رئیس کل دادگستری استان قزوین از ورود ۲۹۰ هزار پرونده به دادگستری و شورای حل اختلاف استان در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۴۴۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ 21 June 2017
جمال انصاری ظهر سه شنبه به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در سالن کنفرانس دادگستری گفت: قوه قضائیه گستره بزرگی از خدمات عمومی را برعهده دارد و مطالبات مردم نیز به همین تناسب گسترده است.

وی افزود: نگاه به آینده باید برنامه محور باشد تا بتوانیم منویات مقام معظم رهبری و سیاست های ابلاغی قوه قضائیه را به خوبی اجرا کنیم.

انصاری بیان کرد: احقاق حق و اجرای عدالت مهمترین رسالت دستگاه قضایی است که درسایه قانونمداری با جدیت پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا باید روزآمد باشد، گفت: هرچند برخورد با مجرمان و متخلفان یکی از برنامه های محوری دستگاه قضایی است اما باید عملکرد دستگاه قضا در میان مردم به خوبی تبیین شود تا مردم گستردگی خدمات این دستگاه را در چند وظیفه خلاصه و محدود ندانند چراکه سیاست ها و وظایف بسیار زیادی در دستگاه قضایی در قالب تنوع خدمتی ارائه می شود.

انصاری بیان کرد: دستگاه قضا در تنظیم امور امنیتی، اجتماعی و سازماندهی یا پشتیبانی دستگاه‌های حاکمیتی برای برگزاری مناسبت‌ها و شورآفرینی و مشارکت مردم در همه عرصه ها همراه خوبی بوده است.

وی یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضا را توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیک در دستگاه قضایی عنوان کرد و افزود: باید در دستگاه قضا امور را طوری تنظیم کنیم تا خدمات با سرعت، صحت و هزینه کمتری به مردم ارائه شود.

افزایش هفت درصدی پرونده ها در استان قزوین

انصاری تصریح کرد: در سال گذشته شاهد افزایش هفت درصدی پرونده ها نسبت به سال ۹۴ بودیم  و با توجه به اینکه استان قزوین در ردیف استان‌هایی بوده که کمترین رشد پرونده را داشته اما این میزان هم برای ما خوشایند نیست و باید روند ورودی پرونده ها کمتر شود.

وی با بیان اینکه همواره احترام به مردم در دادگستری مورد تأکید بوده است افزود: دستگاه قضایی با مجموعه واحدهای تحت پوشش خود از حساس ترین و پربرخوردترین دستگاههایی است که رسیدگی به امور حقوقی مردم را بر عهده دارد که در این راستا تلاش کرده ایم تا میدان بزرگی برای خدمت رسانی مهیا شود هر چند به دلیل گستردگی و اهمیت فعالیتها شاید در برخی مواقع با انتقاداتی هم همراه باشیم.

رئیس دادگستری کل استان قزوین گفت: در سال گذشته ۲۹۰ هزار پرونده به دادگستری و شورای حل اختلاف استان قزوین وارد شد که ۷۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف بررسی شده است.

انصاری در خصوص مهمترین جرائم استان اظهارداشت:سرقت، توهین، ضرب و جرح عمدی، تصادف، تهدید و تخریب درردیف شش جرم مهم پرونده های ورودی سال جاری تشکیل می دهد.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین افزود: در زمینه پرونده‌های حقوقی نیزمطالبه خسارت، وجه چک و تأمین خواسته‌ بیشترین پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است.

رشد ۵ درصدی درخواست طلاق توافقی در قزوین

وی اظهار کرد: سال گذشته بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده با ۵ درصد رشد به موضوع طلاق توافقی اختصاص داشته و سایر دعاوی خانواده نیز به ترتیب مطالبه مهریه، دعاوی تمکین وطلاق به درخواست زوجه بوده که افزایش نداشته است.

انصاری با بیان اینکه میانگین زمان رسیدگی به یک پرونده در یک مرحله دادرسی با هم متفاوت است گفت: میانگین چرخه یک بار پرونده در حدود ۵۰ روز است و در دادگاه‌های عمومی خانواده میانگین ۵۵ تا ۶۰ روز و در دادگاه‌های کیفری نیز ۴۰ تا ۵۵ روز است.

انصاری با اشاره به تخلف در انتخابات هم بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری دراستان قزوین برای افراد شکایتی نداشتیم اما در خصوص دستگاه‌های اجرایی شکایاتی داشتیم که حداکثر تا تیر ماه امسال این پرونده‌ها تعیین تکلیف می‌شود.

مصداق مرتبط با گروه‌های تروریستی در قزوین مشاهده نشده است

وی در ادامه با اشاره به انتشار برخی شایعات درباره دستگیری عوامل داعش در استان گفت: خوشبختانه در قزوین هیچ مصداق مرتبط با گروه‌های تروریستی و اقدامات خرابکارانه مشاهده نشده و در این زمینه هیچ‌گونه دستگیری و تشکیل پرونده هم نداشته ایم است.

انصاری ادامه داد:باتوجه به مناسبت‌های شب‌های قدر در تکایا، مساجدو حسینیه‌ها سعی کردیم با اعمال مراقبت‌های امنیتی، احتمال وقوع تهدیدهای حداقلی را به صفر برسانیم.

ابلاغ ۴۵ درصدی اوراق قضائی در قزوین به صورت الکترونیکی

رئیس دادگستری کل استان قزوین در ادامه از ابلاغ ۴۵ درصدی اوراق قضایی به صورت الکترونیکی خبر دادو گفت: به منظور کاهش اطاله دادرسی و تسریع در امر خدمت رسانی به مردم  و کاهش هزینه ها با راه اندازی سامانه الکترونیک از نیمه دوم سال گذشته در حال حاضر ابلاغ های فیزیکی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی در مورد مشکل سپرده‌گذاران موسسه اعتباری ثامن نیز گفت: روز گذشته بانک مرکزی اطلاعیه‌ رسمی داد که این موسسه با مهراقتصاد و کوثر ادغام و مشکل آن حل شده است و این موسسه مشکلی برای سپرده‌گذاران خود ندارد.

عبداللهی معاون فرهنگی دادگستری استان قزوین نیز با اشاره به برنامه های هفته قوه قضائیه دراستان گفت: دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، عطرافشانی مزار مطهر شهدا، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری همایش فضای مجازی، آسیب ها و فرصت ها، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه ازجمله برنامه‌های ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه در قزوین است.

وی یادآور شد: برگزاری مسابقات ورزشی، بازدید از زندانهای استان، تجلیل از قضات و کارمندان، برپایی نمایشگاه کتاب و ارائه مشاوره حقوقی از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این هفته است.

یکم تا هفتم تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار