رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: در سال گذشته بیش از 24 هزار تن گوشت قرمز در استان قزوین تولید شده است
کد خبر: ۳۷۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 31 January 2017
علی اکبر متقی فرد، در گفتوگو با تابناک از قزوین با گرامی داشت ایام ا... دهه مبارک فجر به تشریح و تبیین برنامه ها و اقدامات دولت طی چهار ساله گذشته و مصوبات سفر هیات دولت به استان قزوین  پرداخت و  افزود : در راستای سفر دولت تدبیر و امید به استان و مصوبات آن در بخش کشاوررزی مبنی براجرای 20 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان قزوین ؛ از این میزان اراضی کشاورزی  یک  هزار و 597 هکتار در قالب 108 پروژه به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده و 6 هزار و 750 هکتار نیز در قالب 217 پروژه عقد قرارداد شده و در دست اجرا می باشد .
وی اظهار داشت : همچنین در همین راستا 15 هزار و 577 هکتار از اراضی کشاورزی استان در قالب 350 پروژه برای تجهیز سامانه های نوین آبیاری در دست مطالعه یا اتمام مطالعات و طراحی است .
متقی فرد تصریح کرد : اخیرا  474  متقاضی اجرای سامانه های نوین آبیاری در سطح 17 هزار و 914 هکتار  درخواست تقاضای خود را به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه کرده اند که در  حال تشکیل پرونده و  تکمیل مدارک هستند .
این مقام مسئول خاطر نشان کرد : همچنین تاکنون تغداد 110 طرح در قالب 3 هزارو 955 هکتار با اعتبار 293 میلیارد و 794 میلیون ریال به بانک کشاورزی معرفی تا از یارانه کمک بلاعوض دولت برای اجرای سامانه نوین آبیاری بهره مند شوند .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه  یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی چالش آب و منابع آبی محدود است  گفت : استفاده از سامانه های نوین آبیاری در باغات و مزارع کشاورزی می تواند در برون رفت از این معضل  نقش موثری ایفا نماید. که  با توجه به پرونده های مطالعه شده برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی  استان ، اولویت برای اجرای این طرح در پهنه های بزرگ و تجمیع است.
وی با اشاره به اقدامات و عملکرد دولت در4 سال گذشته گفت :  در بخش توسعه سیستمهای آبیاری تحت فشار در سه سال اخیر با توجه به مسائل و مشکلات کمبود آب که گریبانگیر استان بوده و جهت افزایش راندمان آبیاری با استفاده از تسهیلات بانکی و کمکهای فنی و اعتباری (یارانه) 5149 هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده اند که عملکرد سال 92 درسطح 1620 هکتار، عملکرد سال 93 درسطح 2229هکتار و عملکرد سال 94درسطح 1300هکتار بوده است.
متقی فرد تصریح کرد : در لایروبی و مرمت قنوات جهت احیاء قنوات استان هرساله تعدادی ازقنوات لایروبی و مرمت میگردند که  در 3 سال گذشته(92-94) 15 رشته قنات احیاء و مرمت شده و احداث و توسعه کانالهای آبیاری عمومی نیز  جهت پوشش انهار سنتی و در راستای افزایش راندمان  انتقال آب در مسیر منبع تا مزرعه هرساله این عملیات عمرانی جزو اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است.
 به گفته وی  در فاصله سالهای 92تا94 جمعا 21هزار و 280متر کانال آبیاری عمومی در سطح روستاها سال 92به میزان6000متر و سال 93به میزان 9480متر و سال 94به میزان 13000متر احداث شده است .
وی با بیان اینکه اجرای شبکه لوله ای پایاب چاه های عمیق دشت قزوین یکی از اولویت های مهم طرح توسعه پایدارآب و خاک کشاورزی دشت قزوین است گفت : درراستای اجرای شبکه لوله گذاری در پایاب چاههای دشت بوده تا کنون حدود 300 کیلومتر انجام شده که در سال91 به میزان  66 کیلومتر ، در سال 92به میزان  73 کیلومتر ، در سال 93 به میزان  100 کیلومتر و در سال 94 مناقصه لوله گذاری بوئین زهرا به میزان 12 کیلومتر درمرحله عقد قرارداد میباشد.
متقی فرد در ادامه به دیگر مصوبات سفر هیات دولت به استان قزوین اشاره کرد و یاد آور شد : در راستای سفر هیات دولت به استان قزوین بیش از 2هزار و  37 میلیارد ریال برای اجرای طرح های بخش کشاورزی استان مصوب شده است .
متقی فرد اضافه کرد : این میزان اعتبار برای اجرای 9 پروژه عمرانی کشاورزی استان  طی   سال های 95 و 96  به تصویب رسیده است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت : از مبلغ مصوب شده  در سفر هیات دولت به استان  برای سال 95 مبلغ  یک هزار و 837 میلیارد ریال  مصوب شده که 100 درصد از این مبلغ برای اجرای پروژه های بخش کشاورزی  به این سازمان تخصیص و ابلاغ شده است .
متقی فرد تخصیص  این اعتبارات  را برای  اجرای طرح های ؛ پروژه 20 هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری تحت فشار، توسعه پایدار آب وخاک دشت قزوین ،  لوله گذاری و زهکشی، اجرای عملیات آب وخاک در عرصه کشاورزی، تامین و انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیبدار، کمک به تاسیس صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری محصولات انگور وزیتون، اصلاح و توسعه باغات وداربستی کردن باغات انگور، تکمیل سدخاکی چنگوره، ایجاد زیر ساختهای شرکهای گلخانه ای ومقابله با بیابان زایی ذکر کرد .
مقام ارشد بخش کشاوررزی  استان در ادامه  به  تولیدات دامی استان طی چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت :  گوشت قرمز بعنوان یکی از مهمترین نیازهای پروتئینی جوامع بشری درسالهای اخیر با اجرای طرح های اصلاح نژاد و تغذیه افزایش داشته که در سال   92 تولید22هزارو 700تن،سال 93 تولید23هزارتن و 94 تولید 24 هزار تن بوده است .
متقی فرد اضافه کرد : شیر یکی از شاخص های سلامت در جامعه است و  با توجه به اهمیت تولید این محصول درسبد غذایی شهروندان ،  با گسترش دامداری های صنعتی و اجرای طرح های اصلاح نژاد و بهبود تغذیه دام تولید شیر افزایش قابل ملاحظه ای در سطح استان داشته که در سال   92 میزان تولیدشیر 438هزارتن  که  درسال 93 تولید به 450 هزارتن رسید و درسال  94 میزان  تولیدشیر  468 هزار تن بوده است که تا پایان سال جاری به 495 هزار تن خواهد رسید.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با بیان اینکه ؛  استان قزوین یکی از مهمترین تولید کنندگان گوشت مرغ درکشور است که  ضمن تامین نیاز  استان قسمتی از نیاز مرغ استان های همجوار از جمله تهران را نیز تامین میکند که در سالهای اخیر با بهره برداری از واحدهای مدرن و متکی به دانش فنی روز در سه سال اخیر جمعا 180 هزارتن گوشت مرغ (میانگین سالی 60 هزار تن ) تولیدشده است  .
متقی فرد اضافه کرد :  قزوین یکی از قطبهای مهم تولید تخم مرغ درکشور بوده  که فارم های موجود در استان  در سه سال اخیر با بهره گیری از نژادهای جدید، بهبود تغذیه  و اتکا به دانش فنی روز ضمن کاهش مصرف انرژی و آب در سه سال اخیر جمعا 221 هزارتن تخم مرغ (میانگین سالی 73 هزارو 600 تن )تولید و ضمن تامین نیاز استان به سایر استانها نیز صادرشده  است  .
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین به اقدامات انجام شده در حوزه زراعت اشاره کردو بیان داشت : گندم بعنوان استراتژیک ترین محصول زراعی با عملیات به زراعی و به نژادی انجام شده ضمن کاهش سطح زیر کشت ؛ میزان تولید آبی و دیم افزایش داشته و بصورت میانگین سالی 281  هزارتن وجمعا در این سه سال 843 هزارتن تولید گندم انجام شده و بالغ بر 55 درصد بذر گندم آبی و 25 درصد بذر گندم دیم اصلاح شده مورد نیاز در استان تولید شده است .
متقی فرد اضافه کرد: جو بعنوان یکی از محصولات مهم در جیره غذایی دام  می باشد و با توجه به گسترش صنعت دامداری در استان و کاهش وابستگی به واردات جزو اولویت های تولیدات زراعی می باشد که با عملیات به زراعی و به نژادی انجام شده ضمن حفظ سطح زیر کشت در سال93 تولید106هزارتن، سال 94 تولید 114 هزارتن و 95 تولید پیش بینی شده 120هزار تن می باشد .
وی یاد آور شد : در سه سال اخیرجمعا 191 هزارتن محصول ذرت دانه ای در استان تولید شده که تامین کننده قسمت عمده ای از صنایع و مرغدار ی های استان می باشد و استان قزوین یکی از 6 تولید کننده عمده  ذرت کشور محسوب می شود.
متقی فرد اضافه کرد : چغندر قند بعنوان یکی از محصولات مهم صنعتی در استان تامین کننده خوراک تنها کارخانه قند استان در تولید شکر  بوده و با توجه سیاست کاهش وابستگی به واردات  شکرجزو اولویتهای تولیدات زراعی می باشد که با عملیات به زراعی و تعویض بذور،کشت نشایی و توسعه مکانیزاسیون انجام شده هرساله سعی در توسعه کشت و افزایش راندمان تولیدشده است که در سال   92 تولید105هزارتن، سال 93 تولید92هزارتن و 94 تولید 82 هزار تن انجام شده است .
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین به تشریح عملکرد مهمترین تولیدات محصولات باغی  استان طی چهار ساله دولت پرداخت و اظهار داشت :  استان قزوین بعنوان یک از قطب های تولید انگور و کشمش کشور بوده که با اجرای طرح های اصلاح و احیا باغات،سیستم داربستی و آبیاری تحت فشار میزان تولید در سالهای اخیرخوشبختانه افزایش قابل توجهی داشته که زمینه ساز توسعه صادرات کشمش از استان می باشد که در سال 92 تولید296هزارتن،سال 93 تولید322هزارتن و 94 تولید 340هزار تن انجام شده است .
متقی فرد خاطر نشان کرد : استان قزوین بعنوان یک از سه استان مهم  تولید کننده زیتون  و روغن زیتون کشور محسوب می شود که سازمان جهاد کشاورزی با اجرای طرح های اصلاح و احیا باغات زیتون، جوان سازی باغات و توسعه سطح زیرکشت با روندی افزایشی در سال92 به تولید12 هزارتن،سال 93 تولید14هزارتن و 94 تولید 18هزار تن رسیده است .
وی ؛ هماهنگي جهت واگذاري اراضي ملي و دولتي مستعد توسعه باغ زيتون وفق برنامه ، تامين و توسعه منابع آب مورد نياز، هماهنگي جهت اخذ مجوز تخصيص آب براي اراضي مستعد ، توسعه بهره­وری و افزایش راندمان آبیاری با توسعه سیستمهای آبیاری تحت فشار، توسعه باغات متراکم زیتون در مناطق مستعد،  استفاده از  الگو های مناسب کشت و احداث باغ برای مناطق مختلف ، هماهنگ نمودن توسعه باغات زیتون با توسعه صنایع مرتبط و  اعمال برنامه نظارتی دقیق بر روند برنامه توسعه را از مهمترین فعالیت ها و اقدامات انجام شده در راستای این محصول دانست .
این مقام مسئول به اهمیت و نقش محصول تولید  پسته بعنوان  صادرات غیرنفتی کشور اشاره کرد و تصریح کرد :  این محصول با توجه به اینکه  نیاز آبی پایین و سازگاری با خاکهای لب شور دارد سیاست توسعه باغات پسته در خاکهای درجه 2 و3  استان  در دست اقدام است که  سازمان جهاد کشاورزی با اجرای طرح های توسعه  و تغذیه و اصلاح باغات روندی افزایشی به تولید 7هزارو 200تن در سه سال اخیردست یافته که در سال  92 تولید2 هزارو 200تن، سال 93 تولید2 هزارو 300تن و 94 تولید 2هزارو 700 تن بوده است .
متقی فرد ، افزایش عملکرد در واحد سطح و اصلاح ساختار باغات سنتی ، اجرای طرح جوان سازی درختان کم بارده و کهنسال ، تشکیل صندوق ملی کمک به توسعه پسته ، افزایش ضریب مکانیزاسیون از طریق بکار گیری ادوات و تجهیزات  نوین و استفاده از کودهای بیولوژیک و کنترل آفات توسط موارد غیر شیمیایی را از . اهم سیاستهای اجرایی این سازمان در راستای  تجهیز باغات پسته استان برشمرد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به طرح های قابل افتتاح این سازمان به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  گفت : همزمان با ايام ا... دهه مبارك فجر 63  طرح عمرانی ، تولیدی و کشاورزی دراین استان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.
 مهندس متقی فرد  افزود: برای اجرای این طرح ها که شامل 49 طرح آب و خاک ، 6 طرح دام و طیور ،  4  طرح باغبانی ، 3 طرح صنایع کشاورزی و یک طرح تعاون روستایی است افزون بر 218  ميليارد و 66 ميليون  ریال هزینه شده است.
وی اظهار داشت : با بهره برداری از طرح های یادشده ضمن بهره مندي 181 خانوار روستایی از خدمات زیربنایی ، زمینه اشتغال 175 نفر بطور مستقیم و 107 نفربصورت غیرمستقیم درمنطقه فراهم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار