حفظ قرآن در تحصیل شما چه تاثیری داشت؟

ابن علی: در زمانی که کلاس راهنمایی بودم از سطح سایر همکلاسی‌های خود پایین‌تر بودم زیرا سایر همکلاسی‌های من کلاس‌های تقویتی می‌رفتند اما از آنجا که من حافظ قرآن بودم کادر آموزشی مدرسه با من برخورد شایسته‌تری داشتند و این برای من مهم بود که نه به خاطر ثروت پدرم بلکه به دلیل شخصیت قرآنی که داشتم از من احترام می‌گرفتند و این موهبت قرآن است که سبب می‌شود به دل مدیریت مدرسه بیندازد تا از من احترام بگیرند.


نخستین مرحله برای موفقیت استفاده از کلاس‌های درس مدرسه است/ مؤسسات و آموزشگاه‌ها حالت بازاری دارند

ارسلان یزدچی در گفت‌وگو با خبرنگار در تبریز با اشاره به پیش‌بینی کسب رتبه تک‌رقمی در کنکور امسال اظهار کرد: قبل از اعلام نتایج کنکور پیش‌بینی می‌کردم که جزو نفرات برتر کنکور باشم و رتبه‌ای که پیش‌بینی می‌کردم نزدیک به همین رتبه بود.

وی افزود: من از سال دوم دبیرستان روی موفقیت در کنکور تمرکز کرده بودم اما از برنامه‌ریزی یا مشاور خاصی برای مطالعه و موفقیت استفاده نکرده‌ام. بیشتر تلاش کردم دروس و آموزش‌ها را به‌صورت کامل مطالعه کنم. فکر می‌کنم اگر به‌صورت مداوم و تدریجی برای کنکور آماده شویم، در پایان نتیجه مناسبی خواهیم گرفت.

یزدچی در مورد زمان و برنامه خود برای مطالعه دروس مربوط به کنکور نیز گفت: معمولاً به این مسئله توجهی نداشتم اما فکر می‌کنم در روزهایی که در مدرسه کلاس داشتیم، روزانه 7-8 ساعت مطالعه داشتم. در روزهای تعطیل نیز 13-14 ساعت برای مطالعه و آمادگی کنکور وقت می‌گذاشتم.

وی در ادامه افزود: به اعتقاد من اولین مرحله برای موفقیت، استفاده از کلاس‌های درس در مدرسه است. در خارج از مدرسه صرفاً برای کارهای جانبی مانند شرکت در آزمون‌های مختلف شرکت داشتم و برای آموزش و یادگیری از کلاس‌های متفرقه استفاده نکرده‌ام.

رتبه 4 کنکور علوم تجربی با اشاره به لزوم تمرکز یادگیری دروس در کلاس‌های مدرسه گفت: پیشنهاد من به دانش‌آموزانی که در سال‌های آتی در کنکور شرکت خواهند کرد این است که زیاد خودشان را درگیر مؤسسات و آموزشگاه‌های مختلف نکنند، به‌خصوص که امروزه این کار حالت بازاری به خود گرفته است. ضمن اینکه نباید کلاس‌های مدرسه را از دست داد چرا که اصل آموزش مربوط به مدرسه است. پیشنهاد دیگر من نیز این است که در آزمون‌های منظم شبیه به کنکور شرکت کنند.

وی در مورد استفاده از فضای مجازی نیز خاطرنشان کرد: فعالیت زیادی در فضای مجازی ندارم و صرفاً برای استفاده از کانال‌های کنکوری و ارتباط با دبیران در شبکه مجازی حضور دارم. فکر می‌کنم نباید زیاد در فضای مجازی حضور داشت و زمان را هدر داد اما استفاده از کانال‌های مفید نیز ضرری ندارد. هر کسی باید از خودش شناخت داشته و زمان مناسب برای حضور در شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کند تا بهترین بهره را از این فضا ببرد.

یزدچی در مورد رشته و دانشگاه موردعلاقه خود نیز گفت: احتمالاً رشته پزشکی و دانشگاه تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهم کرد.

وی با اشاره به نقش خانواده در کسب رتبه 4 کنکور تجربی تصریح کرد: حمایت‌های روحی، مادی، معنوی و مهیاکردن شرایط لازم برای مطالعه از سوی خانواده تأثیر زیادی در کسب این موفقیت داشت.

یزدچی در مورد عوامل موفقیت در کنکور نیز گفت: فکر می‌کنم مدرسه و خانواده به همراه تلاش خودم مهم‌ترین نقش را در کسب این رتبه ‌ایفا کردند. باید به‌صورت مستمر و مداوم برای کنکور آماده شد و اگر کسی بخواهد یک سال برای کنکور وقت بگذارد شاید نتیجه خوبی نگیرد. باید از کلاس دهم شروع کرد و دروس مربوطه را به‌صورت کامل مطالعه کرد تا در ماه‌ها و روزهای آخر فشار زیادی به دانش‌آموز وارد نشود.

وی در پایان گفت: از پدر و مادر، تمام دبیران مدرسه و موسسه‌هایی که آزمون‌های مربوط به کنکور را برگزار کردند تشکر می‌کنم.


موفقیتم را بیش از هرچیز مدیون پدر و مادرم هستم/ وقتم را در شبکه‌های اجتماعی هدر نمی‌دادم

محسن نیکویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار در یزد اظهار داشت: برای اینکه بتوانم در کنکور امسال موفق شوم در طول سال تحصیلی بین شش تا هفت ساعت و در روزهای که تعطیل بودم بین 10 تا 12 ساعت مشغول درس خواندن خارج از ساعات مدرسه بودم.

وی تصریح کرد: البته اوایل شروع به درس خواندن من برای کنکور به این صورت روی نظم نبود ولی هرچه که جلوتر می‌آمدم، نظم درس خواندنم بیشتر می‌شد و کمتر به یک عادت تبدیل شده بود.

رتبه پنجم کنکور علوم تجربی در ارتباط با کلاس‌های کنکور خاطرنشان کرد: من در طول زمانی که برای کنکور درس می‌خواندم، خیلی محدود و هدفمند در کلاس‌های کنکور شرکت کردم و خوشحالم در این مدت کلاس‌هایی را شرکت کردم که به دردم خورد و بدون دلیل وقتم را در کلاس‌های بی‌فایده هدر ندادم.

نیکویی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در ارتباط با زمان درس خواندن من وجود داشت این بود که من وقتم را در شبکه‌های اجتماعی سپری نکرده و از موبایل تنها برای فعالیت‌های ضروری استفاده می‌کردم به گونه‌‌ای که شبکه‌های اجتماعی را دو هفته یک مرتبه حدود یک ساعت مورد استفاده قرار می‌دادم.

وی با تاکید بر اینکه موفقیتش را بیش از همه به پدر و مادرش مدیون است، خاطرنشان کرد: پدر و مادر مهمتر از در این موفقیت نقش دارند و باید آرامش روانی برای دانش‌آموز ایجاد کنند و خدا را شکر پدر و مادر من این جو و فضا را به بهترین شکل ممکن در منزل ما فراهم آوردند.

رتبه پنجم کنکور علوم تجربی خطاب به هم سن و سالانش که قصد شرکت در کنکور دارند گفت: اول اینکه به خدا توکل داشته باشند، خودشان را باور داشته بانشد و دست کم نگیرند.

نیکویی خاطرنشان کرد: لازم است که همه دانش آموزان بدانند که در کنکور بیشترین رقابت با خودشان است و به همین دلیل از هیچ تلاشی دریغ نکنند چرا که نتیجه همه این تلاش‌ها به خودشان بر می گردد.


روزی 16 ساعت درس می‌خواندم/ انتظار داشتم رتبه بهتری را کسب کنم

به گزارش خبرگزاری از بابل، هنوز هم کنکور و تب و تاب قبولی در رشته‌های دانشگاهی از حرارت خاصی برخوردار است و وقتی نوبت به اواسط مرداد می‌رسد خبرهای اعلام نتایج کنکور داغ می‌شود.

امسال هم شرکت کنندگان کنکور سراسری در استان مازندران یکی از رقابت های داغ را پشت سر گذاشتتند و از بین شرکت کنندگان دو کنکوری از شهرستان بابل توانستد رتبه زیر 10 این رقابتها را در رشته تجربی از آن خود کنند.

به سراغ یاسمن میر رتبه ششم کنکور تجربی رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم.

خانم میر ضمن تبریک اولین بار از چه طریقی خبر موفقیت خودتان را متوجه شدید؟

یاسمن میر با اولین بار از طریق تلویزیون و شبکه خبر ساعت یک ربع به یازده نتیجه رقابت را متوجه شدم.

چه احساسی داشتید؟

انتظار رتبه بهتری را از خودم داشتم البته امسال همه بچه‌هایی که در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند سخت کوش بودند.

در این دوره از رقابتها چقدر از کلاس‌های تقویتی استفاده کردید؟

من از کلاس‌های تقویتی استفاده نکردم معلمان پایه درس‌ها را تدریس کردند و مشکلات خودم را خودم حل می‌کردم.

یعنی با مشکلی در زمینه دروس ریاضی زیست و یا فیزیک مواجه نمی‌شدید؟

با مشکل روبه‌رو می شدم اما سعی می‌کردم خودم مسئله را حل کنم و در کنکور هم رقابتها فشرده بود،برای مثال در زیست شناسی خودم درس خواندم و از کلاس استفاده نکردم.

چند ساعت مطالعه کردید برای رسیدن به این موفقیت؟

این دوره رقابت اولین حضور من در کنکور بود و اگر مدرسه نبودم روزانه 16 ساعت مطالعه می‌کردم.

مادر یاسمن متخصص زنان و زایمان است و با بیان اینکه انتظار داشتم رتبه بهتری در کنکور از آن یاسمن شود گفت: یاسمن از دوران کودکی با محیط کار ما آشنایی داشت و البته سخت کوشی و تلاش او را موفق کرده است. به خاطر شغلم سعی کردم در برنامه درسی به یاسمن کمک کنم.

خانواده‌ها چگونه می‌توانند کمک‌رسان فرزندان خود باشند؟

فراهم آوردن محیطی آرام و همراهی با بچه ها می توانند به آن ها کمک کند.

قصد دارید چه رشته‌ای را ادامه دهد؟

پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب می‌کنم.


انتخابم رشته پزشکی دانشگاه تهران است/ روزی 15 ساعت درس خواندم

به گزارش خبرگزاری از بابل، هنوز هم کنکور و تب و تاب قبولی در رشته‌های دانشگاهی از حرارت خاصی برخوردار است و وقتی نوبت به اواسط مرداد می‌رسد خبرهای اعلام نتایج کنکور داغ می‌شود.

امسال هم شرکت کنندگان کنکور سراسری در استان مازندران یکی از رقابت های داغ را پشت سر گذاشتتند و از بین شرکت کنندگان دو کنکوری از شهرستان بابل توانستد رتبه زیر 10 این رقابتها را در رشته تجربی از آن خود کنند.

به سراغ محمدرضا نادری رتبه رتبه سوم کنکور علوم تجربی رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم.

از کدام مدرسه در این رقابت‌ها شرکت کردی؟

در مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی مشغول به تحصیل بودم.

کنکور امسال چطور بود؟

در رشته تجربی امسال بیشترین رقابت‌کنندگان حضور داشتند و تلاش خودم را به کار گرفتم تا بتوانم موفق شوم.

قصد داری چه رشته‌ای را انتخاب کنید؟

رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اولویت من است  و نظرم تغییر نمی‌کند.

چقدر پدر و مادر و معلمان در موفقیت شما سهیم بودند؟

نهایت سپاس‌گذاری را از پدرو مادرم دارم که به من برای حضور هرچه بهتر در کنکور کمک کردند.

روزانه چقدر مطالعه داشتید؟

روزانه حدود 15 ساعت مشغول درس خواندن بودم.

چه احساسی دارید؟

از زمانی که نتایج را پیش از ظهر شنیده‌ام دائم تلفن همراهم زنگ می‌خورد و هنوز وقت نکرده‌ام احساسم را درک کنم.خوشحالم که توانستم موفق شوم.


شبکه‌های اجتماعی برای دانش‌آموزی که می‌خواهد درس بخواند "خیلی مضر" است

امیرحسین قویدل در گفت‌وگو با خبرگزاری در تبریز ضمن اشاره به پیش‌بینی خود از کسب رتبه‌های تک‌رقمی اظهار کرد: قطعاً نمی‌توان به‌صورت دقیق رتبه‌ها را پیش‌بینی کرد اما به لطف خدا امیدوار بودم.

وی افزود: تقریباً در هر روز حدود 8 ساعت و به‌صورت بریده‌بریده مطالعه می‌کردم، یعنی سعی می‌کردم بین زمان مطالعه دروس، فرصت‌هایی برای استراحت هم برنامه‌ریزی کنم. در جهت آمادگی برای کنکور نیز از هیچ مشاوری استفاده نکردم. در این راه خانواده‌ام تأثیری زیاد و فداکاری‌های غیرقابل وصفی داشتند.

 قویدل در مورد شرکت در کلاس‌های متفرقه نیز گفت: برای حضور در کنکور زبان‌های خارجی در هیچ کلاس متفرقه‌ای شرکت نداشتم اما در جهت آمادگی بیشتر برای کنکور تجربی، در یکی دو درس از کلاس‌های متفرقه شرکت کردم.

"کنکوری‌ها از لطف الهی ناامید نشوند و تمام تلاش خود را به کار گیرند" قویدل با بیان این جمله تصریح کرد: توصیه من به دانش‌آموزانی که در سال‌های آتی در کنکور شرکت می‌کنند این است که به خدا توکل کنند، از لطف الهی ناامید نشوند و تمام تلاش خود را به کار گیرند و با استقامت به کار خود ادامه دهند.

وی در مورد حضور در شبکه‌های مجازی نیست گفت: در این مدت از تلفن همراه و کامپیوتر شخصی استفاده نکرده‌ام اما در حد رفع نیاز از تلفن همراه و کامپیوتر پدر و مادرم استفاده کرده‌ام. حضورم در فضای مجازی در حد مشاهده نتایج کنکورهای آزمایشی بوده و اصلاً در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته‌ام. واقعاً این شبکه‌ها برای دانش‌آموزی که می‌خواهد درس بخواند خیلی مضر است.

قویدل در ادامه افزود: فکر می‌کنم شرکت در کنکورهای آزمایشی خیلی مفید و یکی از ابزارهای مهم آموزشی هستند. حتی اگر دانش آموزان بتوانند از کنکور سال‌های گذشته نیز استفاده کنند قطعاً نتیجه بهتری می‌گیرند.

وی در مورد موفقیت در دو کنکور علوم تجربی و زبان‌های خارجی نیز گفت: رشته تجربی برای من ارجحیت دارد اما چون به زبان‌های خارجی هم علاقه داشتم در این کنکور هم شرکت کردم. در آینده نیز قصد دارم علوم تجربی را ادامه بدهم و ان‌شاءالله رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب خواهم کرد.

قویدل در مورد عوامل موفقیتش در کنکور سراسری گفت: اول لطف و رحمت الهی و فداکاری‌های خانواده‌ام به همراه زحمت دبیران و در نهایت تلاش و کوشش خودم باعث شد این موفقیت رقم بخورد.


برای کسب رتبه تک‌رقمی تلاش نکردم/در هیچ یک از کلاس‌های فراتر از مدرسه شرکت نکردم

رتبه 9 کشوری رشته انسانی با بیان اینکه برای کسب رتبه تک‌رقمی تلاش نکردم، گفت: در هیچ یک از کلاس‌های فراتر از مدرسه شرکت نکردم.

در کنکور امسال دانش آموزان کاشانی و آران و بیدگلی خوش درخشیدند و دو دانش آموز رشته انسانی به نام های زینب ابن علی و زهرا شیدائیان آرانی به ترتیب رتبه‌های 4 و 9 کشوری را کسب کردند.

خبرنگار کاشان بر همین اساس با زهرا شیدائیان آرانی به گفت‌وگو نشست که مشروح این گفت‌وگو تقدیم خوانندگان می‌شود.

پیش‌بینی شما درباره رتبه خود قبل از اعلام نتیجه چه بود؟

شیدائیان آرانی: قبل از کنکور سراسری پیش بینی می‌کردم رتبه من بین 10 الی 15 شود در حالی که برای رتبه تک رقمی تلاش نکرده بودم اما با توجه به نتایج کنکورهای آزمایشی توقع من بهتر از 9 بود و با توجه به اینکه از پاسخ به سئوالات کنکور راضی نبودم از خودم رتبه 10 الی 15 توقع داشتم و از آنجا که رتبه 9 کسب کردم خوشحال هستم.

در زمان کنکور چه میزان از فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه‌ها استفاده کردید؟

شیدائیان آرانی: در زمان کنکور میزان استفاده من از تلویزیون بسیار کم بود و هرچقدر به کنکور نزدیک می‌شد میزان استفاده خود از رسانه‌ها را کم کرده و به میزان مطالعه خودم اضافه می‌کردم و به طور کامل از تمام کانال‌ها و گروه های غیر درسی بیرون آمدم و از آنجا که از طریق شبکه اجتماعی با مشاور خود در ارتباط بودم میزان استفاده از این شبکه‌های اجتماعی بالا بود.

در سالهای گذشته چگونه درس می‌خواندید؟

شیدائیان آرانی: در سال‌های اول، دوم و سوم دبیرستان برای کنکور درس نمی‌خواندم و صرفا درس خواندن خود را به امتحانات مدرسه محدود می‌کردم و ساعات مطالعه من در طول سال تحصیلی کم بود اما از تابستان سال سوم به صورت جدی شروع به درس خواندن برای کنکور کردم و از تفریحات خود کم کرده و به صورت جدی درس خواندن را پیگیری کردم.

آیا از کلاس های کنکور و برنامه های آموزشی فراتر از برنامه های مدرسه استفاده می‌کردید؟

شیدائیان آرانی: خیر؛ من فقط از آزمون‌های آزمایشی استفاده کردم و در هیچ یک از کلاس‌های فراتر از مدرسه شرکت نکردم زیرا کلاس‌ها و برنامه‌های مدرسه و کنکورهای آزمایشی را برای موفقیت در کنکور کافی می‌دانستم.

توصیه شما به دیگر کنکوری‌ها در سال‌های آینده چیست؟

شیدائیان آرانی: لازم است دانش آموزان کنکوری انگیزه و اعتماد به نفس داشته باشند و نتیجه حاصله را نیز به خدا محول کنند که در این صورت بهترین نتیجه با توجه به تلاش‌های انجام داده صورت می‌گیرد.

چه رشته‌ای را انتخاب می‌کنید و قصد ادامه تحصیل در چه دانشگاهی دارید؟

شیدائیان آرانی: هنوز برای رشته به صورت جدی تصمیم نگرفتم و لازم است برای انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه خود با چند نفر مشاوره بگیرم و به همین جهت رشته و دانشگاهی مد نظرم نیست و در این مورد تصمیمی نگرفتم.

نقش پدر و مادر و خانواده در کنکور تا چه حد بوده است؟

شیدائیان آرانی:  پدر و مادر در موفقیت در کنکور نقش به‌سزایی دارند و همکاری آنان با دانش آموز بسیار مهم است و همین که یک مقدار از تفریحات خود کم کرده و داوطلب را برای کنکور آماده کرده و خوراک ذهنی را فراهم کنند بسیار با اهمیت است.

عوامل موفقیت خود را چه می‌دانید؟

شیدائیان آرانی: انگیزه و به این که به خودم اعتماد داشتم و نتیجه را به خدا واگذار کردم و مدرسه نیز تمامی امکانات و شرایط را برای من فراهم کرد و از آنجا که در مدرسه رشته معارف اسلامی می‌خواندم به همین دلیل یک دفترچه بیشتر از علوم انسانی می‌گرفتیم و این مهم در رتبه تاثیرگذار بود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار