کد خبر: ۴۴۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ 26 June 2017
تابناک گیلان / با توجه به گرم شدن هوا و تعطیلی مدارس بازار سفرهای داخلی داغ‌ و داغ‌تر میشود. با آمدن تابستان بیشتر مردم کشور سفر را برای رفع خستگی و فرار از گرما انتخاب میکنند. اما بیشتر اوقات در انتخاب مقصد سفر اشتباه میکنند.
 
با هر تعطیلی اکثریت مردم ایران، شمال ایران و دریا را برای سفر خود انتخاب میکنند. در صورتی که این انتخاب در فصل گرم خیلی انتخاب خوبی نیست، زیرا نتیجه این سفرها نشستن در خانه و کلافه شدن از هوای شرجی است. پس با این حساب دور رفتن به شهرهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس و همچنین شهرهای کویری را خط بکشید. مکان‌های کوهستانی و سردسیر را برای سفرهای تابستانی خود انتخاب کنید.

در این مقاله سه شهر دیدنی و دارای هوای خنک و مناسب سفرهای تابستانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

اردبیل:

تابستان سفر کجا بریم؟

اردبیل در ۲۱۹ کیلومتری تبریز و ۵۷۸ کیلومتری تهران واقع شده‌است.  این شهر به سسب وجود کوه سبلان و جنگل‌های شمال و شرق آن زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد. میانگین درجه دما در اردبیل حدود هفت درجه سانتی‌گراد است. اردبیل یکی از شهرهایی است که بی نهایت جاذبه گردشگری دارد و مقصد خوبی برای یک سفر خاطره‌انگیز است.

از جمله این جاهای دیدنی میتوان به شهر توریستی سرعین، دریاچه شورابیل، جاده فوق‌العاده زیبای خلخال به اسالم، پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین، قطورسویی، رودخانه بالیقلو چای، دریاچه نئور، جنگل فندق‌لو،سواحل رود قزل اوزن، پیست اسکی آلوارس، پیکره سنگی بابا داوود عنبران، مراتع وسیع دامنه سبلان، تله کابین جنگل فندقلو-گردنه حیران، موزه صنایع دستی اردبیل، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی، تفرجگاه بولاغلار و دهکده سولان اشاره کرد.

 اردبیل یکی از شهرهایی است که خوردن غذاهای سنتی آن به شدت پیشنهاد میشود. آش دوغ سنتی‌ترین غذای اردبیل یکی از خوشمزه ترین غذاهای این شهر است که در سفر آن را فراموش نکنید. همچنین کباب‌های اردبیل هم زبانزد خاص و عام است، از جمله کباب شیشلیک که بی‌نهایت خوش طعم و لذیذ است.

 کردستان:

تابستان سفر کجا بریم؟

استان کردستان با ۲۸٬۲۰۰ کیلومتر در غرب کشور واقع شده‌است. ارتفاعات زاگرس و دریاچه زریوار تأثیر فراوانی در مرطوب و معتدل شدن هوای این ناحیه دارند. آب وهوای منحصر به فردش کردستان سبب جذب گردشگرهای فراوان شده است.

بیش‌تر حجم از جنگل‌های ایران پس از جنگل‌های شمال کشور در استان کردستان واقع شده است. جنگل‌های مریوان، بانه، سقز و جنگل‌های سنندج از جمله این جنگل‌ها به شمار می‌آیند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان می‌توان به منطقه اورامان، رودخانه سقز، پارک جنگلی آبیدر، آبشارکویله، روستای پلکانی پالنگان، چهل‌چشمه، دریاچه زریوارر، کوه آر بابا بانه، آبشاربل، سراب قروه، غار کرفتو اشاره کرد.

غذاهای سنتی کردستان را حتما امتحان کنید. غذاهایی نظیر: قایرمه، شلکینه، خورشت ریواس، خورشت تره کردی، آش عدس بلغور، آش دانه کولانه، آش پریوله، آش سه نگه سیر، آش دوغ کردی، آش دوخین، آش دوغه وا، آش برویشین تورش، آش هالاو، آش غوره، آش شلم، آش پُرشکَه، که لانه، رشته پلو، گردول‌، شیش کباب، شیش کباب، خورشت گیلاخه، گوشت برخیله، مکش قالبی،  سوپ غازیاغی (قازیاغَه)، کتلت دیزی، کوکوی ترگ خانه گان، برساق، کالویج همه از غذاهای سنتی کردستان به شمار می‌آیند.

ارومیه:

تابستان سفر کجا بریم؟

 ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران واقع شده است. ارومیه با داشتن متوسط درجه حرارت ۸/۹ درجه سانتی‌گراد مقصد خوبی برای سفرهای تابستانی خواهد بود. آب و هوای متبوع در ارومیه و ییلاق‌های آن در کنار اماکن گردشگری فوق العاده زیبا هر گردشگری را به سمت این شهر می‌کشاند.

از جمله اماکن گردشگری ارومیه میتوان به دریاچه ارومیه، آبشار شملکان، دریاچه سد شهرچای، کلیسای مار سرگیز، بنای سه گنبد، رودخانه ی بند، ارتفاعات گردنه قوشچی، یخچال دوققوز پله، سد شهر چای ارومیه، غار تمتمه، مدرسه هدایت، قلعه هلاکوخان، گیز گالا، کوه سِر، روستای راژان، روستای سر، گلشهر، چشمه های معدن زنبیل، روستای جانوسلو، کلیسای سورپ پطروس، کلیسای مار دانیال ارومیه اشاره کرد. اما در گرم ترین فصل سال، چالدران هوایی بسیار خنک و آرام بخش دارد که بازدید از آن را هرگز فراموش نکنید.

دلمهٔ برگ مو، کوفته، یتیمچه و آش‌های کشک،عیران و اماج از جمله غذاهای سنتی ارومیه هستند. همچنین حلوای هویچ و اونواع باقلوا نیز از شیرینی‌های ارومیه است که بسیار لذیذ و خوشمزه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار