رئیس کمیته امداد در خصوص آمار افراد زیر خط فقر در جامعه گفت: درصورتی که حداقل حقوق وزارت کار را ٩٢٠ هزار تومان در نظر بگیرم، ١١ میلیون نَفَر در کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.
کد خبر: ۴۱۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ 30 April 2017
سید پرویز فتاح در  برنامه تلویزیونی تهران 20 با بیان اینکه حمایت از محرومان و طبقات  آسیب پذیر جامعه به یک گفتمان عمومی و ملی تبدیل شده است،گفت: تمامی کاندیداها شعار حمایت از این اقشار را می دهند که فی نفسه خوب است اما امیدواریم این شعارها با محاسبات دقیق تر مطرح شود تا پس از انتخاب رئیس جمهور اصلح این موارد عملیاتی شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید کاندیداهای ریاست جمهوری با کارت نیازمندان در میدان رقابت بازی کنند، مطرح کرد: اگر برنامه های اعلام شده برای رفع محرومیت با محاسبات جدی مطرح شود به قطع و یقین موجبات پیشرفت کشور را به دنبال خواهد داشت.

فتاح در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمار تعداد افرادی که در کشور زیر خط فقر زندگی می کنند چند نَفَر است، بیان کرد: درصورتی که حداقل حقوق وزارت کار را ٩٢٠ هزار تومان در نظر بگیرم، ١١ میلیون نَفَر در کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.

رئیس کمیته امداد در ادامه با بیان اینکه به یک انقلاب اقتصادی با یک عزم جدی برای کاهش فقر در کشور احتیاج است، عنوان کرد:باید تلاش کنیم آمار فقر موجود در کشور را که یک واقعیت اجتماعی است با یک برنامه ریزی جامع و دقیق کاهش دهیم؛ چرا که تعداد فقرا و حجم فقر موجود شایسته حکومت اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه فقر موجود به توان اقتصادی کشور بستگی دارد،گفت: این موضوع که هم اکنون ٨٠ میلیون نَفَر یارانه بگیر در کشور وجود دارد مطلوب نیست، چرا که پرداخت این مبلغ باید از درآمد اقتصادی، مالیات و تولید و صادرات انجام شود، اگر از فروش نفت باشد، اقدام صحیحی نیست.

فتاح با بیان اینکه در پرداخت یارانه ها همه ما از کلمه نخست این برنامه که هدفمندی بود غافل شده ایم، تصریح کرد: هدفمندی یارانه ها برای کمک به توانمندی اقتصاد و کنترل تورم بود و اگر امروز ما بی توجه به این موضوعات یارانه ها را با همین روش افزایش دهیم دچار آسیب می شویم.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه یکی از وظایف این نهاد ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان است، مطرح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده طی سال گذشته ١٧٤ هزار خانوار از چرخه حمایتی این نهاد خارج شده اند که ٣٥ درصد از این آمار به دلیل خودکفایی و اشتغال بوده است.

وی با اشاره به اینکه ١٠٠ هزار فقره وام قرض الحسنه طی سال ٩٥ به مددجویان تحت حمایت پرداخت شده است، اظهار کرد: تحت حمایت قرارگرفتن افراد در کمیته امداد به معنای حقوق بگیری آنان از این نهاد نیست، بلکه پرداخت مستمری به مددجویان به این معناست که به صورت موقت و کوتاه مدت پرداخت می شود.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه افزایش مستمری مددجویان که در فروردین ماه به حساب آنان واریز شده است، آمار مراجعات به کمیته امداد را افزایش داده است، گفت: باید واریز این مبالغ با کنترل بیشتری انجام شود تا موجب نارضایتی نشود.

وی با بیان اینکه واریز ١٨٠ هزار تومان مستمری برای مددجویان مبلغ زیادی نیست افزود: مبلغ تعیین شده که بر اساس ٢٠ درصد حداقل حقوق پایه وزارت کار درنظر گرفته شده است در مرحله نخست مطلوب است.

فتاح ادامه داد: از روز نخست که واریز یارانه برای نیازمندان مطرح شد قرار بود این مبالغ از اصلاح قیمت های فرآورده های سوختی و حامل های انرژی باشد اما در حال حاضر این مبلغ ثابت باقی مانده، باید تلاش کنیم دهک های نخست از دریافت یارانه حذف شوند تا پرداخت این مبلغ از محل نفت تامین نشود.

وی با بیان اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری باید توجه داشته باشند که به هر وعده ای که می دهند عمل کنند،افزود: در میدان نیازمندان بازی کردن برای این افراد هم دردآور است باید مراقبت شود به هر وعده ای که توسط نامزدها داده می شود حتما عمل شود.

وی با بیان اینکه گفتمان ما الان شعار تمامی کاندیداها شده است،ادامه داد:آرزوی ما این بود و خوشحالیم که یاری رسانی به محرومان  به یک گفتمان غالب در مناظره های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است؛  گرچه زمانی واژه کمیته امدادی و صدقه بگیری تحقیر آمیز بود در حالی که صدقه برای پیامبر گرامی اسلام به امر خدا یک فضیلت محسوب شده است.

رئیس کمیته امدادبا اشاره به رشد قابل توجه کمکهای مردمی افزود: کمک های مردمی به کمیته امداد در سال ٩٥ باافزایش روبرو بوده که این میزان نسبت به ٩٤ حدود ٥٠ درصد رشد داشته است که نتیجه نوگرایی در کمیته امداد و افزایش اعتماد عمومی به این نهاد بوده است.

وی  با اشاره به اینکه ٢٠٠ هزار یتیم تحت حمایت کمیته امداد هستند، یادآور شد: اکنون حدود ١ میلیون حامی از این فرزندان حمایت می کنند و بر این اساس به طور متوسط هر یتیم حداقل ٥حامی دارد.

فتاح در ارتباط با ظرفیت تولید و اشتغال در کشور خاطر نشان کرد:هر اشتغال گرچه از نوع خدمات باشد، به تولید ملی می تواند کمک کند.ایجاد اشتغال در کمیته امداد با توجه به اینکه ٦٠ درصد ازجمعیت تحت حمایت این نهاد، زنان سرپرست خانوار هستند از نوع مشاغل خرد و خانگی است.

فتاح با اشاره به حمایت کمیته امداد از ٣٣٠ هزار دانش آموز و ٧٥هزار دانشجو یادآورشد: اگر از این افراد حمایت تحصیلی نشده بود نمی توانستند ادامه تحصیل داشته باشند.

رئیس کمیته امداد درباره سقف حمایت های کمیته امداد،اظهار کرد:سقف حمایت کمیته امداد از مددجویان منطبق بر قوانین است که با وضعیت اجتماعی هم تطبیق دارد پسران در سن ١٨ سالگی،دختران در صورت ازدواج و زنان سرپرست خانوار در صورت ازدواج مجدد،افراد زندانی در صورت آزاد شدن از حمایت های مستمر کمیته امداد خارج می شوند.

وی با بیان اینکه کمیته امدادبه عنوان اورژانس اجتماعی رسیدگی اولیه به افراد را برعهده دارد،افزود: نباید سیاست های ما طوری باشد که افراد برای تحت حمایت قرار گرفتن در کمیته امداد سبقت بگیرند و ازدحام و صف ایجاد شود،درمان افراد در کمیته امداد نیست بلکه با نگاه حمایتی و از موضع رافت و رحمت از افراد مراقبت انجام می شود تا از پوشش خارج شوند.

وی با اشاره به بیمه حوادث  افراد تحت حمایت کمیته امداد گفت: منازل و لوازم زندگی تمام مددجویان تحت حمایت بیمه حوادث شده است و در صورت وقوع حادثه بیمه تمامی خسارت آنان را پرداخت می کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار