به دلیل عادات بد غذایی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: حدود 50 درصد از قزوینی‌ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند که عادات بد غذایی عامل اصلی آن است و خود این امر موجب افزایش قند و فشارخون در فرد می‌شود.
کد خبر: ۴۱۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸ 22 April 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، سیدسعید اسکویی در سخنرانی پیش از خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهر قزوین که در مسجدالنبی(ص) برگزار شد، با اشاره به آغاز هفته سلامت اظهار داشت: یکم اردیبهشت، نخستین روز از هفته سلامت است که با توجه به مشکلاتی که در سلامتی هر جامعه وجود دارد، هر سال یک نام برای آن انتخاب می‌کنند.

وی افزود: سه عامل اساسی، سلامت جسم و جان را به خطر می‌اندازد و وظیفه ما حفظ بهداشت جسم و روح است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بعد از انقلاب که کمتر به آن اشاره شده، افزایش امید زندگی در بین ایرانیان است.

اسکویی عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به تحقیقات موجود، نزدیک به 20 سال امید زندگی در بین ایرانیان افزایش یافته که این یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: در حال حاضر امید به زندگی و طول عمر در جامعه ایرانی، حدود 78 سال است و اگر کسی کمتر از این مدت عمر کند، به دلیل وجود اتفاقات در زندگی است.

اسکویی تشریح کرد: در بسیاری از کشورها امید به زندگی بالای 80 سال است و در ایران هم سعی بر این شده تا با اجرای برنامه‌های مربوط به سلامت، این امر به حدود استاندارد جهانی برسد.

این مسؤول بیان کرد: عمر هر فرد، سرمایه زندگی آن فرد است و هرچه عمر افراد جامعه بالاتر برود، سرمایه‌های کشور بالا می‌رود و نکته مهم این است که چه چیزی سلامت ما را به خطر می‌اندازد؟ موضوعی که در حال حاضر حدود 70 درصد موجب افزایش مرگ و میر در جامعه شده، سه عامل اساسی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: نخستین و مهم‌ترین عامل، که حدود 40 درصد از مرگ و میرهای کشور را شامل می‌شود، عامل فشارخون بالا است و وزارت بهداشت و درمان از طریق پایگاه‌های بهداشت برای افراد بالای 40 سال، کنترل فشار خون را به طور رایگان انجام می‌دهد.

اسکویی خاطرنشان کرد: دومین عامل مرگ و میرها در کشور، عامل قند خون بالا است؛ دیابت بیماری خاموش است اما فرد را بعد از مدتی دچار مشکلاتی حاد می‌کند.

وی ادامه داد: عامل سوم وزن بالا بوده که حدود 50 درصد از افراد استان قزوین دچار اضافه وزن و چاقی هستند که عادات بد غذایی عامل اصلی آن است و خود این امر موجب افزایش قند و فشارخون در فرد می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: برای مبارزه با این عامل باید تحرک بدنی را بالا برده و نوع مصرف مواد غذایی را تغییر دهیم.

اسکویی یادآور شد: عامل چهارم مصرف دخانیات و عامل پنجم عدم تحرک لازم است که موجب ایجاد سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

این مسؤول گفت: عامل دوم مرگ و میر در ایران، انواع سرطان است که این عامل اگر ارثی نباشد، با تغذیه درست و تغییر شیوه زندگی اصلا به وجود نمی‌آید.

اسکویی مطرح کرد: عامل سوم مرگ و میر در کشور، تصادفات است که این امر هم با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی قابل رفع است.

وی اضافه کرد: علاوه بر سلامت جسمانی، باید به سلامت روان هم اهمیت بدهیم که در حال حاضر در مراکز بهداشتی، علاوه بر متخصصان تغذیه، مشاوران و کارشناسان بهداشت روان داریم که به طور رایگان در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین عنوان کرد: بُعد دیگر به نام سلامت اجتماعی هم وجود دارد که شامل دید و بازدیدهای خانوادگی، برخوردهای اجتماعی و احترام به دیگران بوده که این عامل هم در سلامتی انسان بسیار مؤثر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار