معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: به منظور مدیریت منابع آبی از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود و پلمب شده است.
کد خبر: ۴۶۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸ 18 July 2017
یدالله ملکی در گفتگو با خبرنگار اظهارداشت: با توجه به بحران منابع آبی در استان و  ضرورت مدیریت منابع آبی اقدامات موثری برای کنترل اضافه برداشتها و جلوگیری از برداشت بی رویه در این شرکت صورت گرفته است.

وی افزود:دراین راستا با تلاش عوامل اجرایی شرکت آب منطقه ای قزوین با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از ابتدای سال جاری تاکنون با اخذ احکام قضایی و همکاری نیروی انتظامی استان تعداد ۴۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و یا پلمپ شده و از اضافه برداشت ۴ حلقه چاه مجاز جلوگیری و اجرای آئین نامه مصرف بهینه کشاورزی نیز برای تعداد ۲۴ حلقه چاه مجاز انجام شده است.  

ملکی یادآورشد:دراین مدت همچنین تعداد ۱۹ دستگاه ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شده و به پارکینگ شرکت سهامی آب منطقه ای قزوین انتقال یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین اظهارداشت: با فعالیت های انجام شده زمینه صرفه جویی و کاهش برداشت بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از منابع آبی در استان فراهم شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی ۹۳ تا پایان سال ۹۵ شرکت آب منطقه ای قزوین نسبت به اجرای پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی از جمله انجام خدمات گشت و بازرسی، انسداد ۱۶۵۵ حلقه چاه غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت ۲۳۱ حلقه چاه مجاز اقدام کرده است.

ملکی یادآورشد: با اجرای آئین نامه مصرف بهینه آب کشاورزی برای ۳۹۷ حلقه چاه در محدوده دشت قزوین زمینه کاهش برداشت از آبخوان زیرزمینی به میزان ۳۱۰ میلیون مترمکعب محقق شده است.

وی بیان کرد: با این کاهش حجم برداشت، شاهد کاهش روند شیب نزولی هیدروگراف واحد دشت که معرف افت تراز آب زیرزمینی است بودیم به طوریکه افت آبخوان دشت قزوین از ۱۶۰ سانتی متر به ۹۰ سانتی متر در سال تقلیل یافته است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار