اقتصاد دانش‌بنیان (Knowledge economy) به روش تولیدی گفته می‌شود که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افزوده محسوس یا غیرمحسوس استفاده می‌شود فناوری و به ویژه فناوری‌های دانش‌بنیان کمی برای تبدیل بخشی از دانش آدمی به ماشین‌آلات محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۴۲۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 13 May 2017
اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند توسط سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گیری در زمینه‌های مختلف اقتصادی برای ایجاد ارزش افزوده استفاده شود.

اگر چه اصلاح اقتصاد دانش بنیان مدت زمان زیادی نیست که برای نخستین بار توسط «پیتر دراکر» غربی مورد استفاده قرار گرفت ولی بحث مطرح شده در آن از باورها و دانسته‌های تاریخی ما دور نیست، بزرگان، تجار، بنکداران و به عبارتی کاسب‌های قدیم ایرانی نیز به بهترین شیوه به دنبال تحقق اقتصاد دانش بنیان بودند، آنهایی که با تکیه بر تجربه و گاهی تخصص و دانش اطرافیان و به پشتوانه مطالعاتی که گاهی به اندازه یک عمر زمان می‌برد وارد عرصه فعالیت می‌شدند و عمدتا نیز  این فعالیت با آینده اقتصادی روشنی همراه بود.

سابقه فعالیت نخستین واحدهای صنعتی در قزوین به عصر صفوی بازمی‌گردد در دوره معاصر نیز با ساخته شدن نخستین شهر صنعتی کشور (البرز) در سال 1346 قزوین جایگاه ویژه‌ای در بخش صنعتی کشور پیدا کرد.

جایگاهی که با دارا بودن بیش از 10 شهرک صنعتی و تبدیل شدن به قطب اقتصادی کشور چند سالی است که با مشکلات جدی در حوزه صنایع، تولید و اشتغال روبه‌رو شده است.

اقتصاد دانش‌بنیان راهکار مبارزه با ورشکستگی

 اما امروز به گفته کارشناسان اقتصادی بهترین راه برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی قزوین توجه به فناوری‌های دانش‌بنیان است، فناوری‌هایی که اقتصاد را رونق خواهد بخشید.

منوچهر حبیبی معاون امور اقتصادی استانداری نیز معتقد است که اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند درمانی برای این مشکل صنایع قزوین باشد وی در این باره گفت: امروز همه دنیا به سمت ایجاد و تاسیس واحد های دانش بنیان حرکت می کنند واحدهایی که با پشتوانه یک پروژه و تحقیق علمی به شکلی ویژه هستند و از آنجایی که راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان نتیجه یک پژوهش علمی است با اطمینان حداکثری از نتایج و برآورد شرایط احتمالی بعدی می‌توان نگاه ویژه‌ای به فعالیت و آینده این شرکت‌ها داشت.

وی با اشاره به این که بیش از 29 شرکت دانش بنیان در قزوین فعالیت می‌کنند افزود: این رقم رو به افزایش است ولی برای استان صنعتی قزوین نیاز است تا تعداد بیشتری از شرکت‌ها وارد این عرصه شوند.

7 میلیارد دلار تولیدات دانش بنیان از قزوین صادر شده است

فعالیت شرکت‌های دانش بنیان چند سالی است که در کشور به شکل گسترده مورد توجه قرار گرفت است تا جائی که در حال حاضر تنها 29 شرکت دانش بنیان در قزوین فعالیت می‌کنند این در حالی است که قزوین بیش از یک هزار شرکت و واحد تولیدی را در خود جای داده است.

معاون امور اقتصادی استانداری قزوین افزود: این شرکت‌ها بیش از 50 نوع محصولات متنوع در استان قزوین تولید می‌کنند که زمینه مناسبی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان ایجاد کرده‌اند.

وی بیان کرد: خوشبختانه در سال گذشته نزدیک به 7 میلیون دلار از محصولات و تولیدات دانش‌بنیان استان قزوین صادر شده است.

معاون امور اقتصادی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما برای آینده نزدیک رسیدن به صادرات بیش از 50 میلیون دلار از محصولات و تولیدات دانش‌بنیان است.

حبیبی گفت: اگر صنعت، کشاورزی و بخش‌های آموزشی ما بتوانند در حوزه دانش‌بنیان وارد شود در آینده نزدیک شاهد تحولات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

اقتصاد دانش بنیان تنها تولید کننده اشتغال پایدار

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین در حاشیه نمایشگاه تولیدات دانش‌بنیان که چندی قبل در قزوین برگزار شد ضمن اشاره به نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" و نقش شرکت‌های دانش بنیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی یادآور شد: از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه می‌توان به ایجاد فضایی به منظور  مشارکت و همکاری شرکت‌های صنعتی دانش بنیان با دانشگاه‌ها، معرفی و نمایش محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و صنایع نوآور استان قزوین، تبادل اطلاعات بین متخصصان و کارشناسان و غیره اشاره کرد.

هادی طاهرخانی اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان از پایه‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار دارد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین بیان کرد:اقتصاد دانش‌بنیان  بر پایه تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سطح بالایی از سرمایه‌گذاری در آن به ابداع و نوآوری اختصاص می‌یابد و فناوری‌های کسب شده با شدت بالایی مصرف می شوند و نیروی کار از تحصیلات عالی برخوردار است.

وی افزود: در ایران با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی این مقوله به عنوان یکی از پایه‌های محکم سیاست‌های اقتصادی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم

به هر حال بررسی روند دانش بنیان شدن اقتصاد و فناوری در ایران این چنین به نظر می‌رسد که ما دریافته‌ایم که امروز فقط تک محصولی بودن نمی تواند چاره ساز درمان این اقتصاد بیمار باشد، زمانی که متوجه شدیم که فناوری حائز اهمیت است اما آن را در اختیار نداریم و مجبوریم به دیگران متکی باشیم.

در حقیقت می‌توان گفت ورود ما به بحث اقتصاد دانش بنیان به جای اینکه کاملا از مسیر دانش باشد، از مسیر فناوری و از سوی دیگر الگوبرداری از نحوه اقتصاد دانش بنیان در دنیا بوده است در حالی که امروز تمام کشورهای برجسته و پیشرو در این عرصه با دنبال روی از مسیر فعالیت خود به دانش رسیده‌اند و هر کدام الگوی منحصر به فرد کشور خود را دارند.

کشور ایران در سالیان گذشته در زمینه تولید عمل رتبه ویژه‌ای را در جهان کسب کرده است اما مسئله مورد توجه این است که تا چه اندازه توانسته‌ایم این دانش و علم را وارد صنعت و تکنولوژی کنیم.

برآوردها از سهم اقتصاد دانش بنیان ایران نسبت به کل اقتصاد، عددی حدود 8 درصد است و این در حالی است که تا رسیدن به اهداف سیاست‌های کلان علم و فناوری کشور و چشم‌انداز 1404 راه زیادی در پیش است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار