کد خبر: ۳۸۳۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷ 25 February 2017

به گزارش تابناک یزد،مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرونده ثبت‌جهانی یزد و ثبت ملی مهارت پخت قطاب را با جدیت پیگیری می‌کند.

 فاطمه دانش‌یزدی با بیان این مطلب در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر این استان که امروز پنجشنبه ۵ اسفند با حضور زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد و معاونان استانداری، محمدرضا تابش نماینده اردکان، جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه‌های مختلف، فرمانداران شهرهای مختلف استان و اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر این استان در استانداری یزد برگزار شد گفت: یزد بهترین انتخاب برای ثبت‌جهانی بافت تایخی یک شهر است، چراکه این شهر تمام شاخصه‌های ثبت جهانی بافت تاریخی را دارد.

او در تشریح ظرفیت‌های مهم این استان در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: این استان در هر سه حوزه دارای ظرفیت است و در همین راستا، موضوع ثبت‌ملی برخی از آثار شاخص اعم از میراث ملموس و ناملموس در این استان در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال، مهارت پخت قطاب یزدی یکی از موضوعاتی است که ثبت‌ملی شدن آن را دنبال می‌کنیم.

او همچنین به دیگر مواریث ناملموس در این استان اشاره کرد و گفت: آیین‌های مرتبط با محرم و عزاداری‌های باشکوه مردم مناطق مختلف و شهرهای گوناگون استان یکی از جلوه‌های میراث‌فرهنگی ناملموس است که بسیاری از این آیین‌ها ثبت شده و پرونده برخی دیگر نیز در دست تهیه است.

او در ادامه با اشاره به ظرفیت اسکان مسافر در این استان در تعطیلات نوروز گفت: در نوروز ۹۶ پیش‌بینی می‌کنیم که ظرفیت اسکان در استان به ۹۷ هزار نفر برسد؛ ضمن اینکه با توجه به حضور ۶۷۰۰ گردشگر خارجی در سال گذشته در این استان برنامه‌ریزی‌ها برای رشد ورود گردشگر خارجی نیز ادامه دارد. استان یزد امسال برای پذیرایی شایسته از گردشگران و مسافران نوروزی آمادگی کامل دارد.

دانش یزدی درحالی پیگیر ثبت ملی شدن قطاب یزدی است که در تیر ماه امسال معاون میراث فرهنگی یزد گفته بود: مهارت پخت شیرینی قطاب یزدی به شماره ۱۱۸۴ به ثبت ملی رسید.

در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران نیز از ثبت ملی این شیرینی در غرفه استان یزد رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار