امام جمعه قزوین با بیان اینکه نباید نگاه آمرانه و تکلیفی در حوزه حجاب و عفاف داشت، گفت: باید با محبت و ابزارهای جذاب آگاهی جامعه را نسبت به اهمیت عفاف و حجاب ارتقا دهیم.
کد خبر: ۴۵۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ 08 July 2017
آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز پنجشنبه در سومین نشست شورای عفاف و حجاب استان قزوین اظهار کرد: باید جایگاه عفاف و حجاب را از نگاه دین و آموزه‌های قرآنی درک کرد و هر زن و مردی با درک این جایگاه هویت انسانی خود را به خوبی خواهد شناخت.

وی با بیان اینکه درک جایگاه عفاف و حجاب شعار نیست بلکه ریشه قرآنی دارد، اذعان کرد: در ابتدا باید سیر شکل گیری حجاب را بشناسیم و بدانیم ریشه آن کجاست و مبنای آن چیست؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین حجاب را به معنای پوشش برای زن و مرد دانست و افزود: پشت صحنه حجاب معنا و مفهمی به نام عفاف  قرار دارد، بدون عفاف صحبت از حجاب بی معناست و هر انسانی ابتدا باید موضع خود را درباره عفاف مشخص کند  و سپس در خصوص حجاب سخن بگوید.

وی با طرح این سوال که ریشه عفاف در وجود انسان چیست؟ گفت: یک مبنا و بستری در وجود انسان به نام کرامت انسانی وجود دارد که عفاف یکی از شعبه‌های آن است و ریشه کرامت و بستر آن از نگاه انسان شناسی تقواست.

امام جمعه قزوین ادامه داد: تقوا در کلام الهی از بستر عبادت شکل گرفته است و بدون عبودیت و بندگی، تقوا بی معناست، زیرا در بستر عبودیت خدا تقوا رشد می‌کند و ما را به کمال می‌رساند و بدون عبادت تقوا نیز تعطیل خواهد شد.

وی خاستگاه عبادت را عقیده دانست و ابراز کرد: انسان در زندگی بر اساس عقیده خود عبادت می‌کند و این عقیده شاید پرستش پول، مقام، مادیات، دنیا، شیطان و یا پرستش ذلیلانه دیگران باشد؛ دین به ما می‌گوید که حیف است که فرصت بندگی خدا را ضایع پرستش دیگران و بت‌های طاغوتی کنیم.

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: حجاب، عفاف، کرامت انسانی، تقوا، عبادت و عقیده همه در یک سیر دینی قرار دارند و اگر این سیر نادیده گرفته شود ما روی باتلاق ساختمان خود را ساخته‌ایم.

وی عنوان کرد: پوشش انسان به طور قطع با بینش عقلانی و گرایش ارادی او هماهنگ است، مگر اینکه انسان در غفلت و نا آگاهی به سر ببرد.

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه پوشش و حجاب هر انسانی یک شعار است، ابراز کرد: آدمی با نوع پوشش خود علایق و تفکراتش را به نمایش می‌گذارد و باید باور کنیم که پوشش و حجاب هیچ گونه اختصاصی به بانوان ندارد و به دلایل خاصی برای خانم‌ها با تأکید بیشتری در قرآن عنوان شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید از دانشگاه حجاب و عفاف بهره لازم را ببریم، گفت: عفاف و حجاب فقط محدود به پوشش ظاهری نیست،  بلکه یک جلوه آن پوشش و لباس است؛ عفت کلام و عفت نگاه و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: بی عفتی در دنیا انسان را رسوا و ضایع می‌کند و اهتمام به حجاب و عفاف نشان از سلامت نفس هر انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال به صورت جدی از ما خواسته است در هر جایگاهی که قرار داریم موضع خود را درباره حجاب و عفاف مشخص کنیم؛ ما عضو حزب و جناح خدا هستیم یا شیطان؟ سرباز میدان کفر و استکباریم یا سرباز میدان انقلاب؟

امام جمعه قزوین ادامه داد: خدای متعال در آیات قرآن تاکید می‌کند که اگر مؤمن هستید، نباید ترسو، منزوی و ذلیل باشید؛ اراده دشمنان خدا این است که ما را ضعیف و وابسته به خود کرده و چراغ استقلال ما را خاموش کنند.

وی بیان کرد: اراده دشمنان انقلاب این است که هویت پوششی و ظاهری و حضور اجتماعی مردم ما تغییر کند، در صورتی که حجاب فرهنگ و منطق ماست و متأسفانه ضعف کارکردی و نگاه سطحی ما زمینه را برای تهاجم فراهم کرده است.

این کارشناس قرآنی تأکید کرد: هماهنگی همه دستگاه‌های متولی حجاب و عفاف در این حوزه ضروری است و اگر برنامه‌ای برگزار کردیم که معنویت کسب شده در شب قدر و تذکرات قرآنی را از بین می‌برد، یعنی محصول این نشست‌ها نبوده و ما در هماهنگی‌ها مشکل داریم.

وی تصریح کرد: گاهی نگاه به حفظ جایگاه‌ها و موقعیت شغلی به ما ضرر وارد می‌کند و از مبانی اعتقادی و دینی خود فاصله می‌گیریم؛ در صورتی که باید خدا را درنظر بگیریم که قرار است در روز قیامت چه پاسخی نسبت به وظیفه خود بدهیم.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: اگر قرار است کانونی برای مدیریت حجاب و عفاف در استان شکل بگیرد، باید ابتدا هماهنگی در کارها و سپس تلاش برای حفظ آن مدنظر همه اعضا باشد تا تلاش‌های صورت گرفته ضایع نشود.

وی عنوان کرد: باید نگاه‌های سنتی روی حجاب را کنار گذاشته و روی فرهنگ حجاب کار عمیق فرهنگی و هویتی داشته باشیم تا نوجوان و جوان بداند که پوشش او نشان از هویت وی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه نباید نگاه آمرانه و تکلیفی در حوزه حجاب و عفاف داشت، گفت: باید با محبت و ابزارهای جذاب آگاهی جامعه را نسبت به اهمیت عفاف و حجاب ارتقا دهیم.

وی در پایان گفت: ضرورت دارد فضاهای فرهنگی، تفریحی، ورزشی برای بانوان افزایش یابد و در کنار اینکه شاید حجاب و عفاف محدودیتی برای شخصی ایجاد کرد، در مقابل فضایی برای حضور فعالانه‌تر توأم با تفریح و سرگرمی برای او فراهم شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار