فارس از جای خالی رسانه‌های استان قزوین و دغدغه‌های غرفه‌داران یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۳۸۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 22 February 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان از روز گذشته کلید خورده و اقلام فرهنگی مختلفی از جمله کتاب، بروشور و سایر اقلام فرهنگی برای علاقمندان در معرض دید قرار گرفته است.

نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین صبح امروز با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان به صورت رسمی افتتاح شد که آغاز به کار این نمایشگاه می‌تواند برای مخاطب یک رویداد بزرگ فرهنگی و فرصتی دوباره برای انس و مودت با کتاب محسوب شود.

از میدان آزادی که به سمت انتهای خیابان نوروزیان شهر قزوین حرکت می‌کنی، به محلی به نام «نمایشگاه‌های بین‌المللی» این شهر می‌رسی؛ نمایشگاهی که این بار با آغاز فعالیت در حوزه کتاب از روز گذشته رنگ و بوی فرهنگی را به خود گرفته است.

ناشران و دوستداران بسیاری از کتاب آثار ماندگار بزرگان را در غرفه‌های کوچک نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین سال جاری به نمایش گذاشته‌اند تا فرهنگ مهربانی فراموش شده مخاطب را با کتاب هرچه بیشتر آشنا سازند.

غرفه‌داران مختلفی در نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین حضور دارند اما نکته قابل تأمل، حضور کمرنگ رسانه‌های این استان در نمایشگاه کتاب است؛ رسانه و روزنامه‌ها که به نوعی نمادی از فرهنگ و کتاب به شمار می‌رود گویا سهم اندکی در این نمایشگاه دارد.

در جای ‌جای نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین، غرفه‌های مختلفی از کتاب‌های داستانی، رمان، علمی، فرهنگی، روانشناسی، دانشگاهی و درسی وجود دارد که هریک در نوع خود مخاطب خاص را جذب می‌کند و با وجود چنین تنوعی در نمایشگاه، تنها یک غرفه برای مطبوعات و رسانه‌های استان قزوین درنظر گرفته شده است.

ارزش و اهمیت رسانه در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست و اخبار رسانه همچون بمبارانی است که اخبار در یک لحظه منعکس می‌شود و این فعالان رسانه‌ها هستند که عنصر ارزشمند این بخش را تشکیل می‌دهند.

سیاست مهم خانه مطبوعات اداره‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان قزوین در نمایشگاه سراسری کتاب این استان طی سال جاری، اختصاص ندادن غرفه اختصاصی و انحصاری به رسانه‌ها است و هر رسانه‌ای برای حضور در نمایشگاه سراسری کتاب باید به صورت اشتراکی دستاوردهای خود را برای مخاطب به نمایش بگذارد.

نمونه مشهود بی‌توجهی خانه مطبوعات استان قزوین به رسانه‌ها را می‌توان در جایی به خوبی احساس کرد که مسؤولان این مجموعه در درخواست خبرنگار فارس مبنی بر اختصاص یک غرفه ویژه به رسانه فارس و روزنامه جوان آن، پیگیری آن را به مسؤولان نمایشگاه بین‌المللی و سایر مسؤولان ارجاع دادند.

در برآورد صحبت‌های امروز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه کتاب مادر همه رسانه‌ها و فرهنگ‌ها است و هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند جای کتاب را در جامعه بگیرد و رسانه‌ها همیشه به کتاب نیازمندند زیرا که کتاب قدیمی‌ نوع رسانه بوده که به قدمت تفکر بشری است، فراموش نکنیم که کتاب و رسانه عنصری به هم پیوسته و همگون بوده و هرگز از یاد نبریم که سیاست‌های مسؤولان مهم‌ترین تدبیر برای ماندگاری این دو عنصر ارزشمند است.

در گذر از نمایشگاه بین‌المللی استان قزوین پای صحبت‌های غرفه‌داری نشستم که حرف‌هایی تازه از جنس کتاب داشت.

مسؤول غرفه انتشارات سایه گستر در نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: کتاب‌هایی عرضه می‌شود بستگی به سلیقه مخاطب متفاوت بوده و جمع‌آوری کتاب در غرفه و نمایشگاه، وابسته به میزان فضای اختصاصی غرفه‌داران توسط مسؤولان ذیربط است.

صفری افزود: میزان فضای اختصاصی موجود برای انتشارات سایه گستر در نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین به صورت تقریبی برابر 200 تا 300 جلد عنوان کتاب است و به دلیل کمبود فضا نمی‌توانیم کتاب‌های بیشتری را در فضای نمایشگاه به نمایش بگذاریم.

وی با بیان اینکه استقبال مخاطب در یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین در سطح پایین بوده که این آمار سالیانه رو به کاهش است، ادامه داد: در نمایشگاه‌های مختلفی غرفه دایر کردیم که از نمونه آن می‌توان به حضور در نمایشگاه کتاب برای پنجمین بار در یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین و حضور در نمایشگاه کتاب تهران برای هفتمین بار در تهران اشاره کرد.

مسؤول غرفه انتشارات سایه گستر یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین گفت: استقبال مخاطب در استان تهران بیشتر از استان قزوین بوده است.

صفری به شرایط ویژه فروش کتاب‌ها اشاره و تصریح کرد: تخفیف 20 درصد توسط غرفه‌داران و بُن‌های ارائه شده توسط بانک شهر صورت می‌گیرد.

وی یکی از رویکردهای جدید بازدیدکنندگان کتاب را در نمایشگاه‌های مختلف کتاب، استفاده از ترفندهای مختلف همچون به سرقت بردن کتاب عنوان کرد و یادآور شد: این افراد به صورت ماهرانه و با هوشیاری زیرکانه کتاب‌ها را از غرفه برداشته و دزدی می‌کنند که همین امر موجب شده تا هزینه قابل توجهی را از دست بدهیم.

مسؤول غرفه انتشارات سایه گستر یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین در خصوص نحوه حمایت مسؤولان ذیربط از ناشران کتاب‌ها تصریح کرد: تنها حمایتی که انجام می‌دهند، خرید کتاب‌های این ناشران و نویسندگان است.

صمدی مطرح کرد: در یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین، آمار بازدیدکننده مناسب و مطلوب بوده اما قدرت خرید کتاب کاهش یافته است چراکه قیمت برخی از کتاب‌ها به دلایل نامتعارف گران بوده که خریدار را از خرید منصرف می کند.

وی به تأثیر برپایی نمایشگاه های کتاب بر مخاطب پرداخت و تشریح کرد: چنین نمایشگاه‌هایی شاید تأثیری در رشد مطالعه نداشته باشد اما فرصت مناسبی برای کتاب‌جویان است تا بتوانند کتاب مورد علاقه خود را پیدا کنند.

* کتاب دزدی دستاور جدیدی از نمایشگاه‌های کتاب

پای صحبت‌های غرفه‌دار دیگری نشستیم که شرایط یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین را مناسب و مطلوب عنوان کرد.

در اظهارنظرهای مسؤول غرفه دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با خبرنگار فارس قزوین، استقبال مناسب مخاطب از این نمایشگاه عنوان شد.

موسوی اظهار داشت: کتاب‌هایی که در یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین در غرفه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارائه می‌شود، بیشتر در قالب کتاب‌های روایی بوده که 600 تا 700 جلد کتاب در این غرفه نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: با توجه به آغاز روز دوم فعالیت نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین، استقبال از غرفه مورد نظر توسط مخاطب گسترده بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان این نمایشگاه میزان استقبال افزایش یابد.

 مسؤول غرفه دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با توجه به اینکه ششمین بار در نمایشگاه کتاب استان قزوین حضور دارم این تجربه را کسب کرده‌ام که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اثر خود را به خوبی به مخاطب منعکس کرده است.

بنابر این گزارش برپایی نمایشگاه‌های کتاب فرصتی برای همدلی، مهربانی و مشارکت مسؤولان با مردم و ناشران است تا فرهنگ ارزشمند فراموش شده مطالعه بار دیگر میهمان دل‌های فرهنگی شود و الفت و انسی دوباره بر قلب‌ها گره بزند.

کتاب‌فروشی و دایر شدن نمایشگاه کتاب، بهانه‌ای است تا انسان ارزش‌های فراموش شده تاریخ را دوباره احیا کند و فرصت همدلی و همزبانی را غنیمت شمرد.

در بی‌توجهی مسؤوولان نسبت به رسانه‌ها و فرهنگ مطالعه و سودجویان کتاب این سخن شاعر که عنوان می کند، «گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت» به جا است تا فراموش نکنیم که کتاب گل و دوست ارزشمندی است که بها و ارزشی همچون خود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار