کد خبر: ۴۴۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶ 15 June 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛اداره کل هواشاسی کشاورزی اعلام کرد از جمعه تا اوایل هفته آینده  هوای استان یزد صاف تا قسمتی ابری، افزایش سرعت باد، گاهی با وزش باد نسبتا شدید خواهد بود 

 بنابراین به  تمامی  باغداران  توصیه می شود با توجه به افزایش دمای هوا جهت جلوگیری از تبخیر و کاهش رطوبت از سطح خاک از انواع مالچ های طبیعی و در دسترس بر روی سطح کرت ها استفاده شود.و از حذف علفهای هرز یکساله و دوساله خودداری شود.

با توجه به دمای حداکثر بیش از 40 درجه سانتیگراد در این هفته در دشتهای استان ، توصیه می شود از کودهای حیوانی برای تقویت درختان استفاده نشود.

برای کاهش اثرات مخرب دماهای بالا روی درختان میوه تقویت آنها با اسیدهای آمینه توصیه میشود.

از هرگونه هرس تربری در شرایط فعلی و شدت گرمای هوا ( حتی در فضاهای سبز شهری ) جدا خودداری شود.

در زمان گرم و خشک شدن هوا ، شرایط برای طغیان کنه دونقطه ای یا تارعنکبوتی در باغ ها افزایش می یابد، که با تنیدن تار بر روی برگ ها باعث ریزش آنها می شود برای مقابله از خشکی و بی آبی درخت خودداری و به شستن تاج درخت با آب اقدام گردد و با مشورت کارشناسان حفظ نباتات با استفاده از کنه کش مناسب استفاده گردد.

با توجه به افزایش دما و تبخیر ، طعمه پاشی برای آفت مگس مدیترانه ای در ساعات عصر بوسیله پروتئین هیدرولیزات بهمراه سم مالاتیون زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی صورت گیرد.

جهت مقابله با طغیان آفات چند نسلی مثل کرم سیب ،کرم گلوگاه و مگس مدیترانه ای در مناطقی که مشاهده شده اند نسبت به جمع آوری و مدفون کردن میوه های آلوده در عمق 50 سانتیمتری خاک اقدام گردد.

در نخیلات خرما با توجه به گرمای هوا دور آبیاری بطور منظم صورت گیرد و در صورت طغیان زنجره خرما با مشورت کارشناسان مبارزه مناسب صورت گیرد.

توصیه به  باغداران پسته :

در شرایط هوای گرم در زمان پرشدن مغز پسته و تشکیل پوسته استخوانی می توان به محلول پاشی ترکیبات کلسیم و ازته بجز کود اوره اقدام نمود.

توصیه می شود باغدارانی که از محلول پاشی گوگرد جهت مبارزه با آفات شیره خشک پسته استفاده می کنند حداکثر گوگرد پودری را با محلولیت دو درصد همراه با دستگاه همزن استفاده کنند.

ضمنا فقط از گوگرد پودری صنعتی استفاده شود و از گوگرد مایع که باعث سوزش پوشش سبز خواهد شد اکیدا خودداری شود.

اگر از گوگرد در باغ استفاده می شود در شرایط خشک استفاده نشود و در نزدیکی دور آبیاری که رطوبت باغ مناسب است استفاده شود. در صورت استفاده موارد ایمنی کاملا رعایت گردد.

 

توصیه به زارعین :

آبیاری مزارع سبزی و صیفی در شب یا ساعات خنک روز انجام شود. مزارع گندم و جو در مناطق کوهستانی که هنوز گندم سبز می باشد نسبت به آب آخر اقدام گردد.

با توجه به افزایش دمای هوا ، ذرت کاران استان نسبت به آماده سازی زمین و کشت ذرت سریع تر اقدام نمایند. در کاشت ذرت به روش نم کاری آب اول سنگین تر داده شود و و در روش خشکه کاری آبیاری دوم زودتر انجام شود .

 

توصیه به دامداران:

بمنظور کاهش استرس گرمایی ، دائما آب خنک و تمیز در دسترس دام های شیری و گوساله ها قرار گیرد.

چون گوساله های شیری در برابر نوسانات دمایی و بیماری های تنفسی حساس می باشند، لذا در محل سربسته و با تهویه کامل و دستگاه خنک کننده نگه داری شوند.

 

توصیه به سالن های پرورش مرغ و ماکیان:

در تنش گرمایی برای تامین مقدار کافی خوراک برای مرغ های تخم گذار از تغذیه نیمه شب استفاده شود.

جهت کاهش استرس گرمایی به ماکیان پرورشی( کبک بلدرچین بوقلمون و شتر مرغ )  ، به کاهش تراکم قطعه در واحد سطح اقدام گردد.

افزایش تهویه بخصوص راه اندازی تهویه تونلی و استفاده از سیستم پدکولینگ ، پد های سلولزی یا مه پاش ، ترمیم عایق بندی سالن ها بخصوص سقف سالن

اجرای برنامه تناوب نوری در تغذیه جوجه های گوشتی با نظر کارشناسان

انتقال زنبورستان ها به ییلاقات و رنگ آمیزی کندو بخصوص درب کندو با رنگ های سفید یا زرد

استقرار کندوها در زیر سایه درختان بطوریکه ورود و خروج زنبورها مشکل نباشد.

 

توصیه به آبزی پروران:

با توجه به آغاز پرورش ماهیان گرمابی ، دمای آب استخر کنترل و در صورت افزایش دمای آب به بیش از 30 درجه سانتیگراد نسبت به بازکردن آب ورودی اقدام گردد. ضمنا تغذیه در ساعات خنک و اولیه روز انجام شود.

 

توصیه به گلخانه داران   :

با توجه به وزش باد نسبتا شدید در این هفته، از استحکام گلخانه ها مراقبت و از سالم بودن پوشش گلخانه ها اطمینان حاصل شود.

جهت کنترل آفات و بیماری ها در گلخانه نسبت به تنظیم دما و رطوبت با تهویه مناسب در گلخانه ها اقدام شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار