در حالی ۱۰ روز از قتل آتنا، دختر دو ساله اسفرورینی به وسیله سگ‌ها می‌گذرد که در پرونده مسئولان این حادثه، غفلت حرف نخست را می‌زند.
کد خبر: ۴۶۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ 16 July 2017
این روزها خبر قتل دلخراش آتنا موضوع داغ کشور شده است؛ دختربچه‌ای از پارس‌آباد اردبیل که مردی ۴۲ ساله، جان او را به طرز فجیعی گرفت.

در قزوین هم اما چندی پیش، روز چهاردهم تیرماه امسال دختربچه‌ای به نام آتنا به طرز دلخراشی جان باخت.

آتنای استان ما دو سال بیشتر نداشت. سگ‌های ولگرد، او را دریدند و مادرش، فرزند خردسال را در دهان سگ‌ها یافت.

صبح که مادر مشغول کار بود، آتنا به کوچه رفت. کودکان دیگری هم در کوچه بودند. سگ‌ها هم بودند. می‌گویند بچه‌ها سگ‌ها را رمانده‌اند. تحریکشان کرده و وقتی سگ‌ها به سمت آنان هجوم برده‌اند، کودکان پا به فرار گذاشته‌اند؛ اما آتنا که کوچکتر از همه بوده، نتوانسته فرار کند و گرفتار سگ‌ها شده است.
همسایه‌ها هم این صحنه دلخراش را دیده‌اند.

شکایت خانواده

در پی این اتفاق خانواده آتنا از شهرداری شکایت کردند؛ اما شهردار اسفرورین، آن زمان شهرداری را مبرا از تقصیر دانست و گفت که علت حضور سگ‌ها در داخل شهر، مشخص نبودن دستورالعمل و چگونگی دفع سگ‌های ولگرد بوده است.

علی عمویی با بیان اینکه از ابتدای سال هیچ تعداد سگ دفع نکرده‌ایم، افزود: از این پس باید دفع سگ‌ها را آغاز کنیم.

چند روز پس از آن در نشست شورای سازمان همیاری شهرداری‌های استان، فریدون همتی استاندار قزوین سگ‌های ولگرد را میهمانان ناخوانده دانسته که از استان‌های دیگر به قزوین آورده شده‌اند و علی فرخزاد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم با تأکید بر الزام شهرداری‌ها به «جمع‌آوری و نگهداری» سگ‌های ولگرد تصریح کرد: تمام شهرداری‌ها ملزم به «جمع‌آوری و نگهداری» سگ‌های ولگرد هستند که هزینه‌های این اقدام باید از سوی شهرداری‌ها تأمین شود و تا زمان ابلاغ بخشنامه جدید همین روند ادامه دارد.

جمع‌آوری ۱۲۰ سگ در اسفرورین پس از حادثه

اینک بخشدار اسفرورین از جمع‌آوری حدود ۱۲۰ سگ در شهر اسفرورین طی مدت چند شب پس از حادثه آتنای دو ساله خبر می‌دهد و می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست اجازه اتلاف سگ‌ها را نمی‌دهد؛ چرا که سگ‌ها حق حیات دارند و از طرف دیگر، نابودی آنها ممکن است موجب هجوم کفتار و گرگ به جوامع انسانی شود.

نگهداری هر سگ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان

مهدی رحمانی با بیان اینکه در صورت بیمار یا هار بودن سگ‌ها مرگ با ترحم و در غیر این صورت واکسیناسیون و رهاسازی آن‌ها باید انجام شود، اضافه می‌کند: هزینه جمع‌آوری، نگهداری، درمان و رسیدگی به سگ‌ها برای هر قلاده سگ بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است، نه فقط شهرداری اسفرورین بلکه دیگر شهرداری‌ها هم قادر به این کار نیستند.

وی تصریح می‌کند: در صورت رهاسازی سگ‌ها، دوباره احتمال بروز مشکلات و حاکم شدن فضای ترس و نگرانی وجود دارد؛ پس بهترین راه، قلاده‌گذاری سگ‌ها و مشخص شدن صاحبان آن‌هاست.

بخشدار اسفرورین می‌گوید: در غیر این صورت حتی اگر شهرداری تمام سگ‌ها را جمع‌آوری کند، باز هم سگ‌های دیگری از اطراف وارد شهر می‌شوند؛ همچنانکه در روزهای پایانی سال ۹۵ تعداد زیادی سگ به وسیله شخص ناشناسی در روستای کهک تاکستان رها شدند.

رحمانی خاطرنشان می‌کند: احتمال می‌رود این سگ‌ها با توجه به پلاک‌گذاری‌های انجام شده، از محمدآباد خره در بویین زهرا انتقال داده شده باشند و از این رو تا زمانی که مشکل سگ‌ها به صورت استانی حل نشود، نمی‌توان به حل مشکل در شهرها امید چندانی داشت.

وی ادامه می‌دهد: یک نکته مهم درباره وجود سگ‌ها در شهر، وجود مناطق آلوده و در نتیجه، تجمع سگ‌هاست که رفع آن می‌تواند به دفع سگ‌ها کمک قابل توجهی بکند.

آمار بالای مرگ کودکان در حوادث

بخشدار اسفرورین نقش خانواده را در مراقبت از فرزندان مورد توجه قرار می‌دهد و بیان می‌کند: در بخش اسفرورین آمار بالایی از مرگ و آسیب کودکان زیر پنج سال بر اثر حوادثی نظیر حیوان‌گزیدگی، تصادف با خودرو، سقوط از بلندی و خفگی در آب یا چاه وجود دارد و حتی در بخش‌های اسفرورین، ضیاءآباد و امثال آن فرزندان به طور معمول مقابل درب خانه به بازی می‌پردازند که حل این مشکل مستلزم آموزش مادران دارای فرزند زیر پنج سال به وسیله مراقبان سلامت است.

گرچه طبق آموزه‌های دین اسلام، از جمله حقوق فرزند بر پدر و مادر، مراقبت از اوست و باید خانواده کودک از او مراقبت می‌کردند؛ اما اینها نافی مسئولیت نهادهای متولی در دفع سگ‌ها نیست؛ زیرا اگر یک بزرگسال، یک زن باردار، سرباز یا هر عابر دیگری نیمه شب در حال تردد در شهر باشد، چه بسا مورد هجوم سگ‌ها قرار گیرد یا دست‌کم دچار ترس و دلهره شود.

از سوی دیگر وقتی جایی عنوان «شهر» به خود می‌گیرد، باید خدمات آن هم در حد یک شهر باشد و امنیت آن منطقه چنان باشد که مردم در آسایش خاطر در سطح شهر تردد کنند.

این اقدام اما به دلیل هزینه‌های سنگین و چندجانبه بودن موضوع، صرفا بر عهده یک نهاد خاص نیست.

بی‌شک آنچه آتنا را طعمه مرگ کرد، غفلت بود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار