مديركل پزشكی قانونی استان قزوين گفت: در 10 ماهه نخست امسال 23 نفر از شهروندان قزوینی به دلیل عدم توجه به ایمنی وسایل گرمازا، کشته شدند.
کد خبر: ۳۸۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 22 February 2017
بهزاد ولی‌زاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین  در گفت‌وگو با تابناک از قزوین، اظهار کرد: در طی 10 ماهه اول سال 95 تعداد 23 نفر از مردم قزوین به دلیل بی توجهی به خطرات ناشی از عدم رعايت نكات ايمنی در استفاده از وسايل گازسوز و گرمازا جان خود را از دست دادند.
وی افزود: 16 نفر از این افراد مرد و 7 نفر از خانم بوده اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نزديك به 8 برابر افزايش را شاهد هستيم.
ولی‌زاده بیشترین ميزان مرگ‌ومیر را در ماه آذر دانست و ادامه داد: در این ماه 10 نفر (6 مرد و 4 زن) جان خود را ازدست‌داده‌اند.
وی با اشاره به برودت هوا و استفاده گسترده از وسايل گرمازا از مردم خواست تا در استفاده از وسايل گرمازا و آبگرمکن‌ها هشدارهای ايمنی را جدی بگيرند و با رعايت نكات ايمنی از مرگ خود يا عزيزانشان پيشگيری کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین  با اشاره به اینکه گاز مونوكسيد كربن گازی بدون رنگ و بو است، عنوان کرد: عمده‌ترین منبع توليد اين گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط‌های در بسته و فاقد اكسيژن ممكن است توليد شود. استفاده از آبگرمان يا بخاری‌های مستعمل يا دارای نقص فنی و فاقد دودكش يا دارای دودكش بدون عملكرد مناسب در منزل بيشترين موارد ابتلا به مسموميت را تشكيل می‌دهند.
مديركل پزشكی قانونی استان قزوين خاطرنشان کرد: علائم مسموميت حاد با اين گاز شامل سردرد، سرگيجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شكمی و سپس حالت بيهوشی، تشنج و اغما است. در بيماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممكن است تشديد بيماری يك علامت هشداردهنده باشد.
وی در پایان یادآور شد: از ساير علائم مسموميت می‌توان به سفتی عضلات، افزايش تعداد تنفس، كاهش فشارخون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره كرد. بايد توجه داشت كه اگر فردی در اثر ابتلا به مسموميت با گاز مونوكسيد كربن جان خود را از دست ندهد ممكن است دچار نواقص عصبی و روانی پيشرفته نظير فلج عضوی يا اختلال قوای مغز می‌شود. مسموميت شديد با اين گاز می‌تواند كشنده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار