مدیرعامل کانون جهادگران کشور با تشریح مدل توسعه پایدار در بخش کشاورزی گفت: این مدل متکی بر ۱۰ هزار پروژه تحقیقاتی است که ۱۵۰ هزار موسسه و مرکز آموزش در کشور دارد که این موسسات بیش از ۱۰ هزار پروژه تحقیقاتی کار شده است.
کد خبر: ۴۴۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 18 June 2017
محمدتقی امانپور بعد از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی که در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: بخش کشاورزی محور اصلی توسعه اقتصادی کشور بوده بنابراین باید با نگاه و دید آرمان خواهانه مدل توسعه پایدار کشاورزی را در آن ایجاد کرد.

وی ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی به تاسیس جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره ) اشاره کرد و گفت: یک جهادگر باید در ابتدا خودساخته باشد و تا این ویژگی را نداشته باشد نمی‌تواند تغییر، تحول و سازندگی در جامعه ایجاد کند.

امانپور عنوان کرد: بعد از ایجاد سازندگی باید اجتهاد، تلاش جهادگرانه و پشتوانه علمی در رأس امور یک جهادگر باشد که در پی آن به دنبال انجام استوار و پایدار کارها و پر کردن شکاف‌های موجود برود تا بتواند نیازهای جامعه را بررسی و اولویت‌ها را تشخیص دهد و به عنوان  پرچمدار پر کردن این شکاف‌ها باشد.

مدیرعامل کانون جهادگران کشور ادامه داد: توسعه نیافتگی، خرابی روستاها و عدم آبادانی آنها، حاشیه نشینی شهرها، نفوذ فرهنگی و بسیاری از چالش‌های موجود در آن زمان دلایلی بود که امام (ره ) فرمان تاسیس جهاد سازندگی برای رفع محرومیت زدایی روستاها را صادر کردند تا این قشر  نیز از خدمات زیربنایی و توسعه بهره‌مند شوند.

امانپور به خدمات و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر جهادگران در تمامی عرصه‌های کشور اشاره کرد و افزود: جهادگران به فرمان امام (ره ) که حضور در جبهه را واجب کفایی دانستند در 8 سال دفاع مقدس نیز آرمانی وانقلابی ظاهر شدند و به دفاع از مرز و بوم پرداختند.

وی با بیان اینکه استان قزوین قابلیت‌های مناسبی در بخش کشاورزی دارد و باید از آن بخوبی استفاده کرد، خاطرنشان کرد: قزوین محوریت بخش کشاورزی بوده و امروز نیز این قابلیت یک محوریت محسوب می‌شود و باید توسعه پایدار کشاورزی را در آن ایجادکرد و با تعامل و انسجام خوبی که  در استان وجود دارد می‌تواند منجر به این مهم شود.

مدیرعامل کانون جهادگران کشور با تشریح مدل توسعه پایدار در بخش کشاورزی تصریح کرد: این مدل متکی بر 10 هزار پروژه تحقیقاتی است که 150 هزار موسسه و مرکز آموزش در کشور دارد که این موسسات بیش از 10 هزار پروژه تحقیقاتی کار شده و بیش از 15 هزار متخصص کشاورزی تربیت شده دارد که بر پشتوانه آن مدل توسعه پایدار بخش کشاورزی شکل گرفت.

امانپور ادامه داد: در این مدل اهداف کمی و کیفی تدوین شده وجود دارد و 14 طرح ملی و 44 پروژه در آن نوشته شده که تحقق آن تا سال 1404 منظور شده است.

وی اهداف اجرای این مدل را امکان ایجاد 10 میلیون شغل در بخش کشاورزی، رسیدن تولید ناخالص ملی تا 100 میلیارد دلار در بخش کشاورزی که در حال حاضر با بستر مناسب این میزان به 150 میلیارد دلار نیز افزایش یافته است و همچنین تامین غذا و آب برشمرد.

امانپور با اشاره به محدودیت و بحران آب در کشور انواع پروژه‌های مدل توسعه پایدار در بخش آب را امکان تولید 100 میلیارد متر مکعب آب، استفاده از آب‌های شور، افزایش راندمان آبیاری، استفاده از گیاهان و جانوران پرمحصول مقاوم به تنش‌های شوری و خشکی و تولید محصول در کارخانه ذکر کرد.

وی تاکید کرد: یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند انرژی تجدید شونده برای ما تامین کند بخش کشاورزی بوده که باید از این ظرفیت بخوبی بهره گرفت و با  مدل توسعه پایدار بین بخش کشاورزی با سایر بخش‌ها ارتباط برقرار کرد.

مدیرعامل کانون جهادگران کشور بیان کرد: با استفاده از مدل توسعه پایدار می‌توان در بخش دام، طیور و آبزیان نیز تحول آفرین بود و با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود کشت و صنعت‌های بزرگ برای اجرای مدل توسعه پایدار بهره گرفت تا بتوان به تحقق  اهداف کمی و کیفی این مدل در بخش دام و طیور و آبزیان  دست یافت.

امانپور افزود: کشوری که وارد کننده جوجه یکروزه، دام اصلاح شده، مرغ منجمد، گوسفند زنده و بسیاری از اقلام بود امروز در یک حرکتی جهادگونه توانست در اکثر اقلام بخش کشاورزی صادر کننده باشد.

وی بر لزوم اهمیت مدون کردن الگوی مدیریت جهادی در عرصه‌های مختلف کشور برای رسیدن به توسعه پایدار تاکید کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار