استاندار قزوین گفت:برنامه ریزی علمی، سیاست گزاری اصولی و استفاده از سازندگان حرفه ای و تنوع در ساخت موجب رونق بخش مسکن و شکوفایی اقتصاد استان می شود.
کد خبر: ۴۵۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 01 July 2017
فریدون همتی در حاشیه بازدید از  طرح های بزرگ ساخت مسکن توسط بخش خصوصی در شهر قزوین در گفتگو با خبرنگار سیاست های استان برای خروج مسکن از رکود را تشریح کرد.

*بخش مسکن باظرفیت های زیادی که درحوزه اشتغال و اقتصاد دارد مدتهاست در رکود به سر می برد، برای خروج از این وضعیت در استان چه راهکاری اتخاذ خواهد شد؟

یکی از بخش‌های مهم تولید و گردش مالی در جامعه، حوزه مسکن است که باید با سیاست گذاری و برنامه ریزی درست و دقیق بتوان این حوزه مهم و اثرگذار را فعال کرد.


در این راستا با دراختیار داشتن اطلاعات و آمارهای دقیق و روزآمد از نیازمندی ها، توانمندی ها و ظرفیت های موجود در بازار مسکن می توان مسائل و مشکلات این بخش را مرتفع کرد.

مسکن از بخش‌های پایه و مهم اقتصادی و اجتماعی هر جامعه است که ساماندهی آن نیازمند  برنامه ‌ریزی دقیق و ورود فعالان حرفه ای و تخصصی به این بخش است.

* به نظر شما ورود سرمایه گذاران علاقمند به همراه سازندگان حرفه ای در مسکن تا چه میزان می تواند در این عرصه نقش آفرین باشد؟

ما نیز اعتقاد داریم حتما باید از حضور بخش خصوصی توانمند و حرفه ای در ساخت و سازها استفاده کنیم تا سرمایه ها هدر نرود.

حضور سرمایه گزارانی که بدون تخصص لازم فقط سرمایه دارند می تواند ما را از هدف دور کرده و شرایطی ایجاد کند که واحدهایی ساخته شود که بر اساس نیاز نیست و یا کیفیت لازم را ندارد و شاید بخشی از خانه های خالی ساخته شده بدون مشتری ناشی از این رویکرد باشد که این روند باید اصلاح شود.


در این میان البته توان مالی اقشار مختلف مردم جامعه هم باید در ساخت مسکن مورد توجه فعالان این حوزه قرار گیرد و در کنار آن لازم است تحلیل دقیقی از وضعیت اقتصادی اقشار مختلف مردم استان داشته باشیم و متناسب با توان مالی مردم نسبت به طراحی و ساخت مسکن اقدام کنیم.

* آیا دراین شرایط باید فقط مسکن ارزان قیمت وکوچک برای گروههای کم درآمد ساخته شود و یا ساخت واحدهای مدرن و بزرگ هم نیاز است؟

به منظور دست‌یابی به اهداف مدنظر باید متناسب با نیاز هر بخش تحلیل و برنامه دقیقی داشته باشیم و بتوانیم تبلیغ کافی نیز انجام دهیم تا مشتری برای کالای خود پیدا کنیم لذا در این عرصه باید به سمتی حرکت کنیم که روند مهاجرپذیری و مهاجر فرستی قزوین به یک حالت تعادل و توازن از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی برسد که لازمه این کار شناسایی دقیق نیازهای اقشار و طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی از یک طرف و استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی و نیروهای زبده و حرفه ای بخش مسکن از سوی دیگر است.

در مجموعه انبوه سازی توسط بخش خصوصی که بازدید شد نکات خوبی را دیدم و در برنامه طراحان و کارآفرینان و سازندگان این مجموعه شاهد تنوع، کیفیت متناسب با توانمندی گروههای مختلف اجتماعی بود و در این بخش توجه به نیازهای زندگی در این طرح دیده شد که الگوی خوبی است.


در یک شهر نیازها متنوع است بویژه در بخش مسکن باید ما هم به این نیازها توجه کنیم و روابط اجتماعی و نیازها را بسنجیم و در ساخت و سازها رعایت کنیم و کار باکیفیت ارائه شود شاید اینگونه واحدها با همین کیفیت در تهران تا ۵ برابر قیمت داشته باشد.

خوشحالیم که افرادی خوش فکر، علاقمند و با سرمایه های خوب دراستان هستند که می توانند کیفیت زندگی در شهر قزوین رابالا ببرند اگر از این سرمایه گذاران در استان حمایت شود حتما شهر رشد می کند و کیفیت زندگی بالا می رود.

در جامعه دهک های مختلفی داریم وبایدبرای هر گروه بر اساس نیازهای آنها مسکن ایجاد کنیم مگر در خودرو تنوع قیمت و نوع و مدل نداریم تا همه بتوانند بر اساس سلیقه و توان مالی آن را خریداری کنند لذا ما به خانه های مدرن با متراژ بالا هم نیازمندیم تا بخشی از کسانی که در تهران و یا مقیم استان هستند اما از تمول بیشتری برخوردارند نیز بتوانند خواسته خود را تامین کنند.

مسکن از کالاهای مهمی است که در زندگی انسانها تاثیرگزار است باید از همه نیازها مطلع باشیم و متناسب با هر گروه به نیازها پاسخ دهیم.


نکته دیگر این که برای پاسخ دادن به نیاز باید حرفه ای سازی پیگیری شود، باید حرفه ای سازها وارد کار شوند تا کار با کمترین ایراد اجرا شده و هم هزینه ها کمتر شود این افراد چون نیازها را تشخیص می دهند می توانند طرح ها را بهتر اجرا کنند.

اگر در نظام مدیریتی و سیاست گزاری تک بعدی فکر کنیم منجر به شکست می شود لذا باید به همه نیازها و گروهها توجه کنیم و هر کدام در جای خود فعال شود تا جنب و جوش ها بیشتر شود و در این راستا اجرای طرح هایی برای مهاجرپذیری ضروری است.

* قزوین به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی می تواند با ساخت باغ ویلا محل مناسبی برای حضور کسانی باشد که سرمایه های خود را به شمال کشور منتقل می کنند در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟

یکی از مولفه هایی که به آن فکر می کنیم چون هر استان هم ظرفیت مهاجر پذیری دارد و هم مهاجر فرستی که در قزوین شرایط برای پذیرش مهاجران کارگر و صنعتگران موفق بوده باید برای تعادل بخشی همان اندازه که مهاجر کشاورز و صنعتی می پذیریم بتوانیم از گروههای دیگر هم مهاجر پذیرش داشته باشیم و نخلبگان و کارآفرینان عرصه های دیگر را جذب کنیم که باید برای این گروه جذابیت لازم را ایجاد کنیم تا یک سرمایه گذار هم احساس کند مناطق و خانه هایی در قزوین هست که می تواند نیازش را تامین کند و دیگر به شمال و سایر مناطق نرود.


ما نیز باور داریم شهر قزوین می تواند محل اجرای طرح های بزرگ مهاجرپذیری و محل سکونت آرامی برای گروههای با درآمد متوسط و بالا هم باشد و با داشتن سازندگان حرفه ای در استان که سرمایه گزاران شاخص هم هستند می توانیم این بخش را فعال کنیم.

در این طرح نیازمند مکان سنجی و مطالعه دقیق هستیم تا ضمن بافت تاریخی، طبیعی و باغستانها طرح هایی را اجرایی کنیم که ضمن پاسخگویی به نیازهای روز از اصالت فرهنگی و میراثی استان هم صیانت شود و در کنار آن اقتصاد استان نیز با مهاجر پذیری هدفمند و حساب شده شکوفا شود.

* در این راستا چه حمایت هایی از سازندگان حرفه ای در اجرای طرح های بزرگ خواهید داشت؟

به مسئولان ذیربط از جمله معاون عمرانی استانداری و سازمان نظام مهندسی تاکید خواهیم کرد تا ضمن بررسی کارشناسی بیشتر و شناسایی سازندگان حرفه ای زمینه ارائه طرح های علمی و عملیاتی در بخش مسکن را مهیا کرده و حمایت لازم را در کار نیز داشته باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار