مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: با تداوم کاوش های باستانی در مسجد مدرسه حیدریه قزوین اطلاعات بیشتری از هویت تاریخی شهر قزوین بدست خواهد آمد.
کد خبر: ۳۶۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ 21 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران روز شنبه با حضور محمد حسین طالبیان معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، حمیده چوبک، ناصر نوروززاده چگینی، باستان شناس، جمعی از تشکل های مردمی دوستدار میراث فرهنگی در سالن بهشتی قزوین برگزار شد.

جواد حضرتی در این مراسم گفت: اولویت اول ما در محدوده بنای تاریخی مسجد، مدرسه حیدریه قزوین ادامه فصل کاوش است تا بتوانیم زوایای پنهان تاریخی این بنا را آشکار کنیم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته نمای بیرونی مسجد حیدریه بندکشی و مرمت شد و کاوش های فصل اول منجر به حفاظت از این اثر تاریخی شده و با تداوم این کار بستر خوبی برای کشف حقایق تاریخی فراهم می شود.

بازخوانی بافت تاریخی قزوین ضروری است

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: در شرایط کنونی نیازمند بازخوانی و بازشناسی در بافت های تاریخی قزوین هستیم و این کار بایستی به دور از هیاهو و جنجال صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مسائل تاریخی یک موضوع ملی است و در قالب یک اختلاف بین دودستگاه اجرایی نباید خلاصه شود بلکه به عنوان یک هویت تاریخی باید مورد توجه همه مسئولان و مردم قرار گیرد.

حضرتی گفت: در مسائل تاریخی نیازمند اتخاذ یک رویکرد علمی هستیم تا به دور از نگاه سلیقه ای و بین دستگاهی در مسیر صیانت از هویت تاریخی شهری تلاش شود.

مدیرکل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اظهارداشت: تجربه دیگر کشورها نشان می دهد به هر میزان به آثار تاریخی توجه شود در آینده می توان به این رویکردها افتخار و نسل های بعدی را از نتایج آن برخوردار کرد.

وی بیان کرد: تکیه بر هویت تاریخی به جای دل بستن به تعصب های قبیله ای می تواند نجات بخش نسل امروز ما از بحرانهای فرهنگی باشد زیرا با مخدوش شدن نشانه های ارزشی هیچگاه چیزی از بین نمی روید بلکه در سایه غفلتها به فراموشی موقت سپرده می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار