استعدادیابی جوانان و نوجوانان در رشته های مختلف ورزشی مهمترین عامل برای توسعه و تقویت ورزشهای قهرمانی و هدایت آینده سازان کشور به ورزشهایی متناسب با توانمندی افراد است.
کد خبر: ۴۵۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 05 July 2017
استعدادیابی یکی از موضوعاتی است که در دنیای ورزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از جمله عواملی بشمار می رود که به شناسایی موفقیت ها کمک کرده و راه رسیدن به اهداف را هموار می سازد.

اینکه مشخص شود کدام ورزشکار نسبت به سایرین از توانایی های بیشتری در یک رشته خاص برخوردار است، از جمله کارهای فنی و تخصصی است که می تواند اهمیت و اولویت استعدادیابی را نمایان سازد.

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان در گفت و گو با خبرنگار ، درباره استعداد یابی بیان کرد: استعدادیابی به معنای کشف و فعال کردن توانایی های بالقوه مخصوص آن فرد و هدایت شخص در مسیر صحیح است و راهی منطقی و مقرون به صرفه برای تحقق بهترین عملکرد ورزشکاران در میادین ورزشی به حساب می آید که این فرایند به افرادی با شرایط جسمانی، مهارتی و رفتاری بالا نیاز دارد.

وی افزود: به همین منظور در سراسر کشور برنامه هایی زیر نظر پایگاه استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان در حال انجام است که ۵ رشته مورد استعدادیابی قرار گرفت تا بتوانیم در آینده از این استعدادها در میادین مختلف ورزشی استفاده کنیم.

افسانه حسن نایبی با اشاره به اینکه در استان قزوین هم این طرح در ۵ رشته بسکتبال، کاراته، تیراندازی، ژیمناستیک و کشتی در مدت ۲ روز برای خانم ها و آقایان اجرا شد، افزود: افراد محدودی از بین شرکت کنندگان متعدد در این همایش انتخاب شدند و در نوبت دیگر هر یک از افراد انتخاب شده متناسب با رشته ورزشی در سالن های مخصوص هر رشته مورد استعدادیابی قرار گرفتند.

آینده نگری استعدادیابی

کارشناس ارشد مدیریت ورزشی ادامه داد: بخش همگانی و قهرمانی ۲ رکن جدایی ناپذیر ورزش هستند و برای فردایی بهتر در هر رشته ورزشی، شناسایی استعدادها از نیازهای مهم بشمار می رود که آینده نگری استعدادیابی در ورزش است و پایه و اساس این کار متکی به استعدایابی درست و جامع است.

وی گفت: تعلیم و تربیت مربیان به استعدادهای شناسایی شده، جانشین پروری را برای آینده ای روشن در ورزش و ذخیره سازی فراهم می کند زیرا دوران فعالیت یک قهرمان دیر یا زود تمام می شود و جانشین پروری کاری است که در همه دنیا در ورزش و سایر عرصه ها نیز انجام می شود.

معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان تصریح کرد:باتوجه به اینکه می توانیم از ورزشکاران خارجی و لژیونرها برای ورزش ایران استفاده کنیم ولی بهترین رویکرد سرمایه گذاری بر روی داشته هایمان است زیرا استعداد در تمامی نقاط این کشور فراوان است اما باید شناسایی شود.

معیار استعدادیابی در رشته ها متفاوت است

وی اضافه کرد: معیار و گزینه های استعدادیابی درهر رشته ورزشی متفاوت است وآنچه درحال حاضر مورد توجه قرار گرفته، علاقه و تعلق خاطر افراد است.

حسن نایبی ادامه داد: اگر ورزشکاری بخواهد موفق باشد جدای از بحث پیکرسنجی و ویژگی های ظاهری فردی که می تواند کمک حال وی باشد، علاقه و توجه به همان رشته ورزشی است که باعث می شود در دراز مدت در آن رشته فعالیت کند و پشتکار داشته باشد.

وی اضافه کرد:بحث تعلق خاطر در این بین یکی از مهمترین گزینه هاست و خانواده ها نباید نسبت به علایق فرزندانشان بی تفاوت باشند و بر اساس علاقه خودشان آنها را به سمت رشته های ورزشی روانه کنند بلکه رمز موفقیت در این عرصه توجه به علاقه فرزندان است.

روش های استعدادیابی با دو رویکرد

این مسئول ورزشی گفت: استعدادیابی به ۲ روش انجام می شود، روش نخست پیکرسنجی ظاهری است که در برنامه ها و جشنواره های استعدایابی انجام می شود و دومین روش گرفتن تست ها و آزمون هایی بر اساس استاندارد فدراسیون های جهانی است که متناسب با هر رشته ورزشی در اماکن ورزشی مخصوص به خود انجام می شود.

حسن نایبی بیان کرد: افراد انتخاب شده در این روشها تفاوت چندانی با هم سن و سالان خود ندارند زیرا استعداد های این افراد هنوز در حالت بالقوه مانده و بالفعل نشده اما ویژگی های بدنی این افراد نقطه مثبتی برای متمایز شدن از دیگران است مثلا فردی که قامت و دست و پای بلندی دارد در بسکتبال موفق تر خواهد بود وفردی در رشته ژیمناستیک موفق خواهد بودکه ازمرکز ثقل پایین تری نسبت به دیگران برخوردار باشد.

قزوین با استعدادهای فراوان ورزشی

ورزشکاران قزوینی از استعداد بالایی برخوردارند و در تمامی رشته های ورزشی سرآمد هستند و تنها عاملی که به پشتوانه سازی این افراد کمک می کند حضور در تیم های لیگ برتری است،   زیراکه لیگ برتر ویترین مسابقات و انتخاب بازیکنان است و اگر این عرصه نباشد کارها به نتیجه نمی رسد.

سرپرست واحد قهرمانی اداره ورزش و جوانان استان هم، درباره طرح آمایشی برگزار شده در استان گفت: سال گذشته طرح آمایشی استعدادیابی که از سوی کمیته همگانی وزارت ورزش برنامه ریزی شده بود برای ۵ هیئت بسکتبال، کاراته، تیراندازی، ژیمناستیک و کشتی در استان برگزار شد و از آنجا که این طرح کشوری و سراسری بود هیچگونه تمرکزی بر هیئت های استان نداشتیم.

بهزاد درویشی بیان کرد:افراد شناسایی شده دراین طرح در ۳ هیئت مورد گزینش و استعدادیابی قرارگرفتند و افراد باقی مانده نیز تا پایان نیمه اول امسال استعدایابی خواهند شد که در حال حاضر هیئت تیراندازی تمرینات اولیه را برای افراد شناسایی شده آغاز کرده است.

وی افزود: با توجه استعداد فراوان استان در رشته های ورزش فوتسال، والیبال، جودو، تیروکمان، ووشو و بسکتبال، انتظار میرفت درطرح استعدایابی گزینش این رشته ها موردپردازش قرار گیرند اما پس از برگزاری طرح کشوری، اداره کل ورزش و جوانان استان قرار است با همکاری هیئت ها طرح های استعدادیابی برگزار کنند تا افراد مستعد به رشته های ورزشی مورد علاقه جذب شوند و برای نمونه کمیته استعدادیابی هیئت ووشو به عنوان پایلوت در کشور انتخاب شد و سایر کمیته استعدادیابی هیئت ها فعال شده اند.

درویشی گفت: قطعا کسی نقش استعدادیابی در ورزش را نادیده نمی گیرد زیرا بدون استعدادیابی آزمون و خطا بسیار زیاد است و بعنوان مثال اگر در بین ۱۰۰ نفر آزمون و خطا صورت گیرد تعداد افراد منتخب بسیار کم است اما اگر در بین همان افراد استعدادیابی انجام گیرد افراد بیشتری انتخاب می شوند.

وی ادامه داد:این روند در استان ثابت نبوده و بیشتر سلیقه ای است و متاسفانه در این زمینه سلیقه ای عمل کردن از روش علمی پیشی گرفته است.

مولفه های استعداد یابی

درویشی بیان کرد: در استعدادیابی افراد با مولفه های زیادی سروکار دارند که مهمترین بخش آن، پیکرسنجی است و می توان این بخش را مهمترین عامل در موضوع استعدادیابی دانست.

این مسئول ورزشی افزود:افراد آموزش دیده در پیکرسنجی مهمترین گزینه در همایشها و برنامه های استعدادیابی هستند زیرا آموزش های لازم را دیده اند و با انجام درست عمل پیکرسنجی می توانند افراد مستعد تری را روانه جوامع ورزشی کنند.

سرپرست واحد قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان، گفت: یکی از نقاط شعف در استان قزوین تعداد کم افراد آموزش دیده در پیکرسنجی است که هرچند به معنای نبود افراد تحصیل کرده در این رشته نیست بلکه نشان میدهد این افراد نمی توانند تخصص خود را عملی کنند و به افرادی کاربلد نیازداریم.

مزایای استعدادیابی

استعداد یابی زمان رسیدن به اوج عملکرد ورزشی را بطور قابل توجهی کاهش می دهد، علاوه بر جلوگیری از صرف حجم بالایی از کارو انرژی مربی، کارایی برنامه های تمرینی برای ورزشکاران را نیز افزایش می دهد، افراد نسبت به رشته هایی هدایت می شوند که از تمامی جهات برای آنها مناسب ترند وباعث افزایش اعتماد به نفس در ورزشکار می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار