یکی از مسئولیت های مدیریت شهری بحث آموزش فرهنگ شهروندی است. امری که کمبود آن در این روزها بسیار به چشم می خورد که نياز به همت متولیان امر شهری براي كاهش و حذف آن احساس می شود.
کد خبر: ۴۱۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰ 27 April 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ یکی از مسئولیت های مدیریت شهری بحث آموزش فرهنگ شهروندی است. امری که کمبود آن در این روزها بسیار به چشم می خورد. داستان بسياري از ما شهروندان است كه هر روزه بدون توجه به قوانين را زير پا می‌گذاریم، گويي قوانين مخصوص سواره‌ها است و نه پياده‌گان. ناهنجاري‌هاي ترافیکی پدیده‌هایی هستند که به روشنی شرایط فرهنگ ترافیک و  رفتارهاي کاربران سیستم حمل و نقل در هر جامعه را نشان می‌دهند. افزایش این پدیده‌ها نه تنها موجب به مخاطره افتادن ایمنی ترافیـک بلکـه بـر سـایر جنبه‌هاي ترافیک هم تاثیر منفی دارد. اين امر در پايتخت معنوي جهان اسلام نبايد در ابعاد گسترده مشاهده شود و نياز به همت متولیان امر شهری براي كاهش و حذف آن احساس می شود.

اهداف آموزش شهروندی در برنامه ها دیده نمی شود
آموزش از منابع حیاتی توسعه است که به منظور توانمندسازی هر انسانی باید در دسترس او باشد. در دوران ما آموزش به عنوان موثرترین ابزار جوامع برای ورود به چالش‌های آینده مورد توافق قرار گرفته و اصولا پذیرفته شده است که در پرتو آموزش امروز، دنیای فردا شکل خواهد گرفت. آموزش شهروندی،مهمترین عامل موثر در دگرگونی طرز نگرش و رفتار بشری است که در مسیر رشد اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی،ایجاد دانش و مهارت، تامین فرصت‌های شغلی و افزایش تولید جامعه به کار گرفته می شود. اهداف آموزش شهروندی عبارت از ارتقای دانایی‌ها، خواسته‌ها و توانمندی‌های شهروندان در راستای زندگی سالم و حیات اجتماعی مطلوب، مي‌باشد این در حالی است که اهداف عنوان شده در برنامه های مدیریت شهری در مشهد دیده نمی شود.

باید کاهش تصادفات یکی از اولویت‌های مدیریت شهری باشد
روزانه میلیون‌ها نفر از شهروندان با استفاده از وسایط نقلیه مختلف و نیز پیاده در سطح شهرها جابه‌جا می‌شوند و  تراکم شدید وگسترده رفت و آمدها در ساعات مختلف شبانه روز، نیاز به ایمنی، روان بودن، نظم،سرعت حرکت مجاز، به موقع رسیدن و راحتی حرکت‌ها و سایر ارزش‌های ترافيكي را ايجاب مي‌كند. برخی آمارها نشان می‌دهد که در هر ساعت حدود 3 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان می‌بازند. از دست رفتن سال‌های عمر و معلولیت و ناتوانی جسمانی در اثر صدمات ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی يكي از آثار تاسف انگيز اين امر است. به علاوه از نظر اقتصادی صدمات ناشی از سوانح و تصادفات حدود 805میلیارد دلار در سال برآورد شده است. آمار تصادفات شهر مشهد نیز حاکی از آن است که سالانه بالغ بر 47586تصادف در شهر مشهد رخ می‌دهد که تعداد 108تصادف از این مجموعه منجر به فوت و 7532تصادف منجر به مجروح شدن شهروندان می‌شود.همچنین  براساس آمار اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت کشور، از سال 1356 حوادث ترافیکی روند رو به رشدی داشته و سالیانه تا 10درصد افزایش پیدا کرده است.
با توجه به این آمار و آثار و تبعات وسیع ناشی از تصادفات برون و درون شهری، کنترل و کاهش تصادفات یکی از اولویت‌های برنامه ریزان و سیاستگذاران اجتماعی در حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شود و در زمینه کنترل و مدیریت ترافیک، بايد طراحی اصولی، آموزش همگانی و وضع و اجرای مقررات در نظر گرفته شود.

شهروندان انتظار دارند
فقر اقتصادی- اجتماعی، پایین بودن نگرشی به قانون، پایین بودن نگرش دینی، فقر فرهنگی و فقر شهروندی تاثیر معنی‌داری بر قانون گریزی دارند .به عبارت دیگر گزینه فقر در ابعاد مختلف خود سیستمی را تشکیل می‌دهد که فرد را برای قانون گریزی و عدم احساس مسئولیت در برابر قانون آماده می‌سازد. بر اساس همه ی این دلایل نیاز جدی به این امر دیده می شود تا مدیران شهری به فکر برنامه ی صحیح برای آموزش شهروندی به خصوص در بحث ترافیکی داشته باشند. شهروندان توقع دارند تا شهرداري امنیت عابر پیاده را تامين و پياده روها را تعمیر و بهسازی كند.همچنين روان کردن جریان ترافیک، نام گذاری معابر و میادین از ديگر انتظارات شهروندان از شهرداري است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار