رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین از مختومه شدن 31 هزار پرونده این شورا در استان خبر داد.
کد خبر: ۳۲۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ 02 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قزوین، بیژن شیبانی افزود: هدف از تشکیل شورای حل اختلاف استفاده از ابزار کارساز و انسانی با روحیه گذشت، صلح و سازش و نیز کاهش بار عظیم مراجعه مردم به دادگستری ‌ها در راستای توسعه مشارکت مردمی، رفع اختلاف های محلی و حل و فصل امور در جامعه است.
وی اضافه کرد: شورای حل اختلاف به تاسی از منابع معتبر فقه شیعه و با استفاده از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان، سادات و افرادی که تاثیرگذار در منطقه هستند، بسیاری از دعاوی و پرونده ‌های ارجاعی به این شورا را مصالحه می‌دهد.
شیبانی با اشاره به اینکه شوراهای حل اختلاف با رسیدگی به دعاوی در کاهش ورودی پرونده ‌ها به دادگستری بسیار موثر هستند، ادامه داد: با کاهش پرونده های ورودی به دادسرا و دادگستری، می‌توان به پرونده‌ های مانده از سال ‌های گذشته به منظور مختومه کردن آنها، رسیدگی کرد.
به گفته وی، کاهش مراجعه به محاکم قضائی، رفع اختلاف های محلی و فصلی به صورت کدخدا منشی، جلوگیری از اطاله دادرسی، حفظ شخصیت ارباب رجوع و اشاعه فرهنگ صلح و سازش از مزایای شوراهای حل اختلاف است.
شیبانی اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف طی سال ‌های اخیر نقش ویژه‌ای در کاهش مراجعه مردم به محاکم قضائی و در نتیجه افزایش سطح رضایت عمومی ایفا کرده است.
وی، موجودی پرونده های این شورا در ابتدای سال جاری را 5 هزار و 833 پرونده اعلام و یادآور شد: با گذشت 6 ماه نخست امسال 32 هزار و 901 پرونده به این تعداد افزوده شد اما در پایان شهریور ماه گذشته 31 هزار و 353 پرونده مختومه شد.
رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین در پایان اضافه کرد: بیشتر سازش های صورت گرفته طی این مدت در استان مربوط به ضیاءآباد با 70 درصد، اسفرورین 69 درصد، رودبار الموت شرقی 63 درصد و رودبار الموت غربی با 60 درصد بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار