در راستای محرومیت‌زدایی پیگیری شد؛
فصل تابستان و فراخوان بسیج دانشجویی برای اردوی جهادی در راستای محرومیت زدایی بهانه‌ای برای ابراز عشق به هم‌نوع و شتاب به حرکت کند چرخ رسیدگی به مشکلات بیارجمند است.
کد خبر: ۴۷۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ 05 August 2017

به گزارش تابناک سمنان، فصل تابستان همیشه یادآور اردوهای جهادی است که همه‌ساله گروهی از دانشجویان با کشیدن رنج سفر راهیمناطق محروم می‌شوند تا بتوانند بخشی از مشکلات آن‌ها را رفع کنند وعده آن‌ها یک صبح گرم تابستانی در اوایل مرداد است از آن صبح‌ها که از همان آغازش گرم، میانش سوزان و انتهایش سخت... مقصد اما بیارجمند در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود صبحدم با هماهنگی سپاه پاسداران ناحیه سمنان از مقابل دفتر بسیج دانشجویی شاهرود راهی سفر به دهستان خارتوران می‌شویم.

با یک ساعت رانندگی در مسیر مشهد بعد از عبور از میامی می‌توان به بیارجمند رسید اما مقصد نهایی احمدآباد روستایی در ۱۲۰ کیلومتری بیارجمند است اینجا در دل کویر دشت فراخ و وسیع و گاهی می‌توان رمل‌های شنی را دید که همین سخاوت و زیبایی کویر باعث شد تا فاصله ۲۵۰ کیلومتری دورتر از شاهرود را متوجه نشویم.

احمدآباد از مشکل مدرسه رنج می‌برد

نخستین مقصد ما مدرسه‌ای در روستای احمدآباد است که در بدو ورود با مشاهده تعداد اندک کودکانمی‌توان دریافت که خشک‌سالی و بیکاری چه بلایی بر سر این روستا آورده است روستایی که زمانی با کشاورزی گسترده مرکز تجمع بخش خارتوران بیارجمند بود و امروز به دلیل مهاجرت تنها یک هزار و ۲۰۰ نفر را در خود می‌بیند.

برخی بی مهری‌ها در درس خواندن و نوع نگرش بچه‌های روستا اثر سو داشته است به‌طوری‌کهاکنونکوچک‌ترین محبتی به دل آن‌ها می‌نشیند.

یکی از جهادگران دانشجو درباره مشکلات این مدرسه می‌گوید بچه‌ها از کمبود امکانات رنج می‌بردند و از سوی دیگر وجودبرخی بی مهری‌ها در درس خواندن و نوع نگرش آن‌ها اثر سو داشته است به‌طوری‌کهاکنونکوچک‌ترین محبتی به دل آن‌ها می‌نشیند در اینجا مهارت خودآگاهی، محیط‌زیست، کاردستی،نقاشی و کامپیوتر باهدفانسانیت و تقویت مهارت‌های فردی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

مدیر مجتمع آموزشی احمدآباد بابیان اینکه ۱۰۰ دانش‌آموز شامل ۴۷ دختر و ۵۰ پسر تحت آموزش گروه‌های جهادی قرار گرفتند، ابراز داشت: خوشبختانه با حضور گروه‌های جهادی دانشگاه صنعتی شاهرود انس و الفت خاصیبین دانش‌آموز و معلمان ایجادشده است که باید گفت زمانیعلم و ایمان دو بال یک انسان شد دانش آموزان را جذب خود خواهد کرد.

محمد صالح در ادامه تصریح کرد: رشته‌های دانش‌جویان اردوهای جهادی مرتبط با حوزه آموزش‌وپرورش نیست اما مباحثی را می‌دانند که باید معلمان آموزشی این مناطق فراگیرند و از سوی دیگر نه‌تنها در ایام تعطیلات تابستان بلکه طی سال این برنامه‌ها باید تداوم داشته باشد.

وی بابیان اینکه مشکلاتی آموزشی، فقر فرهنگی و اعتیاد گریبان گیر برخی خانواده شده است، ابراز داشت: احمدآباد بزرگ‌ترین روستای بخش بیارجمند به شمار می‌رود اما هیچ نهاد دولتی در اینجا مستقر نیست و اکثر منابع و امکانات در روستای زمان‌آباد متمرکز شده است لذا این مهم می‌طلبد تا اردوهای جهادیکه تأثیر زیادی ازنظر آموزشی و فرهنگی در منطقه دارد، افزون‌تر شود.

گروه‌های جهادی برخی مشکلات را حل می‌کنند

دهیار احمدآباد بابیان اینکه با استقرار گروه‌های جهادی بسیاری از مشکلات مردم منطقه حل می‌شود، ابراز داشت: گروه‌های جهادی هر شش ماه در منطقه به مدت ده روز مستقر می‌شوند اما زمانی که هستند، بسیار محدود است.

بیکاری گریبان گیر روستای شاهرود شده و مهاجرت جوانان را شاهد هستیم، و در روستاهای اطراف زمان‌آباد دیگر شاهد حضور جوانان نیستیم.

محمد منصوری در ادامه تصریح کرد: بحث بیکاری گریبان گیر روستا شده و مهاجرت ایشان را شاهد هستیم، اگر روستاهای اطراف زمان‌آباد را نگاه کنید جوانان رادر روستا نخواهید دیدکه دراین‌بین ظرفیت‌های منطقهتوسط گروه‌های جهادی شناسایی و به توانمندی مردم منطقه کمک می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه سطح هوش مردم این منطقه بالا است، افزود:حضور سرمایه‌گذاران و در اختیار نهادن وام کم‌بهره در اختیار جوان‌ها می‌تواند درروند بیکاری روستاها اثرگذار باشد برای بانوان آموزش کلاس‌های خیاطی طی دو دوره تشکیل داده شد اما اگر کارگاه فعال خیاطی در روستا مستقر شود، منطقه رونق پیدا می‌کند.

دهیار احمدآباد با اشاره به مشکلات پزشکی موجود در روستا اضافه کرد:در روستا پزشک ثابت وجود ندارد علیرغم آنکهجمعیتبالای هزار و ۲۰۰ نفر در منطقه وجود دارد برای انجام یک کار ساده مانند مهر دفترچهباید ۳۵ کیلومتر مسیر و با احتساب برگشت ۷۰ کیلومتر را طی کنند و این سؤال مطرح است که روستایی با این جمعیت نباید یک پزشک مخصوص خود داشته باشد؟

وجود مشکل درمان در زمان‌آباد بیارجمند

می‌گویند چون در دهستان زمان‌آبادپزشک تعلق می‌گیرد لذا پزشک مستقر در احمدآباد به‌صورت گردشی خواهد بود درصورتی‌که جمعیت بالا در این روستا ساکن هستند و خدمات پزشکی در آن بسیار محدودو ساختمان مرکز بهداشتنیز آن‌قدر کوچک است که پاسخگوی نیازها نیست.

منصوری می‌گوید: با شیوع یک بیماری واگیردار در منطقهاین تعداد بیمار قرار است در کجاپذیرش شوند و با توجه به گنجایش ۱۵ نفری سالن مرکز بهداشت در فصل زمستان مردم کجا بایستند مسئول مرکز بهداشت مستقر حضور دارد که اقدامات ابتدایی مانندفشارخون، کنترل وزن و کارهای عمومی را انجام می‌دهد اما به دلیلآنکه جمعیت بالانیازبه حضور متخصص در منطقه کاملاً احساس می‌شود.

علیرضا بخشی یکی از اهالی روستای احمدآباد در ادامه چنین می‌گوید:نبود دکتر مستقر یکی از مشکلات عدیده روستا است که در هفته دو روز پزشک آن‌هم به تعداد ساعت محدود حضور دارد و زمانیبرای رفع این کمبود پیگیری شد مسئولان به ما گفتند که باید زیر نظر روستای زمان‌آباد باشیم، حال یک بیمار اورژانسی چراباید ۳۵ کیلومتر را طی کند تا به نزدیک‌ترین درمانگاه برسد؟

مهاجرت مردان بیارجمندی برای انجام کارهای خدماتی و کارگری در شهرها

مقصد سوم در این روز گرم تابستان، روستای زمان‌آباد در ۳۵ کیلومتری جنوب احمدآباد و ۱۵۵ کیلومتری جنوب بیارجمند، روستایی کوچک با جمعیتی کمتر از یک هزار نفر که مثل همه روستاهای منطقه دارای مشکلات خاصی است.

یکی دیگر از دانشجویان جهادگر مستقر در روستای زمان‌آباد درباره توانمندسازی بانوان روستا می‌گوید:این قش بسیارمشتاق هستند که با احداث یک کلاس خیاطی در کارگاه تولیدی مشغول به کار شوند، در این کلاس خیاطینزدیک ۱۸ هنرجوحضور دارند اما در این فرصت کم نمی‌توان در مقوله توانمندی زنان روستا کار انجام دادو این نیازمند کار بیشتر و همراهی مسئولان شهرستانی است.

مردان خانواده برای انجام کارهای خدماتی و کارگری به شهرهای دیگر مراجعه می‌کنند و این باعث بروز مشکلات عدیده در روستا و حاشیه شهرها خواهد شد.

سمانه در ادامه تصریح کرد: رایزنی با تولیدی‌های مستقر در سطح استان سمنان می‌تواند انگیزه آن‌ها را برای اشتغال افزون‌تر کند البته برای سری‌دوزی آموزش چندروزه کفایت می‌کند؛ با توجه به محرومیت منطقه این اقدامات باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی افزود:روستاهای بیارجمند مردم بسیار محرومی دارد که باید برای رفع این محرومیت اقدامات فوری صورت گیرد، در عرصه‌های وسیع بیابان که کیلومترها با شهر فاصله دارد مسلماً بی‌کاری نیزغالب می‌شود لذا مردان خانواده برای انجام کارهای خدماتی و کارگری به شهرهای دیگر مراجعه می‌کنند و این باعث بروز مشکلات عدیده در روستا و حاشیه شهرها خواهد شد.

عذرا غلامی یکی از اهالی روستا که درد و دلی از وضعیت تحصیلی کودکان دارد می‌گوید: در این منطقه مواردی مانند پلیس و آتش‌نشانی مستقر وجود ندارد لذا این مهم می‌طلبد تا امکانات دولتی به مناطق محروم نیز راه پیدا کند و از سوی دیگر این منطقه از وجود معلمان دلسوز نیز بی‌بهره است.

راه‌اندازیکمیته‌های تخصصی در کنار اردوهای جهادی درمنطقه بیارجمند

مسئول بسیج دانشجویی استان سمنان در حاشیه بازدید از گروه‌های جهادی در منطقه دهستان خارتوران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه گروه شهید چمران واحد خواهران وابسته به دانشگاه صنعتی شاهرود به‌صورت مستقل در اردوهای جهادی شرکت دارند، ابراز داشت: قبل از اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم تیم رصد و شناسایی وارد منطقه شده است و مشکلات را مورد بررسی قرارداد و با توجه به ضریب محرومیت کمیته‌های تخصصی در کنار اردوهای جهادی راه‌اندازی شد.

مرتضی دهرویه در ادامه تصریح کرد: در گام اول پیگیری که با دانشگاه بقیته الله تهران به انجام رسید گروه تخصصی بهداشتی درزمینهٔ دندانپزشکی در منطقه مستقر شد و سپس در کانال‌های تلگرامیتبلیغات وسیعی برای حضور در اردوهای جهادی صورت گرفت که همین امر خواهرانی باروحیه جهادی و دغدغه مند نظام و انقلاب به‌سوی این اردوها در راستای کمک به هم‌وطنان خودشان فراخواند.

وی ضمن بیان اینکه با ارزیابی خوبی که از منطقه شد و همکاری‌های خوب دهیاری‌ها و بخشدار بیارجمند سومین تیم اردوهای جهادی کار خود را در منطقه آغاز کرد، افزود: اهالی روستا از حضور تیم جهادی رضایت کافی داشتند که نشان می‌دهند که توانستیم امید و نشاط را برای مردم روستا به ارمغان آوریم.

فعالیت۵۹گروه جهادی در استان سمنان

مسئول بسیج دانشجویی استان سمنان بابیان اینکه نباید اجازه داد تا این جرقه امیدی که جهادگران در مردم ایجاد کردند، خاموش شود، ابراز داشت: افراد و به‌ویژه کودکان منطقه وابستگی خاصی به افراد جهادگر پیدا کردند و نشان می‌دهد که اردوهای جهادی به‌خوبی جانمایی شده است.

دهرویه بابیان اینکه حضور دانشجویان در اردوهای جهادی باعث ایجاد خودسازی بین جهادگران می‌شود، تصریح کرد: ۶۰ درصد افراد این گروه جهادی وابسته به هیچ تشکلی نیستند و صرفاً به خاطر دغدغه‌های خودشان در منطقه حضور پیدا کردند که اغلب شب‌ها گزارش کار خودشان را به مرکز اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: ۵۹گروه جهادی در استان سمنان متشکل از برادران و خواهران وجود دارد که به‌صورت تخصصی از ایوانکی گرمسار تا فرومد میامی را پوشش می‌دهند، دو گروه‌ جهادی هم خارج از استان در چهارمحال و بختیاری حضور دارند و اقداماتیرا در حوزه‌های عمرانی،آموزشی و بهداشتی با برنامه‌ریزی مدون انجام می‌دهند.

نبود روحانی مستقر از جمله مشکلات مهم در روستاهای محروم بیارجمند

یکی از اهالی روستای زمان‌آباد در این گفتگو از نبود گاز در منطقه گلایه‌منداست و می‌گوید: گاز تا بیارجمند آمده و چرا برای این منطقه هنوز اقدامی صورت نگرفته است هر کپسول گازی که تمام می‌شود گاهی سه روز طولمی‌کشد تا کپسول گاز برسد مگر دولت بودجه ندارد که گاز را تا اینجا برساند؟ هرسال زمستان یک هفته در بیمارستان مشهد فرزندم به خاطر بوی نفت بستری است چرا کسی پیگیری نمی‌کند؟

وی اضافه می‌کند: شبکه آبرسانی فرسوده است، شب آببا فشارزیاد وارد مدار می‌شود و صبح همان آبی که بیرون بود مجدد به داخل لوله‌ها می‌رود و اگر شیر آبرا بازکنید گل‌آلود است چرا چرخ روند رسیدگی به مشکلات روستاها کند حرکت می‌کند؟

این اهالی روستا ادامه داد: دندان‌پزشک برای مناطق محروم فرستاده‌شده اما محل استقرارش بیارجمند است و هر ۱۵ روز یک‌بار به این منطقه زمان‌آباد سر می‌زد و زمانی هم هست ساعت محدودی است کارت برای مرکز درمانی زمان‌آباد صادرشده اما در اینجا مستقر نیست و ما تنها ماهی یکی دو ساعت از آن بهره می‌بریم.

ضرورت حضور روحانی و روانشناس در مناطق محروم

یکی از جهاد گران در روستای زیور نیز بابیان اینکه دانش آموزان این روستا ازنظر تحصیلی نیازمندکمک و مشاوره دارند، ابراز داشت: دانش آموزان این منطقه اغلب مورد بی‌مهری قرار می‌گرفتند لذا همین موضوع سبب شد تا از اعتمادبه‌نفس پایینی برخوردار باشند و گروه‌های جهادی می‌کوشند تا آنچه در بین آن‌ها ازدست‌رفته را به دانش‌آموزان بازگردانند.

سمانه فرامرزی در ادامه تصریح کرد: با برگزاری کلاس‌های قرآن، کاردستی و انواع بازی‌ها تلاش شد تا مهارت‌های آن‌ها تقویت شود، به علت رواج ازدواج‌های فامیلی و همچنین نبود روحانی سبب ایجاد مشکلاتی درروند تحصیلی کودکان شده است.

وی افزود: روستای زیور ۱۵ خانوار ساکن دارد که به علت عدم اعتمادبه‌نفس کودکان حتی از امور انجام کارهای ساده نیز واهمه دارند، در مدت ۱۰ روز گروه‌های جهادی همه تلاش خود را در راستای تقویت مهارت‌های دانش آموزان انجام دادند اما در درازمدت نیاز به کمک مسئولان و حضور روحانی و روانشناس در مناطق محروم امری لازم و ضروری است.

خودسازی مهمترین هدف از اردوهای جهادی

زمانی دانشجویان از مناطق شهری به مناطق محروم سفر می‌کنند با دیدن شرایط زندگی مردم منطقه، قدردان نعمت‌هایی که دارند می‌شوند.مسئول بسیج دانشجویی استان سمنان در ادامه گفتگو باخبرنگار مهرهدف از برگزاری اردوهای جهادی را خودسازی برای خود دانشجویان جهادگر برشمرد و ابراز داشت: زمانی دانشجویان از مناطق شهری به مناطق محروم سفر می‌کنند با دیدن شرایط زندگی مردم منطقه، قدردان نعمت‌هایی که دارند می‌شوند و دومین نکته اینکه، غالب این دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی یک مسئولیتی را در سطح جامعه به عهده می‌گیرند لذا نباید مردم سطح روستاها و جاهایی که ضریب محرومیت آنان بالا است، فراموش شوند.

دهرویه بابیان اینکه فلسفه اردوهای جهادی در این است که با تقویت روحیه خودباوری بتوانند به دیگران خدمت‌رسانی انجام دهند، تصریح کرد: حفظ و انسجام افراد بسیجی باعث می‌شود تا طی ۱۰ روز در کنار هم قرار می‌گیرند بتوانند در حد یک مدیر اجرایی هماهنگی‌های لازم را بین دهیار و بخشدار و مردم روستاها انجام دهند.

وی بابیان اینکه افراد جهادگر الگوی جوانان روستا هستند، افزود: هدف از اردوهای جهادی نشاط و امید برای جوانان روستا است چراکه زمانی آن‌ها می‌بینند دانشجویانی از داخل شهر به بطن آنان نفوذ پیداکرده و سعی در آموزش آن‌ها دارند، امیدوار می شوند.

افزایش ۳۰ درصدی مشارکت دانشجویان در اردوهای جهادی استان سمنان

مسئول بسیج دانشجویی استان سمنان در پاسخ به این پرسش که غیر از دهستان خارتوران در چه مکان‌هایی اردوهای جهادی برگزارشده است، ابراز داشت: در روستای جنت‌آباد ایوانکی اقدامات عمرانی مانند خانه‌سازی برای خانواده‌هایی نیازمند انجام شد و همچنین در روستای روستای کوه زر دامغان و اردوی جهادی تداوم دارد.

دهرویه در ادامه تصریح کرد: بعد از ماه مبارک رمضان این سومین اردوی جهادی است که در منطقه خارتوران حضور دارد که تا ۱۵ شهریور یک هزار و ۷۰۰ نفر دانشجو در منطقه رفت‌وآمد می‌کنند که باید گفت به نسبت سال قبل مشارکت دانشجویان در اردوهای جهادی ۳۰ درصد افزایش داشت.

وی افزود: برای اردوهای جهادی سه دهستان بزرگ را در استان سمنان مدنظر قراردادیم که یکی از آن‌ها توابع دامغان با ۳۰ روستا است و دیگری روستای فرومد میامی و دهستان خارتوران شاهرود نیز ازجمله اولویت‌ها به شمار می‌رود و همچنین در کنار این دهستان‌ها در روستاهای گرمسار، ایوانکی، آرادان، سرخه نیز اردوهای جهادی برگزارمی شود.

اعزام۲۵ اکیپ درمانی به مناطق محروم شاهرود

مسئول بسیج دانشجویی استان سمناندر پاسخ به این پرسش که برای توانمندسازی جوامع بومی چه اقدامی در اردوهای جهادی صورت می‌گیرد، ابراز داشت: در مدت ۱۰روز تنها می‌توان جرقه ذهنی در بین مردم ایجاد کرد تا بتوانند کارهایی را انجام دهند، اما توانمندسازی و آموزش به اقشار متخصص بسیج مربوط می‌شود که بتوانند در چهارچوب شرکت‌های تعاونیسطح روستا نقش‌آفرین باشند.

دهرویه در ادامه ضمن بیان اینکه خراسان جنوبیبه دلیل وضعیت روستا و جنت‌آباد ایوانکی سخت‌ترین اردوی جهادی بود که تاکنون برگزار شد، تصریح کرد: در بخش ایوانکی به دلیل دو دستگی مردم امکان خدمت‌رسانی فراهم نبود و هیچ مسئولی به آن‌ها رسیدگی نداشت و جای بسی تعجب دارد چرا در فضای کشور روستاهایی فاقد امکانات بهداشتی وجود داشته باشد که امیدواریم با کمک مردم روستاها و مسئولان این مشکل به‌طور کامل برطرف شود.

وی بابیان اینکه پنج‌شنبه جمعه‌های خدمتدر طی سال برای دانشجویان اردوهای جهادیتعریف‌شده تا وضعیت روستا موردبازنگری قرار گیرد، افزود: کارگروه‌های جهادی تنها به این ۱۰ روز ختم نمی‌شود بلکه بعد از پایان تابستان با ایجاد هسته‌های مطالبه‌گری مشکلاتی که از روستاها احصا شده است به‌صورت مطالبه گری از دستگاه‌های اجرایی مربوط ارسال می‌شود که درنهایت در استانداری جمع آوری و برای آن‌ها چاره‌اندیشی می‌شود.

وی بابیان اینکه ۲۵ اکیپ درمانی به مناطق محروم شاهرود اعزام شد، ابراز داشت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ۱۵ اکیپ درمانی برای میامی و بیارجمند در نظر گرفته شد که هشت اکیپ برای میامی و هفتاکیپ نیز برای بیارجمند شامل می‌شود و یک تگ تخصصی هم برای سه روز با حضور انواع متخصص در روستای نردینبعد از تصمیم‌گیری نهایی استقرار خواهد داشت.

بیارجمند محروم مانده است

یکی ازاهالی روستای احمدآباد که دارای کارت محیط یاری از سازمان محیط‌زیست کشور است نیز از نبود آسیاب فلفل در منطقه صحبت می‌کرد و بیان داشت: ازنظر کشاورزی تولیدات خوبی داریم اما محصولات ما عمدتاً به فروش نمی‌رسدچراکه واسطه گران گندم،فلفل و پنبه را باقیمت پایینی از اهالی می‌خرند و باقیمت گزافی در بازار مصرف به فروش می‌رسانند که دراین‌بین وجود یکدستگاه آسیابفلفل به توانمند شدن زنان روستایی کمک شایانی خواهد کرد.

مسئولان پیگیر توسعه زیرساخت‌های لازم برای جذب توریست در منطقه احمدآباد نیستند

زهرا طاهری در ادامه تصریح کرد: با مشارکتمحیط‌زیست و سازمان‌های مردم نهاد و بانوان توانمند روستا اقدام بهدرست کردنسس فلفل شد که طی سال گذشته ۲۰۰ کیلو از این محصول به بازار مصرف فروخته شد،در اینجا مزارع به سمت کشت فلفل حرکت می‌کند لذا از مسئولان انتظار داریم که در این بخش اهالی روستای احمدآباد را موردحمایت قرار دهند.

وی با بیان اینکه شورا و دهیاری رضاآباد با بازسازی و مرمت خانه‌ها این اماکن راآماده پذیرایی از مهمانان و توریست‌ها کرده‌اند، افزود: هفته‌ای یک‌بار توریست به منطقه زمان‌آباد و رضاآباد سفر می‌کند اما احمدآباد باوجود پتانسیل‌های مطلوب از این نظر محروم مانده و سؤال اینجا استکه چرا در روستایی با این ویژگیمسئولان پیگیر توسعه زیرساخت‌های لازم برای جذب توریست در منطقه نیستند؟

فنس‌کشیجاده تهران-مشهد راهکاری خوببرای حفظ محیط‌زیست

این فرد دلسوز طبیعت در ادامه ابراز داشت: از طرف سازمان محیط‌زیست عضوصندوق سرزمین حافظان یوزپلنگ هستیم که تاکنون 10 نفراز اهالی به عضویت این صندوق درآمدند، از سال ۸۴ حدود ۱۲ سالدر راه حفظ حیات‌وحش با سازمان محیط‌زیست همکاری داریم و اگر این امکان فراهم بودپا به‌پای مردان وجب‌به‌وجب این خاک را طی کرده و با شکارچیان مقابله می‌کنیم اما در حال حاضر تنها می‌توانیم با لایروبی آبشخورها از گونه‌های ارزشمند منطقه حمایت کنیم.

طاهری ادامه داد: برای آینده جوان‌ها درراه محیط‌زیست تلاش می‌کنیم چراکه می‌دانیم با حمایت از حمایت وحش می‌توان اقدامات بزرگی انجام داد، معتقدیم زمانی محیط‌زیست گسترش پیدا کند توریست بیشتری نیز به این مناطق سفر می‌کنند و علاوه بر درآمدزایی می‌توانیم در برابر افراد بیگانه و شکارچیانی که از شهرهای دور برای شکار در اینمناطق حضور دارند، مقابله کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فنس‌کشیجاده تهران-مشهد می‌تواند راهکار خوبی برای حفظ محیط‌زیست باشد، افزود:این جاده ترانزیتی سالانه حیوانات نادر بسیاری از جمله یوز پلنگ آسیایی را از بین می‌برد، لذا زنان روستایی بسیار مایل هستند در این برنامه‌های محیط زیستیمشارکت کنند.

۲ یونیت دندانپزشکی به بیارجمند اعزام شد

مسئول بسیج جامعه پزشکی شاهرود ضمن بیان اینکه با کمک دانشگاه و گروه‌های جهادی دو یونیت در احمدآباد و دو یونیت در زمان‌آباد مستقر شد، تصریح کرد: کیت رادیوگرافی دندان با امانت گرفتن از شبکه بهداشتشاهرود به‌زودی در این روستاها مستقر می‌شود و همچنین در بخش خدمات زنان و زایمان در احمدآباد نیز کارشناس بهداشت و ماما مستقر شدند.

جواد رضوانی افزود: هر پزشک ویزیت ۴۰ نفر را در روز بر عهده دارد که این گروه پزشکی بقیه الله امکانات لازم را با خودشان به منطقهآورده‌اند و مابقی را شبکه علوم پزشکی شاهرود در اختیار بخش گذاشته است، علیرغم اینکه دندانپزشکی خدمات لوکس محسوب شده و هزینه‌بر هستند اما بااین‌حال تلاش شد تا بهترین خدمت به مناطق محروم ارائه شود.

مسئول گروه جهادی بیمارستان بقیه الله تهران نیز در حاشیه این بازدید و در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکهخدمات پزشکی و بهداشتی و درمانی این بیمارستان هیچ حمایت مالی از ارگان‌ها دریافت نمی‌کند، ابراز داشت: مرکز اردوهای جهادی پزشکی با بیش از ۲۰۰ متخصص و ۳۰۰ دستیار و دندان‌پزشک در تهران مستقر است که این تیم بعد از تأسیس در سال ۸۵ توسط یکی از فرماندهان قدیم جنگ مدیریت می‌شود.

رضا محب علی در ادامه تصریح کرد: از طریق دهیاری‌های مناطق محروم به گروه‌های جهادی برای حضور تیم پزشکی اطلاع‌رسانی می‌شود که بعد از شناسایی محل و تائید بحث مالی و رصد منطقه تیم با امکانات موردنیاز به محل اعزام خواهد شد.

وی بابیان اینکه به دنبال مشارکت مردمی هستیم، افزود: می‌خواهیم تا مردم منطقه خودشان بتوانند کار روستا را مدیریت کنند لذا می‌کوشیم تابا حضور در منطقه اثرات کار خود را از نزدیک شاهد باشیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار