مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در هفته دولت امسال سه پروژه بزرگ در بخش صنایع دستی استان بوشهر افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ 02 July 2017
بر اساس آمارها بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور در روستاها متمرکز شده است، روستائیان و  کشاورزانی که امروز با وجود این که نزدیک به ۶۰ درصد مواد غذایی سفره خانوار در کشور را تامین می کنند خود در میانسالی و سال های پیری سفره های کوچکی دارند.

در چند کیلومتری فاصله از مراکز شهرها، روستاهای کوچک و بزرگ مختلفی در سراسر کشور وجود دارد، روستاهایی که در کنار سادگی ظاهری بافت و زندگی مردمانش، نقش پیچیده ای در تامین نیازهای اولیه سفره های خانوار در کشور دارد.

حاجیه خانم رسولی و همسرش در یکی از روستاهای اطراف شهر قزوین زندگی می کنند، علی آقای ۶۰ ساله که اکنون چند سالی است دیگر توان کشاورزی ندارد می گوید: کشاورزی یعنی این که باید از همه توان خودت استفاده کنی تا محصولی را به سرانجام برسانی ولی وقتی به اندازه کافی تجربه بدست آوردی دیگر بدنت یاری نمی کند.

وی ادامه می دهد: چند سالی است که دیگر نمی توانم کار کنم ودرآمد دیگری هم ندارم خیلی از هم محلی های ما هم وضعیت مشابه من را دارند.


حاجیه خانم با دلخوری اضافه می کند: این همه سال کار و تلاش می کنیم ولی آخرش در زمان پیری باید دست به دامن این و آن شویم تا بتوانیم زندگی خودمان را اداره کنیم.

وی ادامه می دهد:در روستای ما چندنفر از خانم های سن بالا بعد از فوت همسرشان برای این که مخارج زندگی خودشان را تامین کنند چقدر سختی می کشند.

از گذشته های دور روستائیان تامین کننده محصولات کشاورزی و دامی برای کشور بوده اند، افرادی که غالبا با کمترین امکانات رفاهی بیشترین خدمت رسانی را به کشور داشته اند.

در کنار تاثیر بی نظیر این قشر در تامین مواد مورد نیاز سفره ایرانیان اما، سفره های کوچک این قشر آن هم در سنین میانسالی چند سالی است که به طور ویژه مد نظر قرارگرفته است.

کشاورزی از مشاغلی است که نیازمند نیروی بدنی فعال و انرژی جوانی دارد از سوی دیگر سختی این شغل سبب می شود تا کشاورزان زودتر از سایر اقشار وارد سنین کهنسالی و افت بافت های بدنی شوند و کار نکردن برای این قشر به معنای نبود درآمد برای ادامه زندگی است.

بیمه اجتماعی روستائیان اما از راهکارهایی بود که برای رفع این مشکل در بین روستائیان به عنوان یک بیمه حمایتی و خدماتی از سوی دولت مطرح شد، طرحی که از سال ۸۳ در کشور اجرایی شده است.


روستائیان ۵ درصد حق بیمه را پرداخت می کنند

کریم حبیبی انبوهی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین در این خصوص بیان کرد: این بیمه اجتماعی به منظور تامین آتیه روستائیان و ارائه خدمات بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری بازماندگان کار خود را آغاز کرده است و اکنون این سه نوع خدمت را به روستائیان ارائه می دهد.

وی افزود: روستائیان از اقشار زحمت کش در ایران اسلامی هستند که در گذشته نه چندان دور هیچ طرحی برای حمایت و آتیه این افراد وجود نداشت که با اجرای این طرح آینده اقتصادی روستائیان تامین می شود.

مدیر کل دفترامور روستایی و شوراهای استانداری بیان کرد: یکی از تفاوت های اساسی این بیمه با سایر بیمه های آتیه، حق بیمه بسیار پایین آن است چرا که ۱۵ درصد از درآمد به عنوان حق بیمه در نظر گرفته شده که از این میزان تنها ۵ درصد آن از سوی کشاورز پرداخت شده و۱۰ درصد مابقی از سوی دولت تامین می شود.

انبوهی گفت: در سالیان گذشته نزدیک به ۴۰ هزار کشاورز تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند.


۴۰ هزار روستائی در قزوین تحت پوشش بیمه اجتماعی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان استان قزوین گفت: طرح بیمه اجتماعی روستاییان از سال ۸۳ درکشور اجرایی شد در حالی که از سال نخست اجرای آن تا ابتدای سال ۹۴ فقط  حدود ۱۱ هزار نفر در استان زیر پوشش این بیمه قرار گرفتند.
 
رضایی خاطرنشان کرد: از سال ۹۴ با افزایش اطلاع رسانی و همکاری دهیاری ها با این صندوق، آمار افراد تحت پوشش این نوع بیمه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و اکنون نزدیک به ۴۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند.

وی بیان کرد: بیمه اجتماعی روستائیان راهی مناسب برای تامین آتیه این قشر زحمت کش است چرا که با وجود پرداخت حق بیمه بسیار پایین، مستمری آن با شرایط ویژه و با نگاه حمایتی تعیین می شود.


بازنشستگی زودهنگام ۱۵۰۰ کشاورز قزوینی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان استان قزوین اما از اجرای طرح بازنشستگی زود هنگام کشاورزان و روستائیان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح نزدیک به ۱۵۰۰ روستایی و کشاورز در قزوین زودتر از موعد مقرر بازنشسته می شوند.

رضایی بیان کرد: از آنجا که این صندوق نوپاست هنوز بازنشسته نداشته اما با برنامه ریزی های انجام شده و توافق دولت و صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و افراد تحت پوشش این بیمه که به سن ۷۰ سالگی رسیده باشند می توانند با ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه از مزایای بازنشستگی این صندوق بهره مند شوند.

وی افزود: قبل از این طرح حداقل سابقه بیمه پردازی مورد نیاز برای بازنشستگی روستائیان ۱۵ سال بود که پس از کاهش این ۵ سال، بار مالی زیادی برای دولت داشته است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان گفت: دولت نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان حق بیمه روستائیان تحت پوشش این طرح را پرداخت کرده است تا این افراد بتوانند زودتر بازنشسته شوند.

بیمه روستائیان گامی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان واقعی غذای مردم است تا با شوق بیشتری به تلاش ارزشمند خود ادامه دهند و نگران آینده نباشند.

اینک هزاران کشاورز، روستایی و عشایر مانندحاجیه خانم رسولی وعلی آقا درخصوص تامین آتیه درسنین کهنسالی دیگر نگرانی ندارند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار