رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت:عشایر نماد واقعی اقتصاد مقاومتی اند و با ۲۳ میلیون راس واحد دامی در ۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور حدود ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند.
کد خبر: ۴۴۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ 17 June 2017
کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و در سفر به قزوین برای معرفی رئیس امور عشایر استان در گفتگو با خبرنگار ، به سوالات مختلف در خصوص جمعیت عشایر کشور، نقش آنها در اقتصاد مقاومتی و اولویت های امسال سازمان پاسخ داد.

*جمعیت عشایر کشور در حال حاضر چه تعداد است و در چه مناطقی پراکنده هستند؟

بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال ۸۷ جمعیت عشایر در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰ هزار خانوار با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است که در ۳۰ استان کشور پراکنده هستند.


حدود ۶۰ درصد جمعیت عشایر کشور در سلسله جبال زاگرس و بقیه در بخش های مرکزی، البرز شرقی و غربی مستقر هستند و در این میان استان فارس بیشترین عشایر از ایل قشقایی را دارد و سپس کهکیلویه و بویر احمد، لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی در رده های بعدی هستند.

* این جمعیت در تولید کشور چه نقشی دارد؟

عشایر  علاوه بر اهمیت و ارزش اقتصادی برای کشور در حوزه فرهنگی نیز یکی از اصیل ترین فرهنگ ها را دارند.

پایبندی به اعتقادات و اصول اخلاقی در همه مناسبات اقتصادی و اجتماعی در عشایر بسیار بالاست به طوری که در هیچ تسهیلات بانکی با این همه مشکلات مالی معوقه ای ندارند و باید به این قشر اعتماد کرد.

سازمان عشایری به عنوان یکی از سازمان های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی تلاش می کند تا خدمات مورد نیاز این دسته از مردم را تامین کند و درآمد آنها را از محل گسترش تولید محصولات دامی افزایش دهد.

عشایر با توجه به نوع زندگی خود حدود ۲۳ میلیون راس واحد دامی را دارند و از مجموع ۸۵ تا ۹۰ میلیون هکتار مراتع موجود کشور حدود  ۳۵ میلیون هکتار از مراتع در اختیار آنهاست و تولید ۱۹۰ هزار تن گوشت قرمز معادل ۲۵ درصد و ۳۵ درصد صنایع دستی توسط عشایر تولید می شود.


عشایر در ۱۵ هزار نقطه کشور و عمدتا مناطق صعب العبور و دور دست مستقر هستند و در پدافند غیرعامل و بویژه نقاط مرزی نقش مهمی دارند.

سازمان عشایر وظیفه خدمت رسانی در حوزه های مختلف از جمله ارائه خدمات زیربنایی، آب، راه و توزیع  سوخت فسیلی و نیز تامین نهاده های تولید در دام و دامپروری، گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی را بر عهده دارند که کمک ها در قالب تشکل ها، اتحادیه ها، تعاونی های عشایری و صندوق خرد زنان و صندوق توسعه بخش عشایری ارائه می شود.

* عشایر در اقتصاد مقامتی چه نقشی دارند؟

عشایر چون مردمی کم توقع هستند و بهترین و بیشترین تولید را دارند با کمترین هزینه و امکانات زندگی می کنند و زندگی عشایر و تولید آنها به گونه ای است که نماد واقعی اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند.

برای تقویت عشایر طرح هایی از جمله تولید گوشت قرمز، صنایع دستی و توسعه کشت گیاهان دارویی و گردشگری در دست اجراست که به افزایش بهره وری و تولید کمک می کند و در صنایع دستی هم برای تامین نهاده های تولید و عرضه محصول به بازار اقدام کرده ایم و درصددیم کشت گیاهان دارویی توسط عشایر را رد مناطق بیشتری که مستعد هستند گسترش دهیم.


* یکی از مشکلاتی که عشایر با آن مواجهند خشکسالی و آسیب های ناشی از آن است در سال گذشته چقدر در این زمینه خسارت وارد و چه میزان جبران شده است؟

خشکسالی از مسائلی است که به صورت طبیعی در زندگی همه گروهها و از جمله عشایر دیده می شود و چون طبیعی است باید آن را بپذیریم اما مدیریت و پیشگیری کنیم که در این راستا سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت و میان ۱۵ هزار خانوار عشایر توزیع شد.

در سال جاری هم ۱۵۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی میان عشایر توزیع شده است البته برای ساماندهی تولید و برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی به کسانی که در زنجیره تولید قرار می گیرند مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی که در کمیسیون بودجه تصویب شده برای توسعه پایدار در مناطق عشایری هزینه خواهد شد.

* برای تامین ارزاق کالاهای اساسی عشایر چه اقدامی شده است؟

در تامین ارزاق و کالاهای اساسی مشکلی نداریم چون آزاد است و توسط شرکتها تامین و توزیع می شود اما در حوزه نهاده ها برای تامین علوفه در سه سال گذشته ۷۰۰ هزار تن علوفه مدت دار با قیمت یارانه ای توزیع شده است.


* برای سوادآموزی عشایر بویژه فرزندان بازمانده از تحصیل آنها سازمان عشایر چه اقدامی کرده است؟

سازمان عشایری هیچ مسئولیتی در عرصه سوادآموزی ندارد و آموزش و پرورش متولی آن است و با پیش بینی مدارس شبانه روزی و حتی تامین وسایل حمل و نقل دانش آموزان عشایری با طرح ویژه ای برای ارتقا سطح سواد دانش آموزان اقدام شده تا مشکل افراد لازم التعلیم و مقطع متوسطه را برطرف کند و آموزش ترویجی و غیررسمی هم اجرا شده است تا چالش های این حوزه برطرف شود و در آموزش های غیر رسمی و مهارتی هم سازمان فنی حرفه ای وارد میدان شده است.

در حال حاضر میانگین باسوادی میان عشایر حدود ۷۱ درصد از مجموع جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری  عشایر است که این طرح برای بازماندگان تحصیل اجرا می شود.

* مهمترین اولویت سازمان عشایری در سال جاری چیست؟

با تعریف کانون های توسعه اولین اولویت سازمان تامین آب و خاک است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.


اولویت امسال ما اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی شامل: تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در بخش عشایر است که ابتدا باید تولید را تثبیت کنیم و در فرآیند فرآوری محصولات گام برداریم و سپس بخش گردشگری، توزیع گیاهان دارویی و صنایع دستی و تقویت و اصلاح ساختار تشکلهای مردم نهاد از دیگر برنامه هاست.

* شاخه های اداری شعب استانها در چند استان کشور راه اندازی شده است؟

با ساختاری که سال گذشته مصوب کریم بجز کردستان در همه مناطق کشور و استانها بخش عشایر راه اندازی شده است که امیدواریم بتوانیم وضعیت عشایر را ساماندهی کنیم.

در کنار تولید گوشت و مواد لبنی، عشایر می توانند در عرصه صیانت از منابع طبیعی نیز از نقش تاثیرگذار و مهمی برخوردار باشند.


۲۰۰ تعاونی عشایری در کشور با ۲۰۰ هزار نفر عضو فعالیت دارد و در تلاش هستیم تعداد تعاونی ها را بیشتر کرده و فعالیت های آنها را گسترش دهیم تا عشایر در حوزه تولید و اشتغال هم سهم بیشتری داشته باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار