مشکل تکدی‌گری در گچساران، بام نفتی ایران سالهاست وقت و بی‌وقت و به صورت مقطعی دیده می‌شود که متأسفانه مسؤولان به جای راهکار به توصیه بسنده می‌کنند.
کد خبر: ۲۶۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 27 July 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، مشکل تکدی‌گری در گچساران، بام نفتی ایران سالهاست وقت و بی‌وقت و به صورت مقطعی دیده می‌شود اما این مشکل تنها مربوط به گچساران نیست.

وقتی به صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌های کشوری مراجعه می‌کنیم با انبوهی از گزارشات خبرنگاران از نقاط مختلف کشور درباره وضعیت تکدی‌گری روبه‌رو می‌شویم.

شهرهایی که جنبه زیارتی و سیاحتی دارند بیشترین حجم تکدی‌گری در آنها مشاهده می‌شود.

در واقع می‌توان گفت تکدی در کشور این‌ روزها به معضلی تبدیل شده که عزم ملی مسؤولان کشوری را می‌طلبد.

در این بین گچساران به عنوان بام نفتی ایران و شهری که دومین تولیدکننده نفت کشور به‌شمار می‌رود گاه و بی‌گاه پذیرای مهاجرینی می‌شود که چهره شهر را زشت می‌کنند.

گچساران به دلیل ویژگی خاص آن و قرار گرفتن در مسیر اصلی ارتباطی جنوب کشور به صورت فصلی پذیرای مهاجرینی می‌شود که در سطح شهر، پمپ بنزین‌ها و خیابان‌ها به سرعت پراکنده شده و باعث به وجود آمدن ناهنجاری اجتماعی در سطح شهر می‌شوند.

به عنوان یک شهروند گچسارانی تا آن جا که می‌شناسیم تعداد بسیار کمی از متکدیان متعلق به شهر هستند.

* بازی با احساسات مردم شگرد گدایان خیابانی

یکی از شهروندان گچسارانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: متأسفانه محل عبور و مرور مردم جایگاهی برای بازی با احساسات شده است.

فرانک موسوی افزود: وقتی فقط برای خرید به همراه فرزندانم به شهر می‌آیم با چنین صحنه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که اینها فرزندانشان را در کنارشان قرار داده‌اند و باعث ناراحتی خانواده‌ها می‌شوند.

احمد ناصری نیز در این باره به فارس می‌گوید: مردم نباید به چنین افرادی کمک کنند تا شاهد به وجود آمدن این شکل تکدی‌گری نباشیم.

وی افزود: متکدیان در گچساران معمولاً زنان و کودکان هستند و مردم شهر نیز دچار ترحم و نوع دوستی می‌شوند و با کمک کردن به آنها باعث ثابت شدن آنها در چنین مکانی شده‌اند.

* برای مقابله با معضل تکدی‌گری باید تصمیمات کشوری اتخاذ شود

فرماندار گچساران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: گچساران به واسطه قرار گرفتن در شاهراه جنوب کشور گاهاً شاهد حضور متکدیانی مهاجر از سایر نقاط کشور است.

عبدالرحیم رحیمی اظهار داشت: معضل تکدی‌گری در تمام کشور و شهرها مسأله‌ای مشهود و انکار نشدنی است.

وی تصریح کرد: با این شرایط نمی‌توان گفت که تعداد متکدیان شهر گچساران در مقایسه با دیگر شهرها بیشتر است زیرا آمار دقیقی در این‌باره در کشور موجود نیست.

رحیمی با بیان اینکه به جز چند مورد خاص که در سطح شهرستان گچساران هستند در سایر ماه‌ها غالباً مهاجرین به یکباره به شهر می‌آیند، افزود: شهرداری گچساران نیز تنها وظیفه خارج کردن آنها از سطح شهر را بر عهده دارد.

فرماندار گچساران تأکید کرد: برای مقابله با معضل تکدی‌گری در کشور می‌طلبد که مسؤولان کشوری تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: در اولین جلسه کمیته حقوق شهروندی و آسیب‌های اجتماعی موارد خاص با حضور مسؤولان امر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

* عده‌ای تکدی‌گری را به عنوان یک شغل درآمدزا می‌بینند

شهردار شهرستان گچساران در این باره به خبرنگار فارس در گچساران گفت: عده‌ای تکدی‌گری را به عنوان یک شغل درآمدزا می‌بینند و حاضر به اشتغال در سایر خدمات تولیدی نیست.

اردلان زینل‌زاده در ادامه افزود: هیچ دستگاهی به عنوان متولی متکدیان در شهرستان نیست و در صورت جمع‌آوری از سوی شهرداری نیز ساز و کارهایی برای برخورد با این موضوع وجود ندارد.

شهردار گچساران تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که با دادستان شهرستان شده به زودی در اولین جلسه پیشگیری وقوع جرم راهکار مناسبی برای حل این معضل و ساز کار مناسبی در شهرستان در نظر گرفته خواهد شد.

* متکدی گچسارانی چندین برابر مستمری بهزیستی درآمد دارد

رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: از جمله عواملی که در شهرستان گچساران باعث به وجود آمدن پدیده تکدی‌گری شده می‌توان به موارد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی، مهاجرت، ناتوانی جسمانی، بیکاری و نداشتن شغل و مهارت و اعتیاد را نام برد.

مهران کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از جمله عوامل اساسی که باعث عدم موفقیت در ریشه‌کن کردن این پدیده می‌شود می‌توان به تعداد زیاد نهادهای درگیر و دیگری موازی بودن بعضی از وظایف دانست که همین امر باعث شده که هیچ نهادی این وظیفه را بر عهده نگیرد.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با تکدی‌گری ابتدا باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود که مردم نسبت به کمک کردن به آنها بی‌میل شوند تصریح کرد: باید دلایل گرایش این افراد به تکدی‌گری بررسی و برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی صورت گیرد تا به فراخور آن اقدامات لازم انجام شود.

کشاورز خاطرنشان کرد: مثلاً کسی که بر اثر اعتیاد به تکدی‌گری می‌پردازد با معرفی او به مراکز درمانی بهزیستی زمینه بهبودی را می‌شود فراهم ساخت و از سوی دیگر با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین تسهیلات اشتغالزایی زمینه برگشت را به زندگی عادی فراهم کرد.

رئیس اداره بهزیستی گچساران ادامه داد: انتظار از دولت این است که امکانات و اعتبارات لازم را در اختیار مجری طرح قرار دهد تا اینکه طرح بتواند با پشتوانه همه جانبه به وظایفی که برای آن مشخص شده ادامه دهد.

کشاورز با اشاره به تکدی‌گری در شهرستان گچساران اظهار داشت: در شهرستان گچساران مواردی وجود دارد که متأسفانه شاهد آن هستیم مادری از عواطف و اعتقادات مردم سوءاستفاده کرده و با همین حربه از کودکش بهره‌برداری کرده و به تکدی‌گری می‌پردازد.

وی در به خبرنگار فارس در گچساران گفت: در چند روز آینده از طریق دادستانی و قانون ماده 173 مجازات اسلامی پیگیر موضوع این مادران و کودکانشان در سطح شهر گچساران خواهیم بود.

=================

گزارش: سمیره نصاری پوزه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار