سفیر فرانسه در ایران در حالی در دانشگاه فردوسی مشهد اقدام به سخنرانی کرد که با مخالفت جمع کثیری از دانشگاهیان مواجه شد.
کد خبر: ۳۲۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 10 November 2016
به گزارش تابناك رضوي، عصر چهارشنبه نشست جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با فرانسوا سنمو سفیر کشور فرانسه در ایران در این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست سید امین طباطبایی دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد خطاب به فرانسوا سمنو اظهار داشت: ملت ما فراموش‌کار نیست، شلاق هواپیماهای معراج بر پیکر ایران را فراموش نکرده‌ایم، بمب‌های شیمیایی که فرانسه به صدام داد و سال‌هاست باعث رنج هم‌وطنان ما شده را فراموش نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بسته‌های خون‌آلوده به ایدز را که از طرف اولاند به ایران هدیه شد را فراموش نکرده‌ایم، تصریح کرد: ما اجلاس قاتلان 17 هزار نفر از زن و مرد ایران را در کشور شما از یاد نبرده‌ایم.

طباطبایی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که شما عضو یک سرویس اطلاعات در فرانسه هستید و همچنین ما «فرانسه با اسلام مشکل دارد» آقای اولاد در سال 2015 را به خاطر داریم.

وی افزود: امروز از آقای سفیر درس اعتمادبه‌نفس گرفتم؛ چراکه بااین‌همه ایجاد مشکل در ایران، بازهم خجالت نمی‌کشند و در یک محیط آکادمیک کشور ما حضور یافتند.

دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه فردوسی گفت: امروز این درس را به شما می‌دهیم تا در کشور خودتان هم بگویید؛ ایران کشوری است که در آن مخالفان هم آزادی بیان دارند.

در این نشست همچنین خواجی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در تمام 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست فرانسه همیشه علیه سیاست کشور ما قرار داشت.

وی افزود: در 8 سال دفاع مقدس بیش از 500 هزار شهید و جانباز دادیم و صدمات و آسیب‌های فراوانی متوجه ما شد اما کشور شما از هرگونه کمکی دریغ کرد.

وی تصریح کرد: در موضوع تحریم‌ها می‌گویید تحریم‌های آمریکا حق ندارد یک‌جانبه تحریم کند اما در ماده 41 منشور بخشی از تحریم‌ها مربوط به تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: تاریخ فرانسه نشان داده همیشه این کشور به استعمار بیشترین توجه را دارد.

وی افزود: منافقین 17 هزار نفر را در ایران به شهادت رساندند، چرا شما این تروریست‌ها را در کشور خود راه داده‌اید و امروز علیه داعش هیچ کاری نمی‌کنید و مدعی فعالیت علیه تروریسم هستید؛ اما در عمل چیز دیگری را دیده‌ایم.

سفیر کشور فرانسه در ایران در پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده در جلسه گفت: نکته اولی که می‌خواستم بگویم یکی از حاضرانی که درباره دموکراسی در فرانسه صحبت کردند، می‌خواهم این اطمینان خاطر را بدهم که در فرانسه دموکراسی به‌خوبی در کشور ما اجرا می‌شود و به مخالفان اجازه صحبت کردن داده می‌شود.

وی افزود: صحبت‌هایی هم درباره مسائل تاریخی درباره گذشته شد که من متعجب شدم، چون من آمده‌ام تا درباره مسائل جدید حرف بزنم و اصلاً انتظار نداشتم که خودم را در مقابل یک دادگاه بیابم.

سمنو همچنین تصریح کرد: البته من از تحلیل مسائل گذشته بدم نمی‌آید و خیلی علاقه‌مند به صحبت درباره این‌طور مسائل هستم، خودم هم در زمینه تاریخ تحصیل کرده‌ام ولی استدلال‌هایی که شد این حس را به من منتقل کرد که من در مقابل یک دادگاه قرارگرفته‌ام و برای صحبت در میان جامعه دانشگاهیان نیستم.

وی گفت: درعین‌حال می‌خواهم پاسخگوی اتهامی باشم که به فرانسه زده شد و آن‌هم حمایتی که در نظر شماست که فرانسه از گروه‌های تروریستی ازجمله داعش احتمال دارد بکند.

سفیر کشور فرانسه در ایران خاطرنشان کرد: به نظرم این صحبتی که شد یک صحبت نامناسب و توهین‌آمیز بود، 230 نفر از هم‌وطنان من در فرانسه توسط این سازمان کشته شدند و فرانسه در حال جنگ با داعش است و درصدد از بین بردن آن هستیم.

وی ادامه داد: درباره توسعه روابط دانشگاهی ما کاملاً موافق هستیم تا آموزش زبان فرانسوی برای متخصصین صورت بگیرد تا در زمینه حقوق و مهندسی امکان دسترسی به منابع فرانسوی و ادامه تحصیل در کشور ما را به وجود می‌آورد.

سمنو در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که خیلی ذهن مرا به خود مشغول کرده تبادل دانشجو بین دو کشور است و در تلاش هستیم تا امکان تبادل آسان دانشجو را فراهم کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار