معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: در حوزه کشاورزی بیش از ۶۰۰ آفت محصولات را تهدید می‌کند که ۵۰ آفت مهم است و با مدیریت علمی باید برای مبارزه با آنها برنامه داشته باشیم و روش‌های شیمیایی آخرین انتخاب باشد.
کد خبر: ۴۵۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 09 July 2017
محمدعلی باغستانی عصر امروز در جلسه با رئیس و معاونان جهاد کشاورزی و جمعی از باغداران به منظور بررسی وضعیت آفت زنجره مو که در سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل تصمیمات غلط و غیر کارشناسی در گذشته در برخی موارد شاهد بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی بودیم که باید با درس از گذشته نسبت به نگاه کارشناسی در امور جدی باشیم.

وی بیان کرد: سمپاشی هوایی در بخش کشاورزی کشور دیگر منسوخ شده و نباید به هیچ عنوان مورد استفاده قرار گیرد و ما نیز به عقب بازنمی‌گردیم تا دوباره آزمون و خطا کرده و به منابع خود آسیب بزنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هر زمان که در زمینه مبارزه با آفات به صورت کارشناسی و علمی رفتار کردیم نتایج آن را مشخص شد.

وی با اشاره به هجوم آفت «زنجره مو» در تاکستان‌های قزوین گفت: پس از اطلاع از بروز این آفت در استان قزوین یک تیم کارشناسی برای بررسی ابعاد آن به منطقه اعزام شد و ابعاد آفت که در حد وسیعی مورد ارزیابی قرار گرفته تا راهکار علمی ارائه کنیم.

باغستانی بیان کرد: در این شرایط برخی مطرح کرده‌اند که با سمپاشی هوایی مردم را امیدوار کنیم که وارد کار شده‌ایم در حالی که سمپاشی هوایی بسیار برای محیط زیست آسیب رسان است و جان مردم را به خطر می اندازد و سالهاست آن را تعطیل کرده‌ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر دستورالعمل‌های کارشناسی از سوی کشاورزان رعایت شود می‌توانیم این آفت را در یک دوره 3 تا 4 ساله کنترل و مهار کنیم.

باعستانی بیان کرد: در حوزه کشاورزی بیش از 600 آفت محصولات را تهدید می‌کند که 50 آفت مهم است و با مدیریت علمی باید برای مبارزه با آنها برنامه داشته باشیم و روش‌های شیمیایی آخرین انتخاب باشد.

وی عنوان کرد: آفت «زنجره مو» در ردیف آفت‌های شخصی باغداران بوده اما مدیریت آن عمومی است که در اجرای طرح‌های مبارزه با آن باید کشاورزان محور باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در مبارزه با آفت زنجره مو یک طرح ملی تعریف کرده و سهم بیشتری برای استان تعریف می‌کنیم و امیدواریم با کمک استاندار در 2 هفته فرصت باقیمانده وارد فاز اجرایی شده و با عملیات ضربتی از توسعه آفت جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: با یک هرس می‌توان 900 حشره بالغ را نابود کرد لذا هرس سبز، بیل زدن زمین‌ها و سمپاشی پس از برداشت محصول را در برنامه کوتاه مدت پیشنهاد می‌کنیم که کشاورزان باید در اجرای آن مشارکت کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: سمپاشی هوایی در بخش کشاورزی منسوخ شده و غیر علمی است و برای مبارزه با آفات از جمله زنجره مو به هیچ‌وجه از آن استفاده نخواهیم کرد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار