مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تفاهم نامه همکاری با انجمن یوزپلنگ ایرانی با هدف هماهنگی بیشتر در حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در استان امضا شد.
کد خبر: ۲۶۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 18 July 2016
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، پرویز آرمنش افزود: یوزپلنگ یکی از گونه‏‏ های در خطر انقراض خانواده گربه ‏‏ سانان در آسیاست که در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس که بزرگترین زیستگاه یوز ایرانی در خاورمیانه ازآن نام برده می شود، زندگی می کند.
وی اضافه کرد: هم ‏‏ اکنون چشم جهان برای نجات و حفظ این گونه با ارزش به ایران دوخته شده است .
وی بیان کرد: پایش جمعیت یوز در مناطق تحت مدیریت و مناطق آزاد استان، بستر سازی مشارکت جوامع محلی در پایش و حفاظت جمعیت یوزپلنگ ،جمع آوری کمکهای مردمی برای کمبودهای مالی خرد، همکاری در طرحهای پژوهشی و میدانی استان
از جمله مواردی پیشنهادی است.
وی همکاری در آماده سازی و انتشار نتایج برنامه های مشترک، تامین باتری و دوربین برای پایش غیر متمرکز در استان، برگزاری کارگاههای آموزشی، ظرفیت سازی برای کارشناسان و محیط بانان برای ارتقا دانش زیست محیطی و همکاری در توانمند سازی تشکل های محیط زیستی را از دیگر موارد پیشنهادی در تفاهم نامه عنوان کرد.
مدت تفاهم نامه یک سال شمسی است که با توافق طرفین قابل لغو یا تمدید است.
تعداد یوز در ایران 50 تا 70 قلاده و در حالت خوش بینانه 100قلاده تخمین زده می شود.
زیستگاه عمده یوزپلنگ در ایران دشت کویر است که بخش هایی از استان های کرمان، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، تهران و مرکزی را شامل می شود.
اکنون این ناحیه وسیع استپی و بیابانی به آخرین پناهگاه یوز آسیایی تبدیل شده است.
در دو دهه اخیر تعداد گزارش های رسیده از این ناحیه وسیع در مورد مشاهده یوز کاهش یافته و تنها گزارش معدودی از مشاهده آن در پارک ملی کویر، نایبندان، دره انجیر، میاندشت و خوش ییلاق به دست آمده است.
این روزها پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، پارک ملی خارتوران سمنان به همراه سه منطقه دیگر یعنی پارک ملی کویر و مناطق دره انجیر و بافق از معدود مکانهایی اند که هنوز یوز در آنها مشاهده می شود.
عواملی چند بقای یوزپلنگ آسیایی را در ایران تهدید می کند که از آن میان می توان به بهم ریختگی زیستگاه این جانور که ناشی از فرآیند تبدیل زمین به بیابان در بخش های وسیعی از کشور است همچنین کاهش روزافزون طعمه این جانور اشاره کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار