مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: ۵ میلیون برگ سند شامل پایان نامه ، نسخ خطی، نامه اداری، حقابه، دست نوشته با ارزش در مرکز اسناد قزوین نگهداری می شود.
کد خبر: ۴۱۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷ 07 May 2017
به مناسبت گرامیداشت روز اسناد ملی همایشی روز شنبه با حضور داود محمدی، سیده حمیده زرآبادی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، تکمیل همایون جامعه شناس برتر کشور و جمعی از پژوهشگران و محققان در سالن فرهنگسرای هشت بهشت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی حسینی دراین همایش گفت:آرشیو هر کشوری به عنوان منبع اصیل ومنسجم اطلاعات، نقش اساسی در پیشبرد سیر تاریخی، دانش افزایی بر اساس سوابق و شواهد تاریخی دارد.

وی افزود: اسناد نگهداری شده در آرشیوها به دولت کمک می کند تا در برنامه ریزی های کلان توسعه کشور با ایجاد بستری مناسب، دسترسی به اطلاعات اسنادی برای آحاد جامعه به ویژه پژوهشگران را به مثابه بانک اطلاعاتی قوی و کارآمد تسهیل و ممکن کند.
حسینی اظهارداشت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین در اسفند ماه سال ۹۲ در فضایی محدود در یکی از بناهای تاریخی شهر قزوین بنام «اداره طرق» با هدف حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب و بوم فرهنگ قزوین فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآورشد: آنچه در آرشیو ملی قزوین نگهداری می شود شامل تمامی اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده ها، عکسها، نقشه ها، کلیشه ها، نمودارها، فیلمها، نوارهای ضبط صوت و دیگر موارد در زمره  اسنادی است که توسط دستگاه های دولتی تهیه شده یا به دستگاههای دولتی رسیده و از لحاظ اداری، مالی، اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی و تاریخی به تشخیص معاونت اسناد ملی ایران ارزش نگهداری دایم داشته باشد.

وی گفت: مخزن اسناد نیز با فضای محدود ۷۰ مترمربعی به صورت مستمر ضدعفونی و شرایط محیطی آن پایش وبررسی می شود که درحال حاضر بالغ بر ۵ میلیون برگ سند را در خود جای داده که ۱۳ هزار برگ سند فهرست نویسی و ورود اطلاعات آن ثبت شده است.

حسینی اضافه کرد: در مرکز اسناد استان انواع پایان نامه ها، نسخ خطی، نامه های اداری، حقابه ها، دست نوشته حاکمان و اسناد زمان پایتخت بودن قزوین، بنچاق ها، اسناد مربوط به درگیریها، مشکلات کمبود آب، اسناد خاندان ابوترابی، نگهداری می شودکه بیشتر اسناد به زبان فارسی است واسنادی هم به زبان فرانسوی، انگلیسی و عربی هم در مرکز اسناد یافت می شود.

وی تصریح کرد: قدیمی ترین سند مربوط به دوره قاجار و از اسناد بلدیه و بقیه آنها مربوط به اسناد عمرانی ادارات است.

حسینی اضافه کرد: همچنین سند تاریخی اجتماعی قزوین که برای پژوهشگران قابلیت استفاده زیادی دارد در این مرکز وجود دارد که در کنار اسناد سیاسی اجتماعی دیگر به غنای این مرکز کمک کرده است.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهارداشت: اسناد موجود در این مرکز در قالب اسناد شرعیه، فرامین، احکام حکمرانان، صاحب منصبان، اغتشاشات ایجاد شده، اقوام و طوایف و می تواند برای تحلیل و ترسیم فضای گذشته و کسب اطلاعات لازم برای برنامه ریزی های امروز نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: اسناد و اوراق نگهداری شده راهکارهای رفع کم آبی، مشکلات اجتماعی و علت رونق کسب و کار و کسادی روزگاران گذشته را نیز بررسی کرده و به عنوان تاریخ اجتماعی برای عصر کنونی نیز می تواند راهگشای مدیران شهری و استانی باشد.

حسینی گفت: همچنین فرامین ناصرالدین شاه برای سعدالسلطنه حاکم قزوین و اسناد ایل ها و اقوام این منطقه از مدارک ارزشمندی است که کاربردهای علمی و تحقیقاتی زیادی دارد.

راه اندازی بخش مرمت و تاریخ شفاهی ضروری است

حسینی اظهارداشت: از ضروریات این مرکز راه اندازی بخش حفاظت و نگهداری اسناد جهت ضدعفونی و مرمت اسنادی است که در طول زمان و در شرایط نامساعد آب و هوایی دستخوش تخریب شده است.

وی گفت: با وجود مشاهیر برجسته دراستان قزوین راه اندازی بخش تاریخ شفاهی برای ضبط و ثبت مصاحبه های نام آوران و بزرگان علم و ادب قزوین نیز ضروری است.

حسینی اظهارداشت: با تامین ساختمان مناسب و راه اندازی بخش مرمت و تاریخ شفاهی، مراکز و موسسه های تحقیقاتی، استادان، دانشجویان و پژوهشگران و سایر علاقمندان بتوانند با بهره گیری از این مرکز مهم بر دانسته ها و معلومات خود افزوده و در جهت تعالی بخشیدن به غنای فرهنگی جامعه و برنامه ریزی بهتر در مسیر توسعه و پیشرفت استان گامی بلند بردارند.

وی گفت:باجمع آوری اسناد با ارزش تاکنون ۳۵۰۰ مترمربع فضای اداری آزاد شده واین مرکز به عنوان امانت داری صادق نسبت به نگهداری از این مدارک اقدام کرده و این اسناد را در اختیار پژوهشگران و محققان قرار می دهد.

حسینی تصریح کرد: تاکنون ۱۵ هزار برگ سند در اختیار دانشجویان قرار گرفته تا برای کارهای تحقیقی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار