کد خبر: ۳۷۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲ 04 February 2017
اسکان غیررسمی گروهی از افراد در حاشیه شهرها، پدیده ای به نام حاشیه نشینی را به وجود آورده است که علاوه بر ساکنان منطقه، دیگر شهروندان نیز از آسیب های آن در امان نیستند. سرقت، بزهکاری، خرید و فروش مواد مخدر، مشکلات اخلاقی و بسیاری از موارد دیگر از جمله معضلاتی است که می توان ریشه آن را در حاشیه نشینی جست و جو کرد. سکونت گاه های غیررسمی در حاشیه شهر، بستر ارتکاب جرم را برای خلافکاران فراهم می کند و از طرفی کثرت حضور اتباع غیر ایرانی نیز به این موضوع دامن می زند. به همین دلیل است که حاشیه نشینی هم در گروه آسیب های اجتماعی پر خطر قرار می گیرد و برای حل این معضل اجتماعی باید مجموعه ای از اقدامات با همکاری دستگاه های مربوطه انجام شود.
سیستان و بلوچستان جزو 7 استان مهاجر فرست
جانشین مدیر کل امنیتی قوه قضاییه کشور پس از بازدید از حاشیه شهر زاهدان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما درباره معضل حاشیه نشینی می گوید: سیستان و بلوچستان بر اساس مطالعات انجام شده در کارگروه مرکزی پیش بینی و پیشگیری از بافت های ناکارآمد شهری جزو 7 استان مهاجر فرست محسوب می شود. به این معنا که تعداد زیادی مهاجر از روستا ها به شهرهای استان یا از شهرهای استان به دیگر استان های کشور مهاجرت می کنند. «حسین میرزایی» ادامه می دهد: پهنه شمالی زاهدان که هسته اصلی و مرکزی شکل گیری این شهر بوده به حاشیه شهر تبدیل شده است و اکثر افرادی که از روستاها قصد مهاجرت دارند و همچنین اتباع بیگانه مهاجر این مکان را در زاهدان به عنوان محل سکونت انتخاب می کنند که سکونت اکثر این افراد نیز غیرقانونی است. وی ادامه می دهد: از آنجایی که حاشیه نشینی بستر ارتکاب بسیاری از جرایم است که مجرمان در این محل ها امکان اختفا پیدا می کنند، معاونت پیشگیری از وقوع جرم، دو راهبرد اساسی را در این زمینه ارائه کرده است که اولین راهکار توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی و دیگری پیشگیری از ایجاد مناطق حاشیه نشین جدید است. درباره توانمندسازی این سکونتگاه ها تلاش می شود تا کیفیت زندگی در این محلات همراه با خدمات شهری و افزایش نظارت انتظامی صورت گیرد.
برنامه ریزی برای جلوگیری از ایجاد مناطق جدید حاشیه نشین
برای جلوگیری از ایجاد مناطق حاشیه جدید نیز ایجاد کمربند سبز، اجرای کامل طرح حدنگار و تثبیت مالکیت، الزام دستگاه های دولتی به حفظ و صیانت از اراضی تحت مالکیت، هشدار و اخطار به کسانی که اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی کرده اند، اخطار به بنگاه های املاکی که زمینه خرید و فروش املاک دولتی را فراهم می کنند چرا که به عنوان تسهیل کننده جرم متخلف شناخته می شوند و نصب علایم هشداری و ایجاد و تقویت یگان حفاظت از اراضی ملی در این مناطق در دستور کارگروه پیشگیری از بافت های ناکارآمد شهری قرار گرفته است.وی تصریح کرد: از آنجایی که برای جلوگیری از معضل حاشیه نشینی مقرر شده است تدابیری در مبدأ و مقصد مهاجرت ها صورت گیرد به همین دلیل به کارگروه استانی پیشگیری از بافت های ناکارآمد ابلاغ شده است تا 100 روستای اولویت داری که خطر مهاجرت در آن ها بیشتر است را شناسایی و معرفی کنند تا اقدامات پیشگیرانه مهاجرت در مبدأ با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، وزارت نیرو، سازمان میراث فرهنگی و پروژه بین المللی توانمند سازی جوامع محلی منارید انجام شود.
حاشیه نشینی با جرم رابطه مستقیم دارد
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: با توجه به اقداماتی که برای جلوگیری از حاشیه نشینی در مرکز استان انجام شده است، در چهار سال اخیر محدوده حاشیه شهر زاهدان افزایش پیدا نکرده است اما در شهرستان هایی مانند چابهار شاهد ساخت و ساز های جدید و افزایش مناطق حاشیه هستیم. «محمدعلی حمیدیان» ادامه داد: آنچه در حاشیه شهر زاهدان نگران کننده است، وجود سکونتگاه های غیررسمی است که حضور اتباع بیگانه غیرقانونی بدون هیچ گونه اسناد هویتی این نگرانی را بیشتر می کند. چرا که زندگی در سکونتگاهی که هیچ گونه سند قانونی ندارد، زمینه ارتکاب جرایمی مانند فروش مواد مخدر، فحشا و اختفای اموال سرقتی را افزایش می دهد و در صورتی که این گونه جرایم مورد پیگرد قانونی و قضایی قرار گیرد، متخلف می تواند به راحتی با ترک سکونتگاه فعلی به مکانی دیگر منتقل شود. وی عنوان می کند: حضور و اسکان اتباع بیگانه، این وضعیت را حادتر می کند، چرا که نداشتن اسناد هویتی شناسایی این افراد را غیرممکن می کند و این اتباع می توانند بدون نگرانی از شناسایی، مرتکب جرایم مختلف در حاشیه شهرها شوند. به همین دلیل هر چه حاشیه نشینی در شهرها افزایش پیدا کند، رابطه ای مستقیم با ارتکاب جرایم خواهد داشت و به موازات آن جرایم هم افزایش می یابد. وی تصریح می کند: بر اساس تیپ شناسی جرائم، همه بلوک های شهری اماکن مستعد جرم هستند، اما جرم های رخ داده در آن ها متفاوت است. با توجه به این که تولید ناخالص خانوار در مناطق ناکارآمد شهری پایین است و توانمندی اقتصادی پایینی دارند بیشتر جرایم این مناطق در حوزه مشاغل زیرزمینی یا کثیف مثل خرده فروشی مواد مخدر است.وی خاطرنشان می کند: خرده فروشی مواد مخدر یکی از معضلات اصلی سکونتگاه های غیررسمی است. علاوه بر آن خرید و فروش اموال مسروقه، سرقت های خرد و سرقت های مقرون به آزار در این مناطق رخ می دهد. برخی اقدامات خاص مثل مراکز و پاتوق ها سوءمصرف مواد مخدر و روابط جنسی خارج از چارچوب مشروع هم در این مناطق گزارش شده است. تخریب و آسیب رسانی به برخی مناطق دولتی، تکدی گری به عنوان یک جرم و برخی از اقدامات خرابکارانه مثل آدم ربایی که جنبه معاندانه دارد از جرائمی است که در این مناطق بیش از همه شایع است. رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب زاهدان درباره اقدامات پیشگیرانه در این خصوص می گوید: دو اقدام اساسی برای پیشگیری از افزایش حاشیه نشینی در دست اقدام است که جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی اولین آن و با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری در حال اجراست که تاکنون اقدامات مؤثری در این زمینه صورت گرفته است. به گفته وی اقدام دوم نیز ساماندهی و شناسایی اتباع بیگانه است که با همکاری اداره کل اتباع در حال پیگیری و اجراست تا این افراد قابل شناسایی باشند.
منبع:ضمیمه روزنامه خراسان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار