توجه! خشکسالی در راه است
مشکل تأمین آب کشاورزی برای مزارع سرسبز تاک شهر تاکستان هم به ویژه طی سال‌های گذشته دردسرآفرین شده است به طوری که اکنون تهدید خشکسالی کشاورزان کهنه‌کار را رنج می‌دهد.
کد خبر: ۳۶۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰ 23 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، شهرستان تاکستان با هزاران هزار هکتار باغستان‌های انگور در ردیف بزرگ‌ترین تولید کنندگان محصول انگور کشور قرار دارد و به خصوص در بخش مرکزی این شهرستان با توجه به وسعت بالای سطح زیرکشت و حاصل‌خیزی خاک و زمین انگور مرغوب و درجه یک برداشت می‌شود.

باغستان‌های انگور شهر تاکستان از زمان‌های گذشته منبع درآمدی و معیشتی به حساب می‌آمدند و امروز هم با توجه به مکانیزه شدن آبیاری باغستان‌ها شاهد افزایش تولید و بهره‌وری از باغستان‌ها هستیم.

این سود کشاورزی اما همه ماجرا نیست؛ مشکل تأمین آب کشاورزی برای مزارع سرسبز تاک شهر تاکستان هم به ویژه طی سال‌های گذشته دردسرآفرین شده است به طوری که اکنون تهدید خشکسالی کشاورزان کهنه‌کار را رنج داده و جلسات و هم‌اندیشی‌های پی‌درپی مسؤولان را به همراه داشته است تا بلکه یک راه علاجی بتوان برای جلوگیری از عواقب کم‌آبی باغستان‌های انگور این شهرستان پیدا کرد.

هر سال نزدیک به 370 هزار تن انگور از مزارع شهرستان تاکستان از سوی کشاورزان برداشت می‌شود و این نشان از جدیت و پشتکاری دارد که در صورت رساندن آب این سهم تولید افزایش هم می‌یابد.

یکی از دیگر مشکلاتی که که مهرماه هرسال به وجود می‌آید ماجرای تکراری خرید کشمش تضمینی کشاورزان تاکستانی است؛ قیمت‌گذاری در حوزه کشمش همیشه در نوسان و رکود قرار دارد و این مسئله به سود کشاورزان نیست و سبب تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌های حامل کشمش در کنار انبارهای خرید و نگهداری می‌شود.

اعتبارهای استانی و کشوری برای توسعه سطح زیرکشت باغستان‌های انگور تاکستان به مقداری که کفاف تمام سطوح کشت را بدهد هم نیست و تسهیلات اعتباری بانک‌ها هم تا حدودی برای این منظور تأثیرگذار واقع شده است.

صنعت بسته‌بندی در بخش انگور هم یکی دیگر از دغدغه‌ها است که با توجه به نبود این صنعت نمی‌توان این محصول را با بسته‌بندی مناسب به بازارهای مختلف عرضه کرد.

با این تفاسیر انگور تاکستان راه طول و درازی در پیش دارد، راهی که می‌تواند معیشت مردم را تأمین و رونق بازار را ایجاد کند و از همه مهم‌تر برای کشور و بخش صادرات هم سودمندی و ارزآوری همراه خود داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار