رایزن فرهنگی سابق ایران در گرجستان:
رایزن فرهنگی سابق ایران در گرجستان گفت: کشورهای مسلمان در سایه وحدت و انسجام می‌توانند به پیشرفت‌های مطلوبی دست یابند و در منطقه بحرانی خاورمیانه به عنوان قدرت تأثیرگذار در مسائل بین‌المللی باشند.
کد خبر: ۳۶۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 22 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، احسان خزاعی در همایش گفت‌وگو‌های فرهنگی ایران و جهان عرب که ظهر امروز در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: کشور‌های مسلمان در سایه وحدت و انسجام می‌توانند به پیشرفت‌های مطلوبی دست یابند و در منطقه بحرانی خاورمیانه به عنوان قدرت تأثیر‌گذار در مسائل بین‌المللی باشند.

وی افزود: با تعامل و گفت‌وگوی سازنده در خصوص اشتراکات دینی، ملی و مذهبی می‌توان بستری فراهم کرد که تمام مسلمانان جهان در زیر پرچم توحید حرکت کرده و در تقابل با ابرقدر‌ت‌ها بتوانند از حقوق ملت‌های مسلمان دفاع کنند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در گرجستان عنوان کرد: ایران هرگز به دنبال تقابل با کشور‌های عربی و مسلمان نبوده بلکه در تمام مشکلات و تنگناها به عنوان برادران و خواهران دینی در کنار آن‌ها ایستاده است و با تکیه بر اشتراکات بین کشورهای جهان عرب و ایران اسلامی تمدن بزرگ اسلامی تقویت شده و آینده درخشانی را برای امت اسلامی نوید می‌دهد.

خزاعی تصریح کرد: ایران با دنیای عرب اشتراکات زبانی، مراودات سیاسی و اقتصادی بسیاری در طول تاریخ داشته و بزرگان علم و دانش هم با تأثیر‌پذیری از فرهنگ یکدیگر، روابط بین‌المللی دوستانه را به دنیا عرضه کرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت اشتراکات زبانی گفت: زبان مشترک قرآن می‌تواند ارتباطات کشور را گسترده‌تر کند چراکه این مهم به عنوان یکی از راه‌های ساز‌ش و تعامل ظرفیت مطلوبی برای کاهش اختلافات فی‌مابین است.

رایزن فرهنگی سابق ایران در گرجستان مطرح کرد: زبان مشترک قرآنی، موجب بالندگی و ریشه‌دار بودن دوستی و اتحاد بین ایران با کشورهای مسلمان و جهان عرب است و دروازه فرهنگی در دنیای امروز از مسیر گفت‌وگو‌های سازنده شکل می‌گیرد.

خزاعی با اشاره به اختلافات بین کشورهای مسلمان اضافه کرد: زبان، فضای روشنی از گفت‌وگو را به روی طرفین باز می‌کند، ترورها و کشتارهایی که امروز در منطقه رخ می‌دهد ناشی از عدم فهم متقابل از یکدیگر است و کشورهای مسلمان نباید بر سر مسائل جزئی و بی‌اهمیت با هم به نزاع برخیزند.

وی عنوان کرد: در گفت‌وگوی فرهنگی تمام اختلافات کنار می‌رود و تنها اشتراکات و نقاط مثبت همدیگر مورد توجه قرار می‌گیرد تا به عنوان راهکار در تعامل دوطرفه و پایان دادن به مناقشات بین مسلمانان باشد.

رایزن فرهنگی سابق ایران در گرجستان افزود: جوانان کشورهای اسلامی ظرفیت عظیمی هستند که متأسفانه استکبار از آنان برای قتل و غارت و کشتار استفاده می‌کند؛ اگر دنیای اسلام از قدرت جوانان استفاده درستی داشته باشد، هیچ نیرویی در دنیا نمی‌تواند در منافع آنان طمع کند.

خزاعی یادآور شد: تنها راه نجات کشورهای مسلمان بازگشت به تمدن اصیل اسلامی بوده که بیش از هفت قرن در دنیا قدرت برتر است و با اختلاف و نزاع نمی‌شود پیشرفت کرد بلکه مسیر ترقی را به انحراف می‌کشاند.

وی افزود: آزاداندیشی و هم‌اندیشی رهاورد فهم مشترک مسلمانان در راستای اشتراکات مذهبی، دینی و فرهنگی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار