مدیرکل توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی از مکانیزه کردن صدور پروانه اشتغال به کار مهندسان خبر داد.
کد خبر: ۴۱۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴ 07 May 2017
منوچهر شیبانی اصل در حاشیه نشست مشترک مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان ادارات کل راه و شهرسازی استان های قزوین، تهران، مازندران، گیلان، قم و البرز که در قزوین برگزار شد اظهار کرد: ما تمایل نداریم همه تصمیم گیری ها در ستاد انجام شود بلکه با توجه به بحث منطقه ای و تمرکزی که ایجاد میکند در نظر داریم با یک فرآیند مشارکتی، انجام امور مربوط به هر استان با دقت بیشتر و بالاتری توسط ادارات کل خود استان ها انجام شود.

وی بیان کرد: در این راستا سه راهبرد اصلی شامل بحث توسعه و اعتلای مهندسی ساختمان، هدایت و حمایت از سازمان های نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان ها و جلب مشارکت ذینفعان در نظر گرفته شده است.

شیبانی افزود: حوزه دفتر توسعه مهندسی ساختمان، در واقع در سه محور اصلی اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات، بحث نظارت بر عملکرد سازمان ها و بحث اعتلای مهندسی که شامل صلاحیت های مهندسی می باشد فعالیت خواهد می کند.

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی گفت: اقدامات عملیاتی برنامه ریزی شده برای سال ۹۶ شامل اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات میباشد که تهیه لایحه ای برای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به طور عام نیز در همین راستا صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه توسعه مهندسی، علاوه بر تهیه لایحه برای قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان، تدوین روش های اجرایی و تدابیر ترویجی، ارتقای اخلاق حرفه ای و توسعه مطالعات و تحقیقات پایدار هم از جمله برنامه های پیش بینی شده برای سال جاری است که به زودی در اختیار استان ها قرار میگیرد.

شیبانی گفت: از زمانی که ساختار نظام مهندسی کنترل ساختمان تصویب و ابلاغ شده مطالعات علمی در خصوص  مبانی حرفه ای فعالیت ها بسیار کم بوده بطوریکه در یک سال اخیر در جامعه مهندسی ساختمان تفاوت حرفه و صنف به هیچ وجه تبیین نشده و حتی در سازمان نظام مهندسی ساختمان توسط همکاران نیز موضوع حرفه ای با بحث صنفی اشتباه می شود.

وی اضافه کرد: این باعث میشود که سازمان نظام مهندسی ساختمان که یک سازمان حرفه ای است بصورت ناخواسته تبدیل به یک سازمان صنفی شود که در واقع از آنچه مدنظر قانون گذار بوده فاصله بگیرد.

شیبانی بیان کرد: توسعه، اجرا، نظارت و هدایت در بخش ساخت و ساز و اعتلای جامعه مهندسی از جمله در بخش صلاحیت مهندسان ساختمانی در حوزه فعالیت ما قرار دارد که باید به آنها بیش از پیش توجه کنیم.

وی تاکید کرد: خط و مشی توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی، همکاری و ارتباط با سازمان های نظام مهندسی ساختمان و نظام کاردانی، بر سه اصل حمایت، هدایت و نظارت و در نهایت توسعه ارتباطات دوسویه هم در داخل و هم در خارج کشور با نهادها و تشکیلات ذیربط است.

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی گفت: این دفتر در چارت جدید این دفتر ۲ معاونت توسعه مهندسی و نظامی مهندسی تشکیل شده  و در نظر است با اصلاح موضوعات بر مبنای مسئولیت پذیری و تدوین روش ها و سیاست های ارتقای مهندسی، شرایطی فراهم شود که مهندسان بتوانند در بازار های بین المللی رقابت کنند.

وی ادامه داد: از اینرو ما به دنبال تدوین دستور العمل جدید در بخش نظارت و آموزش در سطح ملی هستیم و بیش از گذشته توجه ویژه ای در حوزه نظارت و آموزش که جزو وظایف سازمان های نظام مهندسی است، داریم.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۶  مکانیزه کردن صدور پروانه اشتغال به کار مهندسان میباشد گفت: با هماهنگی های لازم که با سازمان های دیگر از جمله وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، ثبت احوال، سازمان نظام وظیفه و اداره گذر نامه انجام شده از این پس مراحل صدور پروانه اشتغال خیلی سریع تر از قبل و با دقت بیشتری انجام خواهد شد و همچنین با انجام این کار استفاده از کاغذ در صدور پروانه اشتغال کنار گذاشته می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار