تا کنون آنچه از نامه نگاری های بین رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور درباره برجام در رسانه ها منعکس شده، همین چهار نامه ای است که در این گزارش آورده شد. البته بسیاری از نکات و منویات مورد نظر مقام معظم رهبری درباره این قرارداد بین المللی، تقریبا در همین نامه ها نیز انعکاس یافته و رئیس جمهور نیز ضمن اشاره به دستاوردهای برجام، بر تلاش دولت برای عملی شدن موضوعات مورد مطالبه حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کرده است؛ بنابراین، به نظر می آید در این بین، نکته مخفی و حرف نگفته شده ای وجود نداشته باشد...
کد خبر: ۳۳۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱ 06 December 2016

رئیس جمهور امروز سه شنبه 16 آذر به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران سخنرانی کرد؛ یکی از نکات مهمی که حجت الاسلام روحانی در این مراسم عنوان کرد این بود که « هیچ اقدامی در برجام بدون اذن رهبر انقلاب انجام نشده است » و برای اثبات این مسأله هم به نامه های رد و بدل شده در این خصوص استناد کرد. آنچه روحانی در این باره گفته این است که «ما در مسأله برجام با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، جلسه گذاشتیم و نامه های مکتوب ایشان خطاب به من هست و نامه ای نیست که نوشته باشند و من روی آن دستور نداده باشم و عین آنها اجرا نشده باشد. البته در مواردی به حد صد مورد نظر نرسیدیم.»

به گزارش «تابناک»، رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مراسم روز دانشجو، درباره مکاتبات فی مابین خود و رهبر معظم انقلاب درباره برجام، اظهار کرد: «روزی مقام معظم رهبری درباره مورد دستوری دادند که من گفتم مشکل است،‌ اما ایشان گفتند به خدا توکل کنید. تیم مذاکره کننده را که در خارج بودند خواستم و دستور را به آنها منتقل کردم که آنها گفتند احتمالا با این دستور مذاکرات تمام خواهد شد. اما وقتی بلند شدیم گفتم مطمئن باشید و توکلتان به خدا باشد. به حول و قوه الهی آن نکات که مقام معظم رهبری فرمودند اجرایی و عملی کردیم و با امید به آینده و اجماع در کنار هم باعث این موفقیت شدیم.»

برای بررسی سخنان رئیس جمهور مکاتباتی که بین وی و رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام در رسانه ها منتشر شده است را در این گزارش بررسی و درج کرده ایم، اولین نامه مربوط می شود به 29 مهرماه سال گذشته که مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی دستورات مهمی را در خصوص اجرای برجام ابلاغ فرمودند.

نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور درباره رعایت الزامات 9 گانه

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۹/۵/۹۴ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.

متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای روحانی

رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی امنیت ملی دامت توفیقاته

با سلام و تحیت،

اكنون كه موافقتنامه‌ی موسوم به برجام پس از بررسی‌های دقیق و مسئولانه در مجلس شورای اسلامی؛ كمیسیون ویژه و دیگر كمیسیون‌ها و نیز در شورای عالی امنیت ملی سرانجام از مجاری قانونی عبور كرده و در انتظار اعلام نظر اینجانب است، لازم می‌دانم نكاتی را یادآور شوم تا جنابعالی و دیگر دست‌اندركاران مستقیم و غیرمستقیم آن، فرصت‌های كافی برای رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه‌ی كشور در اختیار داشته باشید.

۱ ـ پیش از هر چیز لازم می دانم از همه‌ی دست‌اندركاران این فرآیند پرچالش، در همه‌ی دوره‌ها

از جمله: هیأت مذاكره كننده‌ی اخیر كه در توضیح نقاط مثبت و در اصل تثبیت آن نقاط همه‌ی سعی ممكن خود را به كار بردند، و نیز از منتقدانی كه با ریزبینی قابل تحسین، نقاط ضعف آن را به همه‌ی ما یادآور شدند و مخصوصاً از رئیس و اعضاء كمیسیون ویژه‌ی مجلس و نیز از اعضای عالی مقام شورای عالی امنیت ملی كه با درج ملاحظات مهم خود برخی از نقاط خلاء را پوشش دادند، و سرانجام از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی كه با تصویب طرحی محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه كردند، و نیز از رسانه‌ی ملی و نویسندگان مطبوعات كشور كه با همه‌ی اختلاف نظرها در مجموع، تصویر كاملی از این موافقتنامه در برابر افكار عمومی نهادند، قدردانی خود را اعلام دارم. این مجموعه‌ی پر حجم كار و تلاش و فكر در مسأله‌ئی كه گمان می‌رود از جمله‌ی مسائل به یاد ماندنی و عبرت‌آموز جمهوری اسلامی باشد، در خور تقدیر و مایه‌ی خرسندی است. به همین دلیل با اطمینان می‌توان گفت كه پاداش الهی برای این نقش آفرینی‌های مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدایت ذات حضرت حق خواهد بود ان‌شاءالله، زیرا وعده‌ی نصرت الهی در برابر نصرت دین او تخلف ناپذیر است.

۲ ـ جنابعالی با سابقه‌ی چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی طبعاً دانسته‌اید كه دولت ایالت امریكا در قضیه‌ی هسته‌ای و نه در هیچ مسأله‌ی دیگری، در برابر ایران رویكردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل كند. اظهارات رئیس جمهور امریكا در دو نامه به این جانب مبنی بر اینكه قصد براندازی جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرفداریش از فتنه‌های داخلی و كمك مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمد و تهدیدهای صریح وی به حمله نظامی ـ و حتی هسته‌ای كه می‌تواند به كیفر خواست مبسوطی علیه وی در دادگاه‌های بین‌المللی منتهی شود ـ پرده از نیت واقعی سران آمریكا برداشت. صاحبنظران سیاسی عالم و افكار عمومی بسیاری از ملت‌ها به وضوح تشخیص می‌دهند كه عامل این خصومت تمام‌نشدنی، ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ایران است كه برخاسته از انقلاب اسلامی است. ایستادگی بر مواضع بر حق اسلامی در مخالفت با نظام سلطه و استكبار، ایستادگی در برابر زیاده طلبی و دست‌اندازی به ملت‌های ضعیف، افشای حمایت امریكا از دیكتاتوری‌های قرون وسطائی و سركوب ملت‌های مستقل، دفاع بی‌وقفه از ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت میهنی، فریاد منطقی و دنیاپسند بر سر رژیم غاصب صهیونیست، قلم‌های عمده‌ئی را تشكیل می‌دهند كه دشمنی رژیم ایالات متحده امریكا را بر ضد جمهوری اسلامی، برای آنان اجتناب ناپذیركرده است. و این دشمنی تا هنگامی كه جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود، آنان را مأیوس كند ادامه خواهد داشت.

چگونگی رفتار و گفتار دولت امریكا در مسأله‌ی هسته‌ای و مذاكرات طولانی و ملال‌آور آن، نشان داد كه این نیز یكی از حلقه‌های زنجیره‌ی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریبكاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اولیه‌ی آنان كه با نیت قبول مذاكره‌ی مستقیم از سوی ایران انجام می‌شد، با نقض عهدهای مكرّر آنان در طول مذاكرات دوساله و همراهی آنان با خواسته‌های رژیم صهیونیستی و دیپلوماسی زورگویانه‌ی آنان در رابطه با دولت‌ها و مؤسسات اروپائی دخیل در مذاكرات، همه نشان دهنده‌ی آن است كه ورود فریبكارانه‌ی آمریكا در مذاكرات هسته‌ای، نه با نیت حل و فصل عادلانه، كه با غرض پیشبرد هدف‌های خصمانه‌ی خود درباره‌ی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

بی شك حفظ هشیاری نسبت به نیّات خصمانه دولت آمریكا و ایستادگی‌هایی كه بر اثر آن در طول مسیر مذاكرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به كار رفت، توانست در موارد متعدّدی از ورود زیان‌های سنگین جلوگیری كند.

با این حال محصول مذاكرات كه در قالب برجام شكل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است كه در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه، ‌ می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ی كشور منتهی شود.

۳ـ بندهای نه‌گانه قانون اخیر مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ی ذیل مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی، حاوی نكات مفید و مؤثر است كه باید رعایت شود، با این حال برخی نكات لازم دیگر نیز هست كه همراه با تأكید بر تعدادی از آنچه در آن دو سند آمده است، ‌ اعلام می‌گردد.

اولاً: از آنجا كه پذیرش مذاكرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرایی شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌های ایران موكول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و كافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل، تدارك شود، كه از جمله‌ی آن اعلام كتبی رئیس‌جمهور امریكــا و اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها است. در اعلام اتحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور امریكا باید تصریح شود كه این تحریم‌ها به‌كلی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌كه ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به منزله‌ی نقض برجام است.

ثانیاً: در سراسر دوره‌ی ۸ ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تكراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یك از كشورهای طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ی مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف كند.

ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد كه آژانس پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نماید.

رابعاً: اقدام در مورد نوسازی كارخانه‌ اراك با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد كه قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین كافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.

خامساً: معامله‌ی اورانیوم غنی‌ شده‌ی موجود در برابر كیك زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد كه قرارداد مطمئن در این‌ باره همراه با تضمین كافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور باید به‌ تدریج و در دفعات متعدد باشد.

سادساً: مطابق مصوبه‌ی مجلس، طرح و تمهیدات لازم برای توسعه‌ی میان‌مدت صنعت انرژی اتمی كه شامل روش پیشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اكنون تا ۱۵ سال و منتهی به ۱۹۰ هزار سو است، ‌ تهیه و با دقت در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود. این طرح باید هرگونه نگرانی ناشی از برخی مطالب در ضمائم برجام را برطرف كند.

سابعاً: سازمان انرژی اتمی، ‌تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌ گونه‌ای ساماندهی كند كه در پایان دوره‌ی ۸ ساله هیچ كمبود فناوری برای ایجاد غنی‌سازی مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.

ثامناً: توجه شود كه موارد ابهام سند برجام، ‌تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست و مرجع، متن مذاكرات است.

تاسعاً: وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبكاری در طرف مقابل بویژه امریكا، ایجاب می‌كند كه یك هیئت قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت كارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است، ‌ تشكیل شود. تركیب و وظائف این هیئت باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود.

با توجه به آنچه ذكر شد، مصوبه‌ی جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۳۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی با رعایت موارد یاد شده تأیید می‌شود.

در خاتمه همان‌طور كه در جلسات متعدد به آن جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد كرده‌ام، رفع تحریم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران كار لازمی است، لیكن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات كنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه‌ جانبـه‌ی اقتصاد مقـاومتی میسر نخـواهد شـد. امیـد است كه مراقبت شود كه این مقصود با جدیت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمائید كه وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد، و بخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفی از امریكا جداً پرهیز شود.

توفیقات جنابعالی و دیگر دست‌اندركاران را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۹/مهرماه/۹۴

بلافاصله پس از نامه حضرت آیت الله خامنه ای رییس جمهور در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از هدایت‌ها و حمایت‌های مستمر ایشان و صبر و مقاومت و پشتیبانی‌های تحسین برانگیز ملت بزرگ ایران و همکاری دلسوزانه رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی امنیت ملی برای یاری دولت در تحقق خواست بزرگ مردم ایران، تأکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد کرد.

رئیس جمهور: برجام موجب اقتدار روزافزون ایران اسلامی خواهد شد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این نامه افزوده است: انجام تعهدات طرف مقابل با هوشیاری کامل رصد و تصمیم مقنضی برای واکنش متناسب در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ خواهد شد. اطمینان دارم که با عنایت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و با همدلی و انسجام ملی، اجرای برجام و فضای مثبت جهانی ناشی از آن، موجبات اقتدار روزافزون ایران اسلامی، تأمین منافع مردم و رشد و شکوفایی و پیشرفت همه‌جانبه کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد آورد.

متن نامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)

با سلام و تحیات وافره،

احتراماً، نامه تاریخی 29/ 7/ 1394 حضرتعالی در تأیید مصوبه جلسه 634 شورای عالی امنیت ملی، موجب خشنودی ملت بزرگ ایران و دلگرمی خادمان مردم در دولت گردید. خداوند بزرگ را شاکرم که به فضل و عنایت او در آستانه ایام شهادت اسوه مقاومت، حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) و فرزندان و یاران باوفایش، صفحه‌ای مهم از تاریخ انقلاب اسلامی ایران ورق خورد و ملت دلاور و سرفراز ایران با رهبری هوشمندانه حضرتعالی از یکی از خطیرترین گردنه‌های صعب‌العبور، با افتخار و سربلندی، و با دستی پر از تأمین حقوق و منافع خود در برنامه هسته‌ای، عبور کرد.

مهر تأیید جنابعالی بر ثمرۀ تلاش دولت و دست‌اندرکاران مذاکره، در کنار الزاماتی که مقرر فرموده‌اید و نیز اصولی که در طول مذاکرات دشوار و افتخارآفرین، مورد تأکید حضرتعالی بود و همواره مورد توجه ویژه اینجانب و گروه مذاکره‌کننده بوده و خواهد بود، آغازگر فصلی نوین در حرکت رو به تعالی جمهوری اسلامی ایران است.

به برکت ایستادگی قهرمانانه ملت ایران، مجاهدت دانشمندان و به‌ویژه شهدای گرانقدر هسته‌ای و تلاش شبانه‌روزی فرزندان شما در دولت و گروه مذاکره‌کننده، شش قدرت جهانی به ناکارآمدی تهدید، تحریم و تحمیل بر مردم ایران و نمایندگانشان اذعان نمودند، سیاست‌های اعلام شده خود مبنی بر تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران و تداوم فشارها و تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشتند و مذاکره از موضع برابر بر مبنای احترام متقابل و شناسایی حقوق ملت ایران را پذیرفتند. در حالی‌ که تنها دو سال قبل در فضای تنش‌آلود افزایش روزانه تهدید، تحریم و فشار، حتی تصور چنین دستاوردهایی برای بسیاری ناممکن بود، اکنون به جرأت می توان گفت که:

پروژه صهیونیستی هراس‌افکنی و امنیتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران شکست خورده، عقلانیت، صلح‌خواهی و مقاومت مردم، رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران مورد اذعان همگان قرار گرفته و نقش ایران به‌عنوان یک کشور عمده تأمین‌کننده ثبات و امنیت در سطح منطقه و جهان تثبیت شده است. اقتدار و صلابت ایران در همآوردی با قدرت‌های جهانی باعث تقویت خودباوری و نشاط فزاینده مقاومت اسلامی و متحدین منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران گردیده و نگرانی بدخواهان به‌ویژه رژیم صهیونیستی را که پس از چندین سال مصونیت ناشی از توفیق پروژه ایران‌هراسی، برای اولین بار در دهه‌های اخیر شاهد ناکامی و شکست لابی خود در آمریکا و اروپا بود به‌دنبال داشته است.

خواسته راهبردی ملت ایران و رهبری در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به‌عنوان حقی مسلم اکنون محقق شده و برنامه هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی و رآکتور آب سنگین، به‌عنوان یک برنامه صلح‌آمیز با ابعاد تجاری و صنعتی مورد شناسایی جهانیان و حتی سردمداران مخالفت با این برنامه صلح‌آمیز قرار گرفته و برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، غنی‌سازیِ یکی از کشورهای غیرعضو دائم ، صراحتاً مورد پذیرش شورای امنیت سازمان ملل متحد واقع شده است. ممنوعیت هر گونه همکاری با ایران، به تشویق مشارکت جهانی در حوزه فنّاوری های پیشرفته تبدیل شده و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت صاحب فنّاوری مورد احترام قرار گرفته است.

پرونده هسته‌ای ایران، که آن‌را به ناحق به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌الملل معرفی کرده بودند، از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شده و شورای امنیت به تغییری بنیادین در رویکرد خود نسبت به برنامه هسته‌ای ایران اذعان نموده است. برای اولین بار ، شش قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت از طریق مذاکره و بدون آن‌که لحظه‌ای اجرا کرده باشیم، یک جا لغو گردیده اند و رویکرد «برد برد» برجام به‌عنوان الگوی حل مسالمت‌آمیز معضلات پیچیده جهانی، مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.

تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، تجاری و مالی بین‌المللی و یا یک‌جانبه‌ای که توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار شده بود، رفع گردیدند. ساختار تحریم‌ها و فضای روانی جهانی که هر گونه تعامل اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را پرهزینه و در برخی موارد غیرممکن ساخته و بار گران و طاقت‌فرسایی بر دوش اقتصاد کشور و معیشت مردم تحمیل کرده بود، از هم پاشید. در تاریخ 26 مهرماه 1394 یعنی روز تصویب، رئیس جمهور آمریکا و شورای وزیران اتحادیه اروپا به‌صورت کتبی و رسمی برچیده شدن تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی ظالمانه و غیرقانونی خود را در چارچوب تعهداتشان در برجام اعلام نموده و آن‌را به‌عنوان سند قانونی در روزنامه‌های رسمی خود منتشر کردند. با رفع تحریم‌ها، اقتصاد ایران فصل جدیدی را آغاز خواهد کرد که با اتکا به سرمایه عظیم انسانی و ظرفیت‌های طبیعی، اجتماعی و سیاسی خود، در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به رشد مغفول‌ماندۀ سند چشم‌انداز بیست ساله دست یابد و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران در تحقق جامعه سالم، برخوردار و عادلانه را تحقق بخشد.

اینک که این مسیر پر چالش، عزتمندانه به فرجام رسیده است ، لازم می دانم از صبر و مقاومت و پشتیبانی های تحسین برانگیز ملت بزرگ ایران ، هدایتها و حمایت های مستمر حضرتعالی و همکاری دلسوزانه رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضاء محترم شورای عالی امنیت ملی که دولت را در تحقق این خواست بزرگ مردم یاری دادند صمیمانه تشکر نمایم.

دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد نمود. انجام تعهدات طرف مقابل با هوشیاری کامل رصد و تصمیم مقتضی برای واکنش متناسب در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ خواهد شد. اطمینان دارم که با عنایت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و با همدلی و انسجام ملی، اجرای برجام و فضای مثبت جهانی ناشی از آن، موجبات اقتدار روزافزون ایران اسلامی، تأمین منافع مردم و رشد و شکوفایی و پیشرفت همه‌جانبه کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد آورد. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

تشریح دستاوردهای یازدگانه برجام از سوی رئیس جمهور

جدای از این دو نامه پس از نامه اجرای برجام این بار رئیس جمهور به رهبر معظم انقلاب نامه نوشت و ضمن تشریح دستاوردهای یازده گانه ایران اسلامی در حوزه های هسته ای، سیاسی، حقوقی و اقتصادی، تصریح کرد: این دستاوردها با پایمردی و استقامت 12 ساله مردم استوار ایران در مقابل تمامی تهدیدها و تحریم‌ها و تحت رهبری داهیانه و شجاعانه آن رهبر فرزانه، محقق شد.

«حسن روحانی» همچنین تأکید کرده است، «دولت مصمم است با توجه کامل به رهنمودهای حضرتعالی، اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد نموده و با واقع‌بینی هوشمندانه و به دور از هر گونه خوش‌بینی افراطی، در برابر هر خُلف وعده، اقدام متناسب متقابل به‌عمل آورده و با برنامه‌ریزی دقیق و اصرار بر خواسته‌ها، منافع و نیازهای واقعی کشور، ابتکار عمل در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پساتحریم را در اختیار گرفته و هر گونه تلاش دشمنان برای سوءاستفاده جهت نفوذ را ناکام گذارد».

متن کامل نامه رئیس جمهوری به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح منتشر می‌شود:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اِنْ یَنْصُرْکُمُ الله فَلا غالِبَ لَکُم»

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای (دامت برکاته)

با سلام و تحیات وافره،

حمد و سپاس بیکران به پیشگاه قادر متعال که بار دیگر با لطف و عنایت خود ملت بزرگ ایران را از امتحانی سخت و تاریخی، موفق و سرفراز بیرون آورد و دشمنان کشور و نظام را مبهوت ساخت.

درود و سلام بر پیامبر عظیم الشأن و اهل بیت مطهرش که عنایت آنان همواره شامل حال مردم عزیزمان بوده است.

سلام و تحیت به محضر ولی الله اعظم که همواره دستگیر این ملت در روزهای سخت بوده است.

درود بر امام راحل (ره) که راه عزت و سربلندی و اعتمادبه‌نفس را به ما آموخت.

سلام بر همه شهیدان والا مقام به ‌ویژه شهدای گرانقدر هسته‌ای که با فداکاری خود راه ایستادگی و مقاومت را به‌ ما آموختند.

اینک افتخار دارم به‌ استحضار حضرتعالی و ملت سربلند و مقاوم ایران برسانم که در پی تکمیل اقدامات ایران و کشورهای ۱+۵ در اجرای تعهدات خود طبق برجام، امروز شنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴، رسماً برنامه جامع اقدام مشترک وارد مرحله اجرایی گردید.

بنابراین از امروز و در نتیجه پایمردی و استقامت ۱۲ ساله مردم استوار ایران در مقابل تمامی تهدید‌ها و تحریم‌ها، و تحت رهبری داهیانه و شجاعانه آن رهبر فرزانه، در حوزه هسته‌ای، دستاوردهای زیر حاصل گردید:

۱ـ خواسته راهبردی ملت ایران برای تثبیت حق مسلم در زمینه فعالیت ‌صلح‌آمیز هسته‌ای، به تحقق رسید و برنامه هسته‌ای کشورمان با ابعاد تجاری و صنعتی مورد شناسایی و احترام جهانیان قرار گرفت.

۲ـ غنی‌سازی به‌عنوان حساسترین و مهم‌ترین بخش برنامه هسته‌ای کشورمان، در مسیری تکامل‌یافته ادامه می‌یابد و طی برنامه‌ای مدون، ایران در زمره تولیدکنندگان بین‌المللی سوخت هسته‌ای درمی‌آید.

۳ـ راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، در چارچوب یک همکاری بین‌المللی به یک راکتور تحقیقاتیِ مدرن و پیشرفته، و با استاندارد سطح‌ بالای بین‌المللی، تبدیل خواهد گردید.

۴ـ با ورود بیش از دویست تُن کیک زرد، ذخایر راهبردی اورانیوم در ایران برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی افزایش قابل توجهی یافت.

۵ـ با فروش اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین تولیدی، جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای صادرکننده این مواد حساس وارد گردید.

۶ـ باب همکاری‌های بین‌المللی با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان در عرصه‌هایی همچون تأسیس نیروگاه‌های هسته‌ای، راکتورهای تحقیقاتی، تولید سوخت، تحقیق و توسعه پیشرفته، گداخت هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای، ایمنی هسته‌ای، آب شیرین‌کن، محافظت از محیط زیست باز شده است.

همزمان دستاوردهای زیر در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی نیز محقق گردید:

۷ـ شش قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل بر ضدّ ایران لغو شد. هم اکنون تنها قطعنامه ۲۲۳۱ اعتبار دارد که پس از ده سال خودبه‌خود لغو خواهد گردید.

۸ـ دوازده قطعنامه و پنج تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو گردید. هم اکنون تمامی موارد و ابهامات مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای کشور خاتمه یافته و تنها قطعنامه اخیر (۷۰/۲۰۱۵) اعتبار دارد که صرفاً ناظر به اجرای برجام خواهد بود.

۹ـ تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به هسته‌ای شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در حوزه‌های گوناگون همچون نقل‌وانتقالات مالی، فعالیت‌های بانکی، سوئیفت، سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه، اعتبارات صادراتی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ونقل، کشتیرانی، بنادر، تجارت طلا و سایر فلزات، خودرو، هواپیما برداشته شد و به این ترتیب زمینه لازم برای حضور توانمند ایران در اقتصاد جهانی، استفاده از فرصت‌های بازار صادراتی و دسترسی به بازار سرمایه بین‌المللی فراهم گردید.

۱۰ـ دارایی‌های مسدود شده مربوط به تحریم‌های هسته‌ای ایران آزاد گردید که امکان استفاده برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور را در دسترس قرار می‌دهد.

۱۱ـ و از همه مهم‌تر، تلاش چندین ساله بدخواهان اسلام و ایران که می‌خواستند تصویری نادرست و هراسناک از انقلاب اسلامی ترسیم کنند، شکست خورد و سیمای انسانی و صلح‌طلب ایران اسلامی در فضای جهانی درخشید و جامعه جهانی را به تحسین اخلاق و منش خردمندانه و عزتمندانه فرزندان انقلابی شما وا داشت.

این موفقیت بزرگ را به رهبری معظم انقلاب تبریک می‌گویم و از صبر و بردباری ملت غیور ایران تشکر می‌کنم و از خدای بزرگ برای آنان که در مسیر تحقق این توفیق ملی با تدبیر و تحمل، تلاش شبانه‌روزی کردند پاداش مجاهدان را مسألت می‌کنم.

این توفیق چشمگیر نتیجه قدرت درونی و پایدار جمهوری اسلامی ایران در سایه انقلاب اسلامی و رهبری ولیّ فقیه است که دشمنان انقلاب اسلامی را از هر گونه تهدید و تحریم مأیوس کرده و به پای میز مذاکره کشاند. این پیروزی نتیجه پایمردی و استقامت مردم قهرمان ایران در مقابل همه فشار‌ها و کاستی‌هاست. و بالاخره این پیروزی نتیجه قریب به سی ماه مذاکرات طولانی و نفس‌گیری بود که تحت هدایت، حمایت و ادعیه حضرت مستطاب عالی صورت گرفت.

راهی که ملت ایران دوازده سال پیش انتخاب کرد تا در مقابل زورگویی و انحصارطلبی قدرت‌های استکباری و زیاده‌خواه بایستد و از حقوق خود دفاع کند، اکنون به ثمر نشسته است. سیاست استکبار در تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران، جلوگیری از غنی‌سازی، برچیدن راکتور آب سنگین، تعطیلی فردو و توقف تحقیق و توسعه با شکست مواجه شد و اکنون سر تعظیم در برابر اراده مردم ایران فرو آورده و تمامی آنچه به اتکای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای ایران و ایرانی ممنوع شده بود، مورد شناسایی و احترام واقع گردید. واقعیت این است که ملت بزرگ ایران عزتمندانه مقاومت کرد، عزتمندانه مذاکره کرد، و عزتمندانه توافق نمود.

موفقیت مردم ایران در این توافق، در کنار شادمانی دوستان انقلاب اسلامی، آشفتگی و عصبانیت دشمنان جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و خارج آن در پی داشت. جمهوری اسلامی اکنون به پشتوانه بازوان قدرتمند خود، و با اتکاء به توانایی‌های دفاعی، سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک، بازیگری اصلی، ثبات‌آفرین و تضمین‌کننده صلح و آرامش منطقه‌ است. حل‌وفصل موضوع هسته‌ای، و توانایی تعامل موفق با شش قدرت بزرگ جهان، اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کرد. جای تأسف است که آن‌ها که با صرف میلیارد‌ها، تمامی سعی خود را به عمل آوردند تا مذاکرات را به شکست بکشانند و یا مانع تصویب و اجرای آن شوند، اکنون نیز سراسیمه دست به هر اقدامی می‌زنند تا مانع فرو ریختن کامل دیوار ایران‌هراسی شوند.

اکنون با رفع تحریم‌های ظالمانه راه برای شکوفایی اقتصادی ایران از طریق اجرای جدی و مؤثر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باز شده است. دولت اعتقاد راسخ دارد که اگرچه رفع تحریم‌ها از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کاری لازم و ضروری بود که صورت گرفت، لیکن لازمه قطعی گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و اشتغال، پیگیری همه‌جانبه اقتصاد مقاومتی و حضور فعال همه مردم در صحنه سرمایه‌گذاری و کار و ابتکار است.

دولت مصمم است با توجه کامل به رهنمودهای حضرتعالی، اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد نموده و با واقع‌بینی هوشمندانه و به دور از هر گونه خوش‌بینی افراطی، در برابر هر خُلف وعده، اقدام متناسب متقابل به‌عمل آورده و با برنامه‌ریزی دقیق و اصرار بر خواسته‌ها، منافع و نیازهای واقعی کشور، ابتکار عمل در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پساتحریم را در اختیار گرفته و هر گونه تلاش دشمنان برای سوء استفاده جهت نفوذ را ناکام گذارد.

بدون شک، در این مرحله جدید از تاریخ انقلاب اسلامی نیز، همچون گذشته، هدایت‌های رهبری، روشنگر راه ملت و دولت خواهد بود.

و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

5 نکته ای که دولت باید در اجرای برجام به آن توجه کند

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور در 29 دی ماه سال گذشته، «لازمه گشایش در معیشت مردم را تلاش بی‌وقفه در جهت اقتصاد مقاومتی دانستند.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور در خصوص سرانجام مذاکرات هسته‌ای، با ابراز خرسندی از نتیجه دادن مقاومت ملت ایران در برابر تحریم های ظالمانه و عقب نشینی طرف های مقابل در اثر تلاش دانشمندان هسته‌ای و کوشش های همه دست اندرکاران مذاکرات، بر پنج نکته مهم خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کردند.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری

با سلام و تحیت،

خرسندی خود را از اینکه مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش دانشمندان هسته‌ئی در پیشبرد این صنعت مهم و کوشش خستگی ناپذیر مذاکره‌کنندگان، سرانجام طرف‌های مقابل را که برخی از آنان به دشمنی با ملت ایران شهره‌اند، وادار به عقب‌نشینی و رفع بخشی از آن تحریم‌های زورگویانه کرد، ابراز می‌دارم و از جنابعالی و هیئت مذاکره و شخص وزیر محترم و همه‌ی دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم. عجالتاً نظر جنابعالی را معطوف می‌دارم به اینکه:

اولاً: مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد. اظهارات برخی از سیاستمداران امریکائی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است.

ثانیاً: به همه‌ی مسئولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی‌وقفه و خردمندانه در همه‌ی بخش‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم‌ها به تنهائی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.

ثالثاً: در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هائی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند.

رابعاً: همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ی ما درسی بزرگ برای همه‌ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم.

خامساً: بار دیگر تأکید می‌کنم که از خدعه و نقض عهد دولت‌های مستکبر بویژه امریکا در این مسأله و دیگر مسائل غفلت نشود.

موفقیت جنابعالی و دیگر مسئولان کشور را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۹ دی ۹۴

تا کنون آنچه از نامه نگاری های بین رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور درباره برجام در رسانه ها منعکس شده، همین چهار نامه ای است که در این گزارش آورده شد. البته بسیاری از نکات و منویات مورد نظر مقام معظم رهبری درباره این قرارداد بین المللی تقریبا در همین نامه ها نیز انعکاس یافته و رئیس جمهور هم ضمن اشاره به دستاوردهای برجام، بر تلاش دولت برای عملی شدن موضوعات مورد مطالبه حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کرده است؛ بنابراین، به نظر می آید در این میان، نکته مخفی و حرف نگفته شده ای وجود نداشته باشد...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار