باستان‌شناس کشور مطرح کرد
باستان‌شناس کشور گفت: با بهره‌گیری از اندوخته‌های بزرگان می‌توان برای دستیابی به صیانت و نگه‌داری از بناهای تاریخی برنامه‌ریزی کرد.
کد خبر: ۳۶۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ 21 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، ناصر نوروززاده‌چگینی در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران که ظهر امروز در تالار بهشتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: شهر قزوین از شهرهایی بوده که نقش مهمی در تاریخ داشته و البته به این موضوع توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه شهر قزوین مملو از آثار ارزشمندی است که با بی‌مهری نباید فرصتی برای تخریب مناطق مختلف آن ایجاد شود و هویت آن را خدشه‌دار کند، افزود: با بهره گیری از اندوخته‌های بزرگان می‌توان برای دستیابی به صیانت و نگه‌داری از بناهای تاریخی برنامه‌ریزی کرد.

باستان‌شناس کشور عنوان کرد: استان قزوین آثار ارزشمندی را به خود اختصاص می‌دهد که از نمونه آن می‌توان به مسجد - مدرسه حیدریه قزوین اشاره کرد و برای حفاظت از این بنای قدیمی باید بتوانیم محدوده اطراف این بنا را در یک کاوش مورد بررسی قرار دهیم.

نوروززاده‌چگینی از جمله آثار کشف شده در حومه مسجد - مدرسه حیدریه را آثار مربوط به دوره قبل از سلجوقی یاد کرد و گفت: شناسایی حمام و آب انبار در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد و در لبه شرقی مسجد - مدرسه حیدریه برای کاوش نیازمند مطالعه بیشتری هستیم و برای این امر در محل مدرسه حیدریه مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مسجد - مدرسه حیدریه آثار ارزشمندی از دوره تاریخ از جمله آثار دوره سلجوقی، قاجار و پهلوی را به خود اختصاص می‌دهد که با حفظ آن می‌توان این اثر را به اثر هویتی شهر تبدیل کرد.

باستان‌شناس کشور تصریح کرد: 16 هزار قطعه سفال از بنای تاریخی مسجد - مدرسه حیدریه به دست آمده و در این کاوش سفال‌هایی از دوره آل‌بویه کشف شده است.

گفتنی است در این مراسم محمد حسین طالبیان معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، حمیده چوبک و جمعی از تشکل‌های مردمی دوستدار میراث فرهنگی حضور داشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار