مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: به جهت دسترسی آسان شهروندان به کتاب‌های مفید و تازه‌های نشر برای سنین مختلف شهروندان سازمان نسبت به ایجاد سه کتابخانه سیار در قالب کانکس‌های ارائه کتاب در شهر اقدام کرده است.
کد خبر: ۴۱۰۴۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶ 19 April 2017
به گزارش تابناک قزوین سعید وزیری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: به جهت دسترسی آسان شهروندان به کتاب‌های مفید و تازه‌های نشر برای سنین مختلف شهروندان سازمان نسبت به ایجاد سه کتابخانه سیار در قالب کانکس‌های ارائه کتاب در سطح شهر و در معابر پر‌ازدحام و پر رفت و آمد منطقه شهری اقدام کرده است.

وی افزود: خانه فرهنگ و کتابخانه محمدیه در زمینی به مساحت حدود 300 متر مربع در سه طبقه بنا شده که در طبقه همکف مخزن کتابخانه با بیش از 9 هزار و 563 جلد کتاب مستقر است و در طبقه بالا دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت 200 نفر برای استفاده خواهران قرار دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: در این کتابخانه فعالیت‌های مختلفی چون برگزاری نمایشگاه تازه‌های کتاب، نمایشگاه مهر مدام (تعویض و مبادله کتب) و مشاوره فردی و تحصیلی و دوره مطالعه مؤثر(تندخوانی) صورت گرفته که با استقبال مطلوبی از طرف اهالی محل روبه‌رو شده است.

وزیری‌نژاد اضافه کرد: در حال حاضر این کتابخانه دارای هزار و 345 نفر عضو فعال است که از ابتدای سال جاری هشت هزار و 579 نفر به کتابخانه خانه فرهنگ محمدیه مراجعه کرده‌اند.

این مسؤول یادآور شد: کتابخانه خانه فرهنگ شهید نواب صفوی سال 1383 به بهره‌برداری رسیده که شامل کلاس‌های آموزشی، سایت، کلاس‌های کودک و بخش کتابخانه کودک و مخزن کتابخانه با گنجایش 10 هزار جلد کتاب و دو سالن مطالعه با ظرفیت 200 نفر است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین بیان کرد: در حال حاضر این کتابخانه با دارای 9 هزار و 993 جلد کتاب در موضوعات گوناگون بوده و یک هزار و 806 نفر عضو فعال کتابخانه شهید نواب صفوی هستند و از ابتدای سال جاری 16 هزار و 428 نفر برای مطالعه در سالن‌ها و امانت کتاب به این کتابخانه مراجعه کرده‌اند.

وزیری نژاد عنوان کرد: در این کتابخانه برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایشگاه عکس، مسابقات مختلف کتابخوانی صورت گرفته است.

وی تشریح کرد: سالن مطالعه آیت‌اله بهجت‌(ره) در مهرماه 1389 توسط سازمان در محل پناهگاه سابق بوستان ملت با اعتباری بالغ بر 150 میلیون ریال احداث شد، این کتابخانه نخستین کتابخانه‌ای بوده که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین تصریح کرد: در این کتابخانه با برگزاری امتحانات کنکورهای مختلف، رتبه‌های برتر کشوری را در رشته‌های تحصیلی و مقاطع مختلف کسب شده است، این سالن قرائت‌خانه دارای دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت 80 نفر و نمازخانه به صورت همه روزه مختص برادران فعالیت می‌کند.

وزیری‌نژاد راه‌اندازی سالن مطالعه سعدی را یکی دیگر از اقدامات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برای ارتقای فرهنگ مطالعه در سطح شهر قزوین برشمرد و گفت: این سالن مطالعه در محل پناهگاه واقع در خیابان سعدی (میدان خلفای سابق) بوده و به همت سازمان فرهنگی ورزشی در سال 93 به سالن قرائت خانه تبدیل شده است.

این مسؤول با بیان اینکه سالن مطالعه سعدی دارای دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت 50 نفر است، خاطرنشان کرد: گسترش کتابخانه‌ها، سرمایه‌گذاری برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی است و کتابخانه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین علاوه بر امانت کتاب به شهروندان به اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت فرهنگ شهروندی می‌پردازند که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین بیان کرد: کتابخانه‌ها در کشورهای در حال توسعه باید به گردآوری و تولید اطلاعات فرهنگی بپردازد و نباید اجازه دهد که جامعه صرفاً مصرف‌کننده اطلاعات باشد؛ یا به عبارت دیگر پیشبرد توسعه فرهنگی قبل از هر چیز به دسترس‌پذیری مطلوب اطلاعات برای تمام اقشار جامعه بستگی دارد.

وزیری‌نژاد مطرح کرد: جامعه به دور از اطلاعات، ظرفیت حرکت و پویایی را در هیچ بخش خود ندارد و فراهم‌آوری و اشاعه اطلاعات مطابق با نیازهای جامعه در کتابخانه ها میسر است.

وی گفت: به جهت رفاه حال شهروندان و لزوم دستیابی آسان  به منابع خواندنی و همچنین بهره‌مندی حداکثری از فضای سالن های مطالعه،  بنا به درخواست مراجعان کتابخانه‌های سازمان با افزایش ساعات خدمات‌دهی، حتی در ایام جمعه و تعطیلات رسمی در خدمت شهروندان شهر قزوین است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار