در همایش هفته ملی مبارزه با سرطان مطرح شد
در همایش هفته ملی مبارزه با سرطان شهرستان آبیک مطرح شد که نفس فرد سیگاری نیکوتین دارد و نشستن در اتاقی که سیگار کشیده شده، مانند این است که فرد غیرسیگاری 4 نخ سیگار کشیده باشد.
کد خبر: ۳۶۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳ 23 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، مراسم بزرگداشت هفته ملی مبارزه با سرطان  توسط مؤسسات حمایت از بیماران خاص و نیازمندان شهرستان آبیک «محاب» در سالن شهید آوینی فرهنگسرای باران برگزار شد.

در این مراسم قشرهای مختلف مردم، شهلا فاطمی مدیرعامل موسسه محاب  شهرستان آبیک و تعدادی از اعضای شورای شهر آبیک و مسؤولان ادارات مختلف  این شهرستان حضور داشتند.

در این مراسم به تعریف سرطان، علل وقوع و راه‌های پیشگیری از آن و درمان سرطان  پرداخته شد.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در کمک‌های مردمی و خیران سلامت اظهار داشت: خطر مصرف قلیان 20 برابر بیشتر از سیگار است یعنی هر یک ساعت قلیان کشیدن با کشیدن 20 نخ سیگار برابری می‌کند.

مجید رجبی افزود: چند سال پیش یکی از مسؤولان کشور اذعان می‌کرد که توتون وارداتی برای تولید سیگار داخلی در آزمایشگاه چک می‌شود و اگر دارای سم، میکروب و قارچی باشد از آن استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به نقل از مسؤول مذکور برای امحای توتون‌های سمی و کپک‌زده پول زیادی هزینه می‌شد که یک کشور عربی برای خرید آن‌ها اعلام آمادگی کرد و این امر تحقق یافت.

پس از این ماجرا مسؤولان متوجه شدند شرکت عربی که توتون‌های کپک‌زده و سمی را خریده به اسم اسانس میوه‌های مختلف در پاکت گذاشته و به اسم توتون معطر همان را با چند برابر قیمت به ایران می‌فروشد.

این مسؤول اضافه کرد: برای کشیدن قلیان انسان باید از عضلات دیافراگم یا شکم استفاده کند تا دود آن درآمده و وارد معده شود که البته 20 لیتر دود سمی وارد بدن می‌شود در حالی که با کشیدن یک نخ سیگار، یک لیتر دود سمی وارد بدن می‌شود.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: دود سمی قلیان به دلیل عبور از آب به‌ شدت جذب بدن می‌شود.

رجبی بیان کرد: ذغالی که در قلیان استفاده می‌شود حاوی گاز co (مونوکسید کربن) است که چندین برابر اکسیژن به هموگلوبین سلول‌های خونی می‌چسبد؛ این درحالی است که میزان نیکوتین در توتون سمی قلیان به نام اسانس به قدری زیاد بوده که میزانش بیشتر از هروئین است.

وی افزود: کسی که در اتاق  پر از دود سیگار  نشسته، در هر ساعت مانند این است که چهار نخ سیگار کشیده و اگر در قهوه‌خانه‌ها باشد مانند این است که 10 تا 12 نخ سیگار کشیده است.

این مسؤول با بیان اینکه سیگاری‌ها سه دسته هستند، ادامه داد: نخست خود سیگاری‌ها هستند، دومی افرادی هستند که در اتاق سیگار کشیده  نفس می‌کشند و نوع سوم سیگاری‌ها، افرادی هستند که گرچه در خارج از اتاق سیگار می‌کشند  اما در اتاق نفس می‌کشند که نفس آن‌ها  به دلیل وجود نیکوتین، به بقیه افراد آسیب می‌زند.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین رشد مصرف دخانیات در دختران را رو به افزایش دانست و اضافه کرد:  زمانی مدال سیگاری نبودن بر گردن زنان و دختران جامعه وجود داشت اما امروزه آن مدال را از گردن در آورده و سیگار استعمال می‌کنند که باید بدانند که این عمل آن‌ها، کلاس نیست بلکه بی‌فکری است و فکر می‌کنند که کلاس است.

رجبی خاطرنشان کرد: همان‌طور که امروز قبح قلیان کشیدن دختران کاهش یافته، در بین عموم جامعه هم قبح مصرف الکل هم رو به کاهش است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار