مديركل حفاظت محيط زيست استان قزوين گفت: سرشماری زمستانه وحوش در استان قزوین انجام شد.
کد خبر: ۳۵۸۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 11 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین، سیاوش شمسی‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین با اعلام این خبر اظهار داشت: سرشماری زمستانه وحوش در استان از روز چهارشنبه 21 آذرماه با سرشماری در منطقه طارم با حضور مأموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان، ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، محیط‌بانی‌ها و با برنامه‌ریزی معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین به پایان رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای به‌کارگیری در سیاست‌گذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو بود.
وی تصریح کرد: در این برنامه گونه­‌های شاخص علف‌خوار مناطق نظیر قوچ و میش ارمنی، آهو و بز وحشی شمارش شدند. همچنین مشاهدات پرندگان خشکزی نیز ثبت شد که آمار  آن به عنوان سرشماری پرندگان خشکزی لحاظ شده است.
شمسی‌پور تأکید کرد: در این سرشماری همچنین وضعیت گروه‌های سنی وحوش و ویژگی‌های آن‌ها، نسبت جمعیت گونه‌های نر و ماده، تصمیم‌گیری درباره ظرفیت مناطق و اینکه آیا برداشت از گونه‌های نر امکان‌پذیر است یا نه و همچنین بررسی در مورد وجود یا عدم وجود بیماری‌هایی در گونه‌هایی که آبشخور مشترک با دام‌های اهلی دارند، مورد توجه قرار گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: استان قزوین به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستانداری مانند گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ، گراز، خرس، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه، انواع چرخ ریسک‌ها و غیره است.
شمسی‌پور در پایان یادآور شد: سرشماری از حیات وحش دو بار در سال انجام می‌گیرد که مرحله اول آن در اوایل تابستان و مرحله دوم در اواخر پاییز و اوایل زمستان صورت می‌گیرد و از موارد قابل ذکر مشارکت علاقه‌مندان، جوامع محلی و اعضای تشکل‌ها به تعداد 9 نفرروز و حضور دو نفر از کارشناسان دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان به عنوان ناظر سرشماری در منطقه حفاظت شده باشگل بود.
در پایان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین به حضور همکاران در سرشماری به میزان 155 نفرروز در 56 گروه در پنج منطقه تحت مدیریت در استان اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار