در راستای مصوبات هیأت دولت به قزوین
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در راستای مصوبات هیأت دولت به این استان بیش از 6 هزار و 700 هکتار سامانه آبیاری نوین در مزارع و باغات قزوین در دست اجرا است.
کد خبر: ۳۷۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ 31 January 2017
به گزارش تابناک از قزونی، علی‌اکبر متقی‌فرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر به تشریح، تبیین برنامه‌ها و اقدامات دولت طی چهار ساله گذشته و مصوبات سفر هیأت دولت به استان قزوین پرداخت و اظهار داشت: در راستای سفر دولت یازدهم به این استان و مصوبات آن در بخش کشاوررزی مبنی بر اجرای 20 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان قزوین هستیم.

وی افزود: از این میزان اراضی کشاورزی یک هزار و 597 هکتار در قالب 108 پروژه به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده و 6 هزار و 750 هکتار هم در قالب 217 پروژه عقد قرارداد شده و در دست اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: همچنین در این زمینه 15 هزار و 577 هکتار از اراضی کشاورزی این استان در قالب 350 پروژه برای تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری در دست مطالعه یا اتمام مطالعات و طراحی است.

متقی‌فرد تصریح کرد: اخیراً 474 متقاضی اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح 17 هزار و 914 هکتار درخواست تقاضای خود را به سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ارائه کرده‌اند که در حال تشکیل پرونده و تکمیل مدارک هستند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون تعداد 110 طرح در قالب سه هزار و 955 هکتار با اعتبار 293 میلیارد و 794 میلیون ریال به بانک کشاورزی معرفی تا از یارانه کمک بلاعوض دولت برای اجرای سامانه نوین آبیاری بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی چالش آب و منابع آبی محدود است، گفت: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در باغات و مزارع کشاورزی می‌تواند در برون‌رفت از این معضل نقش مؤثری ایفا کند که با توجه به پرونده‌های مطالعه شده برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان، اولویت برای اجرای این طرح در پهنه‌های بزرگ و تجمیع است.

متقی‌فرد با اشاره به اقدامات و عملکرد دولت در چهار سال گذشته گفت: در بخش توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در سه سال اخیر با توجه به مسائل و مشکلات کمبود آب که گریبانگیر این استان بوده، برای افزایش راندمان آبیاری با استفاده از تسهیلات بانکی و کمک‌های فنی و اعتباری (یارانه) پنج هزار و 149 هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده است.

وی یادآور شد: عملکرد سال 92 در سطح یک هزار و 620 هکتار، عملکرد سال 93 در سطح دو هزار و 229 هکتار و عملکرد سال گذشته در سطح یک هزار و 300 هکتار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: در لایروبی و مرمت قنوات برای احیا قنوات این استان هرساله تعدادی از قنوات لایروبی و مرمت می‌شود که  در سه سال گذشته(92-94) 15 رشته قنات احیا و مرمت شده و احداث و توسعه کانال‌های آبیاری عمومی هم برای پوشش انهار سنتی و در راستای افزایش راندمان انتقال آب در مسیر منبع تا مزرعه هرساله این عملیات عمرانی جزو اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است.

متقی‌فرد اضافه کرد: در فاصله سال‌های 92 تا 94 در مجموع 21 هزار و 280 متر کانال آبیاری عمومی در سطح روستاها سال 92 به میزان 6 هزار متر و سال 93 به میزان 9 هزار و 480 متر و سال گذشته هم به میزان 13 هزار متر احداث شده است.

این مسؤول با بیان اینکه اجرای شبکه لوله‌ای پایاب چاه‌های عمیق دشت قزوین یکی از اولویت‌های مهم طرح توسعه پایدار آب و خاک کشاورزی دشت قزوین است، گفت: در راستای اجرای شبکه لوله‌گذاری در پایاب چاه‌های دشت بوده تا‌کنون حدود 300 کیلومتر انجام شده که در سال 91 به میزان 66 کیلومتر، در سال 92 به میزان 73 کیلومتر‌، در سال 93 به میزان 100 کیلومتر و در سال گذشته مناقصه لوله‌گذاری بویین‌زهرا به میزان 12 کیلومتر در مرحله عقد قرارداد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به دیگر مصوبات سفر هیأت دولت به استان قزوین اشاره کرد و یاد آور شد: در این سفر بیش از دو هزار و 37 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های بخش کشاورزی این استان مصوب شده است.

متقی‌فرد اضافه کرد: این میزان اعتبار برای اجرای 9 پروژه عمرانی کشاورزی استان قزوین طی  سال‌های 95 و 96  به تصویب رسیده است.

این مسؤول اظهار داشت‌: از مبلغ مصوب شده در سفر هیأت دولت به استان قزوین برای سال 95 مبلغ، یک هزار و 837 میلیارد ریال مصوب شده که 100 درصد از این مبلغ برای اجرای پروژه‌های بخش کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تخصیص و ابلاغ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تخصیص این اعتبارات را برای اجرای طرح‌ها، پروژه 20 هزار هکتار سیستم‌‌های نوین آبیاری تحت فشار، توسعه پایدار آب وخاک دشت قزوین، لوله‌گذاری و زهکشی، اجرای عملیات آب و خاک در عرصه کشاورزی، تأمین و انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیبدار، کمک به تأسیس صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری محصولات انگور و زیتون، اصلاح و توسعه باغات و داربستی کردن باغات انگور، تکمیل سدخاکی چنگوره، ایجاد زیر‌ساخت‌های شرکت‌های گلخانه‌ای و مقابله با بیابان‌زایی ذکر کرد.

متقی‌فرد به تولیدات دامی استان قزوین طی چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: گوشت قرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای پروتئینی جوامع بشری در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های اصلاح نژاد و تغذیه افزایش داشته که در سال 92 تولید 22 هزار و 700 تن، سال 93 تولید 23 هزار تن و سال گذشته تولید 24 هزار تن همراه بوده است.

وی اضافه کرد: شیر یکی از شاخص‌های سلامت در جامعه است و با توجه به اهمیت تولید این محصول در سبد غذایی شهروندان، با گسترش دامداری‌های صنعتی، اجرای طرح‌های اصلاح نژاد، بهبود تغذیه دام و تولید شیر افزایش قابل ملاحظه‌ای در استان قزوین داشته که در سال 92 میزان تولید شیر 438 هزار تن و در سال 93 تولید به 450 هزار تن رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوینمطرح کرد: در سال گذشته میزان تولید شیر 468 هزار تن بوده است که تا پایان سال جاری به 495 هزار تن می‌رسد.

متقی‌فرد با بیان اینکه استان قزوین یکی از مهم‌ترین تولید‌کنندگان گوشت مرغ در کشور است که ضمن تأمین نیاز این استان قسمتی از نیاز مرغ استان‌های همجوار از جمله تهران را هم تأمین می‌کند، یادآور شد: در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از واحدهای مدرن و متکی به دانش فنی روز در سه سال اخیر در مجموع 180 هزار تن گوشت مرغ‌(میانگین سالی 60 هزار تن‌) تولیدشده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: قزوین یکی از قطب‌های مهم تولید تخم‌مرغ درکشور بوده که فارم‌های موجود در استان در سه سال اخیر با بهره‌گیری از نژادهای جدید، بهبود تغذیه و اتکا به دانش فنی روز ضمن کاهش مصرف انرژی و آب در سه سال اخیر در مجموع 221 هزار تن تخم‌مرغ (میانگین سالی 73 هزارو 600 تن‌) تولید و ضمن تأمین نیاز استان به سایر استان‌ها هم صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اقدامات انجام شده در حوزه زراعت اشاره و بیان کرد: گندم به عنوان استراتژیک‌ترین محصول زراعی با عملیات به زراعی و به نژادی انجام شده ضمن کاهش سطح زیر کشت، میزان تولید آبی و دیم افزایش داشته و به صورت میانگین سالی 281  هزار تن و در مجموع طی این سه سال 843 هزار تن تولید گندم انجام شده و بالغ بر 55 درصد بذر گندم آبی و 25 درصد بذر گندم دیم اصلاح شده مورد نیاز در استان تولید شده است.

متقی‌فرد اضافه کرد: جو به عنوان یکی از محصولات مهم در جیره غذایی دام بوده و با توجه به گسترش صنعت دامداری در استان قزوین و کاهش وابستگی به واردات جزو اولویت‌های تولیدات زراعی است که با عملیات به زراعی و به نژادی انجام شده ضمن حفظ سطح زیر کشت در سال93 تولید106هزارتن، سال 94 تولید 114 هزارتن و 95 تولید پیش بینی شده 120هزار تن می باشد .
وی یاد آور شد : در سه سال اخیرجمعا 191 هزارتن محصول ذرت دانه ای در استان تولید شده که تامین کننده قسمت عمده ای از صنایع و مرغدار ی های استان می باشد و استان قزوین یکی از 6 تولید کننده عمده  ذرت کشور محسوب می شود.
متقی فرد اضافه کرد : چغندر قند بعنوان یکی از محصولات مهم صنعتی در استان تامین کننده خوراک تنها کارخانه قند استان در تولید شکر  بوده و با توجه سیاست کاهش وابستگی به واردات  شکرجزو اولویتهای تولیدات زراعی می باشد که با عملیات به زراعی و تعویض بذور،کشت نشایی و توسعه مکانیزاسیون انجام شده هرساله سعی در توسعه کشت و افزایش راندمان تولیدشده است که در سال   92 تولید105هزارتن، سال 93 تولید92هزارتن و 94 تولید 82 هزار تن انجام شده است .
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین به تشریح عملکرد مهمترین تولیدات محصولات باغی  استان طی چهار ساله دولت پرداخت و اظهار داشت :  استان قزوین بعنوان یک از قطب های تولید انگور و کشمش کشور بوده که با اجرای طرح های اصلاح و احیا باغات،سیستم داربستی و آبیاری تحت فشار میزان تولید در سالهای اخیرخوشبختانه افزایش قابل توجهی داشته که زمینه ساز توسعه صادرات کشمش از استان می باشد که در سال 92 تولید296هزارتن،سال 93 تولید322هزارتن و 94 تولید 340هزار تن انجام شده است .
متقی فرد خاطر نشان کرد : استان قزوین بعنوان یک از سه استان مهم  تولید کننده زیتون  و روغن زیتون کشور محسوب می شود که سازمان جهاد کشاورزی با اجرای طرح های اصلاح و احیا باغات زیتون، جوان سازی باغات و توسعه سطح زیرکشت با روندی افزایشی در سال92 به تولید12 هزارتن،سال 93 تولید14هزارتن و 94 تولید 18هزار تن رسیده است .

وی ؛ هماهنگی جهت واگذاری اراضی ملی و دولتی مستعد توسعه باغ زیتون وفق برنامه ، تامین و توسعه منابع آب مورد نیاز، هماهنگی جهت اخذ مجوز تخصیص آب برای اراضی مستعد ، توسعه بهره¬وری و افزایش راندمان آبیاری با توسعه سیستمهای آبیاری تحت فشار، توسعه باغات متراکم زیتون در مناطق مستعد،  استفاده از  الگو های مناسب کشت و احداث باغ برای مناطق مختلف ، هماهنگ نمودن توسعه باغات زیتون با توسعه صنایع مرتبط و  اعمال برنامه نظارتی دقیق بر روند برنامه توسعه را از مهمترین فعالیت ها و اقدامات انجام شده در راستای این محصول دانست .
این مقام مسئول به اهمیت و نقش محصول تولید  پسته بعنوان  صادرات غیرنفتی کشور اشاره کرد و تصریح کرد :  این محصول با توجه به اینکه  نیاز آبی پایین و سازگاری با خاکهای لب شور دارد سیاست توسعه باغات پسته در خاکهای درجه 2 و3  استان  در دست اقدام است که  سازمان جهاد کشاورزی با اجرای طرح های توسعه  و تغذیه و اصلاح باغات روندی افزایشی به تولید 7هزارو 200تن در سه سال اخیردست یافته که در سال  92 تولید2 هزارو 200تن، سال 93 تولید2 هزارو 300تن و 94 تولید 2هزارو 700 تن بوده است .
متقی فرد ، افزایش عملکرد در واحد سطح و اصلاح ساختار باغات سنتی ، اجرای طرح جوان سازی درختان کم بارده و کهنسال ، تشکیل صندوق ملی کمک به توسعه پسته ، افزایش ضریب مکانیزاسیون از طریق بکار گیری ادوات و تجهیزات  نوین و استفاده از کودهای بیولوژیک و کنترل آفات توسط موارد غیر شیمیایی را از . اهم سیاستهای اجرایی این سازمان در راستای  تجهیز باغات پسته استان برشمرد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به طرح های قابل افتتاح این سازمان به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  گفت : همزمان با ایام ا... دهه مبارک فجر 63  طرح عمرانی ، تولیدی و کشاورزی دراین استان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.
 مهندس متقی فرد  افزود: برای اجرای این طرح ها که شامل 49 طرح آب و خاک ، 6 طرح دام و طیور ،  4  طرح باغبانی ، 3 طرح صنایع کشاورزی و یک طرح تعاون روستایی است افزون بر 218  میلیارد و 66 میلیون  ریال هزینه شده است.
وی اظهار داشت : با بهره برداری از طرح های یادشده ضمن بهره مندی 181 خانوار روستایی از خدمات زیربنایی ، زمینه اشتغال 175 نفر بطور مستقیم و 107 نفربصورت غیرمستقیم درمنطقه فراهم شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار