کارشناس مؤسسه تحقیقات چغندر قند کشور:
کارشناس مؤسسه تحقیقات چغندر قند کشور گفت: آموزش در کشت نشایی چغندر قند به کشاورزان و بهره‌برداران نقش بسزایی دارد بنابراین باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود.
کد خبر: ۳۸۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 21 February 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، یوسف آبادی در همایش کشت نشایی چغندر قند که با حضور کارشناسان فنی و کشاورزان و بهره‌برداران پیشرو چغندر کار استان قزوین ظهر امروز برگزار شد، اظهار داشت: تولید نشاء و انتقال آن به مزارع کشاورزی با دستگاه‌های جدید و مدرن می‌تواند در توسعه کشت این محصول مفید باشد.

وی به اهمیت کشت نشایی چغندرقند در اراضی کشاورزی اشاره و تصریح کرد: محدودیت طول دوره رشد بهره‌برداری بهتر و بیشتر از اراضی شور، صرفه‌جویی در مصرف علف‌کش و حشره‌کش و عناصر غذایی، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری از نهاده‌های تولید، کاهش هزینه‌های تولید و عدم تداخل کشت این محصول با آب آخر گندم را می‌توان از مهم‌ترین مزایای کشت نشایی چغندر قند عنوان کرد.

کارشناس مؤسسه تحقیقات چغندر قند کشور بیان کرد: تهیه کشت نشاء چغندرقند به دو روش انجام می‌شود که می‌توان به روش پیتر پات و روش ریشه لخت انجام می‌شودِ پیتر پات کاغذهایی است که نشاء چغندر قند در آن پرورش و با همان کاغذ به زمین‌های اصلی کشت منتقل می‌شود و این روش در ایران کاربردی نیست اما در کشت نشایی ریشه لخت که در ایران به صورت بومی این محصول کشت می‌شود در هیچ جای دیگر دنیا مرسوم نیست.

یوسف‌آبادی اضافه کرد: در کشت نشایی به روش ریشه لختُ تعداد بوته مناسب (90 تا 100 هزار بوته) در هکتار و یکنواختی کشت(سبز یکنواخت) بوده که از ویژگی‌های این روش است.

وی یادآور شد: یکی از مسائل مهمی که در کشت نشایی به روش ریشه لخت باید رعایت شود این است که بلافاصله بعد از انتقال نشاء به زمین اصلی، آب نخست یا خاک آب به فاصله چهار تا پنج روز بعد آب دوم به زمین داده می‌شود که در سبز یکنواخت محصول و استقرار نشاء تأثیر بسزایی دارد.

کارشناس مؤسسه تحقیقات چغندر قند کشور گفت: کشت مکانیزه نشایی در مزارع کشاورزی در دست بررسی و تحقیق است و با تجهیز ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی مناسب کشت ریشه لخت، می‌توان کمیت و کیفیت تولید این محصول را ارتقا داد.

گفتنی است در پایان این جلسه، کشاورزان پیشرو و متقاضیان اجرای طرح کشت نشایی در سال آینده مسائل و مشکلات خود را مطرح و پاسخ کارشناسی به آن‌ها ارائه شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار