کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: ته سیگار شیء ظاهراً کوچکی است که به‌راحتی در هرجایی رهایش می‌کنیم یا به زیر پا انداخته و له می‌سازیم و فکر می‌کنیم که کار تمام‌شده است؛ درحالی‌که ماجرا تازه شروع‌شده است. از کوچه‌ها و جوی‌ها بگیر تا داخل مخزن سدها و دریاچه‌ها به‌وفور دیده می‌شود.
کد خبر: ۳۵۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 11 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایسنا منطقه قزوین، مجید عباسی اظهار کرد: ته سیگارها درواقع زباله‌هایی سمی هستند زیرا در سیگار بیش از 4 هزار نوع ماده سمی وجود دارد که تمامی آن‌ها در فیلتر سیگار متمرکز می‌شوند بنابراین علاوه بر ایجاد منظره‌ای زشت در شهرها و طبیعت باعث تولید مواد سمی و سرطان‌زا در محیط‌زیست شده و سبب مسمومیت حیات‌وحش و به‌ویژه آلودگی آب‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: ته سیگار در هرسال، 2 میلیون و 300 هزار تن از حجم زباله‌های دور ریخته شده را در جهان تشکیل می‌دهند. از حجم زباله‌های شیمیایی ریخته شده در طبیعت نیز 209 هزار تن مربوط به ته سیگار است، به‌طوری‌که در هر مترمربع حداقل یک ته سیگار یافت می‌شود. ته سیگارها موقعی که به زمین می‌افتند، مواد سمی‌شان در محیط پراکنده می‌شود.

کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: یک ته سیگار، به‌تنهایی می‌تواند 500 لیتر آب آشامیدنی را آلوده و غیرقابل آشامیدن کند. دور انداختن ته سیگار در کف خیابان، می‌تواند خسارات جدی به محیط‌زیست وارد کند. آلودگی آب، خاک، مسموم شدن حیوانات و حتی خفگی آن‌ها ازجمله این خطرات است.

وی ادامه داد: در فیلتر باقی‌مانده از سیگارهای دود شده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناکی چون نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود دارد موادی که سالانه سبب مرگ میلیون‌ها پرنده و آبزیان ساکن در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاهای آزاد می‌شوند. چرخه شومی که البته در زنجیره غذایی درنهایت به انسان هم بازمی‌گردد.

عباسی تصریح کرد: یک آزمایش ساده نشان می‌دهد اگر ته سیگار را به مدت ۹۶ ساعت در یک لیتر آب قرار دهیم، مواد سمی موجود در آن برای کشتن هر نوع ماهی آب شیرین یا آب‌شور کافی است. بسیاری از کودکان سراسر دنیا با ته سیگار بازی می‌کنند و حتی برخی حیوانات آن را به‌اشتباه می‌خورند. درنتیجه ته سیگار رهاشده در محیط‌زیست می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌سلامت جانداران وارد کند.

وی تشریح کرد: دوستداران محیط‌زیست روش‌های مختلفی برای کنترل رهاسازی ته سیگار در طبیعت ارائه داده‌اند، مانند اختصاص یافتن جریمه که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می‌شود، تولید ته سیگارهای قابل‌تجزیه که هنوز موفقیتی در آن کسب نشده است، پرداخت پول درازای تحویل فیلتر‌ها، تحت‌فشار قرار دادن کارخانجات تولید سیگار و غیره. اما به نظر می‌رسد بهترین روش برای مقابله با چنین مشکلی، افزایش آگاهی عمومی بخصوص افراد سیگاری است. افراد سیگاری اگر بدانند درازای تأمین نیکوتین موردنیاز بدن خود و سپس رهاسازی باقی‌مانده آن در طبیعت، چه صدمه‌ای به اکوسیستم وارد می‌کنند، درصدد ترک این نیاز و یا تأمین آن از روش‌‌های غیر مخرب بر خواهند آمد.

کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اضافه کرد: همچنین یکی از راهکارهای مهم در این زمینه، تفکیک فیلتر سیگارهای مصرف‌شده از زباله‌های شهری است. ته سیگارها به دلیل داشتن مواد شیمیایی و ایجاد آلودگی در خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌بایست بر طبق زباله‌های ویژه با آن‌ها رفتار شود.
 
عباسی تأکید کرد: شهروندان می‌بایست از پرتاب کردن ته سیگار خودروها به داخل خیابان و یا ریختن آن به نهرهای آب کنار خیابان اجتناب کنند و بعد از مطمئن شدن از خاموش شدن، آن‌ها را در سطل‌های مخصوص بیندازند تا به‌صورت بهداشتی و اصولی دفع شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار