مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: صنایع دستی هویت و نماد فرهنگ ایرانی است و تقویت و حمایت از آن به تولید و اشتغال منجر می شود.
کد خبر: ۴۳۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳ 12 June 2017
جواد حضرتی یکشنبه شب در مراسمی که در خانه تاریخی زعیم قزوین برگزار شد گفت: رویکرد دولت، توسعه صنایع دستی و عرصه گردشگری و شکوفایی ظرفیت های آن است و در سالهای اخیر کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی بیان کرد: صنایع دستی برای ما می تواند فرصت های شغلی زیادی ایجاد کند و یک ظرفیت بی پایان است که دارای جنبه های فرهنگی و اقتصادی است.


صنایع دستی نماد فرهنگ ایرانی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین تصریح کرد: صنایع دستی نماد فرهنگ ایرانی است و امروز از مرحله کاربری خارج شده و به مرحله تزیینی رسیده است و می تواند بهترین سوغات و ره آورد برای گردشگران باشد.

حضرتی گفت: این که خانه های تاریخی مانند زعیم برای استقرار صنایع دستی اختصاص یافته یک تجربه موفق است و خوشبختانه در قزوین ظرفیت های زیادی داریم که می تواند مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

شناسایی ۶۵ خانه تاریخی در قزوین

وی اضافه کرد: در قزوین ۶۵ خانه تاریخی شناسایی شده که همه آنها می توانند به مرکز صنایع دستی و یا مراکز اقامتی و پذیرایی تبدیل شوند و در این زمینه خانه بهروزی نیز تجربه موفقی است که باید تداوم یابد.

حضرتی اظهارداشت: از اعضای جدید شورای اسلامی شهر انتظار داریم نگاه هوشمندانه ای به هویت خانه های تاریخی داشته باشند و با تقویت این خانه ها به حفظ بناهایی که هویت بخش است کمک کنند.


وی بیان کرد: نوروز امسال شاهد موج گردشگران ایرانی و خارجی در شهر قزوین بودیم و باید ظرفیت های اقامتی و پذیرایی خود را افزایش دهیم تا جوابگوی نیازها باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: بزودی یک هتل آپارتمان با ۲۰۰ تخت و چند هتل دو و سه ستاره در شهر قزوین افتتاح می شود که به چشم انداز توسعه گردشگری کمک خواهد کرد.

چشم انداز جذب ۲۰ میلیون گردشگر در قزوین

وی بیان کرد: چشم انداز جذب ۲۰ میلیون گردشگر را باید در مدت ۴ سال عملیاتی کنیم که در حال حاضر ۵.۵ میلیون نفر است و امروز استانها در حال رقابتی جدی با هم هستند که قزوین با ۹ هزار سال سابقه یک جانشینی با داشتن بناهای مانند آب انبار، حمام، خانه تاریخی، قلعه و تنوع قومی کم نظیر و نیز صنایع دستی می تواند در گردشگری موفق عمل کند.

حضرتی تصریح کرد: با این ظرفیت و تنوع قادریم قزوین را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم که در این زمینه باید یک نگاه جامع و آینده نگرانه مبتنی بر توسعه پایدار داشته باشیم.


مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین یادآورشد: ۷۰ درصد شاغلان صنایع دستی در استان بانوان هستند و می توان گفت صنایع دستی زن محور است که در این مسیر باید آموزش علاقمندان را جدی بگیریم تا کیفیت کار بالا برود.

مدیران در جشنواره ها صنایع دستی هدیه دهند

وی اضافه کرد: از مدیران دستگاههای اجرایی انتظار می رود در مناسبت ها، جشنها و تجلیل ها از صنایع دستی به عنوان هدیه استفاده کنند تا شاهد رونق این ظرفیت ارزشمند در استان باشیم.

حضرتی گفت: در خانه تاریخی زعیم قزوین روزهای پنجشنبه و جمعه بازارچه صنایع دستی برپاست و اگر ۶۰ خانه دیگر برای اینگونه کارها مهیا شود رنگ و بوی دیگری در شهر ایجاد می شود اما لازم است در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

وی اضافه کرد: در دهه گذشته ورود صنایع دستی چینی و پاکستانی به هنر کشورمان آسیب جدی زد که از رسانه ها انتظار داریم با فرهنگ سازی به هویت تاریخی و صنایع دستی کشور کمک کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه ظرفیت اقامتی و هتلینگ استان از سال ۹۳ تاکنون از نظر تعداد هتل ۲.۵ برابر و تخت ها سه برابر شده و مشارکت بخش خصوصی نیز  در این زمینه بسیار افزایش یافته است.

در این مراسم از چند هنرمند صنایع دستی استان تجلیل شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار