دادستان قزوین در نشستی با جمعی از اصحاب رسانه، تعدادی از کاندیداهای شهر و روستا و حدود 100 تن از مدیران کانال ها و گروه‌های تلگرامی در قزوین گفت: با شایعه‌سازان و التهاب‌آفرینان انتخاباتی به شدت برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۴۱۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ 02 May 2017
به نقل از روابط عمومی دادستانی قزوین، دادستان قزوین در نشستی با جمعی از اصحاب رسانه، تعدادی از کاندیداهای شهر و روستا و قریب به 100 تن از مدیران کانال ها و گروه‌های تلگرامی در قزوین به تشریح قوانین مرتبط با انتخابات پرداخت.

حجت‌الاسلام در این نشست که به میزبانی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین برگزار شد با اشاره به احضار جمعی از کاندیداهای این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به دادسرا اظهار داشت: در بازه‌های زمانی مختلف از تصمیم به ثبت‌نام کاندیداتوری انتخابات‌های مختلف در کشور گرفته تا ساعت پایانی رأی‌گیری و اعلام نتایج، هدف شایعات به سوی نامزدها پیش می‌رود.

وی افزود: اخبار گوناگون شامل پیروزی و کناره‌گیری نامزد یا نامزدها با هدف ریزش آرا و جنگ روانی به سرعت پخش می‌شود؛ حتی دقایقی بعد از بسته شدن درب حوزه‌های أخذ رأی هم مجدداً استارت می‌خورد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین یادآور شد: برخی از فعالان در شرایطی که هنوز تجمیع آراء صورت نگرفته است اقدام به پخش خبر پیروزی یک شخص می‌کنند که این موضوع هم با هدف جنگ روانی انجام می‌شود و البته تبعات منفی فراوانی را می‌تواند ایجاد کند؛ آخرین مرحله از جنگ شایعه‌سازی با شایعه ابطال یا رد نتایج هم مربوط به دوره زمانی پس از اعلام نتایج کلید می‌خورد.

صادقی‌نیارکی عنوان کرد: صرف نظر از اینکه افراد و اشخاص با چه اهدافی وارد کارزار انتخاباتی می‌شوند اما دنیای بی‌رحم شایعات، نشر اکاذیب و تخریب با القای اختلاف درون جریانی طیف رقیب، چهره‌سازی از خود یا دیگران، مخدوش کردن اشخاص به‌گونه‌ای که پس از اعلام رسمی نامزدها مردم فکر کنند که آن شخص رد صلاحیت شده است.

وی بیان کرد: مزاح یا تحقیر فرد به جهت فقدان شرایط عمومی و اختصاصی با وجود شبکه‌های ارتباط جمعی و اجتماعی می‌تواند در زمان کوتاهی نشر و پخش شود هر چند همین شبکه‌ها می‌توانند اخبار کذب را سریعاً تکذیب و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای کنند. 

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: نکته‌ای که باید کاربران فضای مجازی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند این است که در بازنشرها و اطلاع‌رسانی‌ها هرگز احساسی عمل نکنند و مصالح نظام و مردم را ملاک اصلی قرار دهند و اطمینان داشته باشند که با شایعه‌سازان و التهاب‌آفرینان انتخاباتی در مراحل یاد شده به شدت برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

صادقی‌نیارکی با قرائت موادی از قانون مجازات اسلامی و قوانین مرتبط با انتخابات به تشریح قوانین یاد شده پرداخت.

خلاصه‌ای از قوانین قرائت شده که توسط دادستان عمومی و انقلاب قزوین به شرح ذیل است:

1 ـ انتشار هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیر واقع مبنی بر توقف انتخابات و یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست جمهوری شود.(بند 7 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری و بند 5 ماده 6 و 25 قانون مطبوعات)

2 ـ تشویش اذهان عمومی، سیاه‌نمائی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و نظرسازی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری(بند 7 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری ، مواد 500 و 698 قانون مجازات اسلامی، بند 4 ماده 6 قانون مطبوعات مصوبه شورای عالی امنیت ملی)

3 ـ انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات(ماده 500 قانون مجازات اسلامی) 

4 ـ انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوی توهین‌آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری(ماده 700 قانون مجازات اسلامی)

5 ـ انتشار هرگونه مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالبی خلاف واقع دال بر انصراف گروه یا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری(مواد 74 و 91 قانون انتخابات ریاست جمهوری) 

6 ـ استفاده غیرمجاز از سایت‌ها و وبلاگ‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی و مؤسسات و نهادهایی که تمام یا بخشی از دارایی و بودجه آن‌ها از اموال عمومی است به منظور تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری(مواد 62، 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری)

7 ـ انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی خارج از مدت زمان مقرر برای فعالیت انتخاباتی(مواد 66 و 67 قانون انتخابات ریاست جمهوری) 

8 ـ انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء، رأی دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رای دادن بیش از یکبار، تقلب در رأی‌گیری و شمارش آراء(ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده 43 قانون مجازات اسلامی)

9 ـ انتشار هرگونه محتوا به منظور ایجاد رعب و وحشت برای رأی‌دهندگان یا اعضای شعب(بند 16 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری و آیین‌نامه اجرایی آن)

10 ـ استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری(بند 10 ماده 6 قانون مطبوعات)
11 ـ انتشار هر گونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا، نشر اکاذیب علیه نظام، قوای سه گانه، سازمانهای حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری(مواد 500، 618 و 609 قانون مجازات اسلامی و بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و ماده 18 قانون جرائم رایانه‌ای)

12 ـ انتشار هرگونه محتوای دارای طبقه‌بندی(محرمانه و سری) مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری مستند(تبصره 4 ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری ، ماده 3 قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و ماده 3 قانون جرائم رایانه‌ای و بند 6 ماده 6 قانون مطبوعات)

13 ـ انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با نتایج بررسی صلاحیت‌ها، شمارش آراء، نتایج انتخابات(مواد 697، 698 قانون مجازات اسلامی و بند 7 ماده 33 و 80 و 85 قانون انتخابات ریاست جمهوری)

14 ـ انتشار محتوا با هدف دخالت در امر انتخابات با سمت یا سند مجعول یا به هر نحو غیرقانونی در فضای مجازی(بند 15 و 17 ماده 33 و 85 قانون انتخابات ریاست جمهوری)

15 ـ انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی کارکنان ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی و نهادها با ذکر سمت خود له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری(مواد 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری)

16 ـ انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات، له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی(ماده 73 قانون انتخابات ریاست جمهوری)

17 ـ انتشار ادعای کذب و غیرواقعی توسط نامزدها در خصوص دارا بودن سابقه مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشکری و انتظامی و مدرک تحصیلی(ماده 555 قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی مصوب 06/12/1388)

18 ـ انتشار هرگونه محتوا در جهت هتک حرمت و حیثیت و نشر اکاذیب علیه نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری(مواد 71 و 92 قانون انتخابات ریاست جمهوری و مواد 698 و 700 قانون مجازات اسلامی و ماده 30 قانون مطبوعات)

19 ـ انتشار صوت، تصویر و فیلم خصوصی و خانوادگی و یا اسرار شخصی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بدون رضایت آن‌ها به نحوی که موجب ضرر و یا هتک حیثیت آنان شود.

20 ـ ایجاد هرگونه تغییر و یا تحریف فیلم، صوت یا تصویر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به نحوی که عرفاً موجب هتک حرمت و حیثیت او شود(ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای)

21 ـ هرگونه دسترسی غیرمجاز، شنود، تخریب، تغییر، محو، متوقف کردن و سرقت اطلاعات محتوای تارنماها و پُست الکترونیکی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و سامانه‌های رایانه ای مرتبط با انتخابات(بند ج ماده 25 قانون جرایم رایانه‌ای)

22 ـ انتشار اسامی متهمان تخلفات انتخابات ریاست جمهوری قبل از رسیدگی به اتهامات آن‌ها در مراجع قضائی و قطعیت رأی(ماده 353 قانون آیین دادرسی)

23 ـ انتشار علت رد صلاحیت داوطلبان بدون رضایت آن‌ها در صورتی که موجب افشای اسرار و یا هتک حیثیت آن‌ها شود(ماده 17 قانون جرائم رایانه ای، ماده 31 قانون مطبوعات و ماده واحده لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مصوبه 22/08/1377 مجمع تشخیص مصلحت نظام)

24 ـ متهم کردن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بدون دلیل و مدرک و با اغراض شخصی(تبصره 3 ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری)

شایان ذکر است در پایان فعالان عرصه مجازی متعهد شدند تمام فعالیت‌های خود را در چارچوب قانون انجام و با توجه به اختیارات خویش از درج هرگونه محتوای مجرمانه و غیرمجاز در تمام حوزه‌ها و موضوعات(اعم از طنز، سیاسی، اجتماعی و غیره) توسط سایرین اعضا جلوگیری کنند.

همچنین از تبلیغ کانال، گروه خویش در سایر کانال‌ها، گروه‌های منتشرکننده محتوای مجرمانه اجتناب کرده و همچنین از درج تبلیغات سایر کانال‌ها، گروه‌های منتشرکننده محتوای غیرقانونی در کانال، گروه خود خودداری کرده و با توجه به اینکه به عنوان«Creator / Admin» در قبال درج هرگونه محتویات مجرمانه در کانال، گروه دارای مسؤولیت قانونی هستند.

یادآور می‌شود، به محض اطلاع از درج محتوای مجرمانه توسط اعضا یا تذکر شفاهی و یا کتبی کارشناسان، بلافاصله نسبت به حذف محتوا اقدام و از واگذاری یا اعطا دسترسی کانال یا گروه به اشخاص ناشناس خودداری کنند.

منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار