برای اولین بار در استان قزوین ۱۲ موسسه خیریه به صورت یکپارچه می‌توانند زکات فطره را دریافت کنند.
کد خبر: ۲۵۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 05 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین، به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، هميشه در جامعه كساني هستند كه از بَد حادثه، دچار تنگ‌دستي و آسيب اقتصادي مي‌شوند. اين در حالي است كه گروهي نيز هر روز بيش از پيش از مال و ثروت برخوردار مي‌گردند. اين پديده، مي‌تواند موجب فاصله طبقاتي شود و از طرفی انسان‌هاي برخوردار، در معرض آفت‌هايي چون غرور، تكبر و زياده‌خواهي قرار گيرند و افراد محروم نيز دچار خودكم‌بيني، كينه‌توزي، احساس انتقام و مانند آن شوند.
اسلام به منظور تعديل ثروت و كاهش فاصله طبقاتي قوانين و احكامي وضع كرده، كه يكي از آن‌ها «زكات» است.
يكي از احكام واجب بر مسلمانان، پرداخت «زكات فطره» است. اسلام با وجوب زكات فطره بر مسلمانان، در آنان ايجاد دغدغه مي‌كند و در كنار ارتباط آن‌ها با خدا، ارتباط با نيازمندان را شكل مي‌دهد و در شادي روز عيد، مسلمانان را به ياد هم‌نوعان نيازمندشان مي‌اندازد.
اينكه ـ بر اساس فتاواي فقها ـ حتي‌المقدور بايد زكاتِ عيد فطر پيش از نماز عيد فطر پرداخت شود، ناظر به اهميت توجه به هم‌نوعان، پيش از توجه به پروردگار جهان است. زكات فطره، هم موجب پاكيزگي روحي پرداخت‌كننده مي‌شود و هم رونق اقتصاد در جامعه ايجاد مي‌كند.
هشت مورد برای مصرف زکات بیان شده که مهم‌ترین آن رسیدگی به امور نیازمندان و فقرا است. امروزه مؤسسات خيريه زیادی در استان قزوين فعاليت مي‌كند كه مهم‌ترين هدف آن‌ها دستگيري از نيازمندان است و مي‌توانند از جمله مجموعه‌هاي مورد نظر براي دريافت زكات فطره باشند.
سال گذشته طبق دستور مجموعه مدیریتی استان اجازه جمع‌آوری زکات فطره به مؤسسات داده نشد و امسال نیز در جلسه‌ای که با حضور مدیران مؤسسات خیریه استان در محل استانداری برگزار شد مقرر شد که یک صندوق مشترک برای تمامی مجموعه‌های خیریه در روز عید فطر در سطح شهر گذاشته شود و در پایان مبالغ جمع‌آوری شده، بین خیریه‌ها تقسیم شود.
در ادامه این گزارش ضمن بررسی پرداخت فطریه به مؤسسات خیریه به صورت شرعی، نظر چند تن از مدیران انجمن‌های خیریه را در ارتباط با طرح تجمیع جمع‌آوری کمک‌های مردمی و زکات فطره را جویا شدیم.
بیش از ۶۰ مؤسسه خیریه در استان قزوین فعالیت می‌کنند
مدیرعامل مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان(مکس) قزوین با بیان اینکه قزوین بالغ بر ۹۰ کودک سرطانی دارد که خانواده ۶۰ نفر از این کودکان مشکلات شدید مالی دارند، به خبرنگار ایکنا می‌گوید که طبق شرع و عرف به کودکان سرطانی فطریه تعلق می‌گیرد و ما امسال در این راستا زکات فطره مردم را دریافت می‌کنیم اما تبلیغی انجام نداده‌ایم.
علیرضا نوروزی می‌افزاید که با هماهنگی‌هایی که استانداری انجام داده است قرار شد که صندوق‌هایی برای همه مؤسسه‌های خیریه به صورت یکپارچه در سطح شهر گذاشته شود  و در پایان کمک‌های جمع‌آوری شده بین مؤسسات تقسیم شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته با ممانعت فرمانداری اجازه جمع‌آوری زکات فطره را نداشتیم، خاطرنشان می‌کند که با گذشت دو سال با دستور وزارت کشور مجموعه‌های مردم نهاد می‌توانند به شکل یکپارچه کمک‌های خود را جمع‌آوری کنند.
مدیرعامل مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان(مکس) قزوین بیان می‌کند که در قزوین حدود ۶۰ مؤسسه و انجمن خیریه وجود دارد از این تعداد حدود ۱۲ مؤسسه کمک دریافت می‌کنند.
نوروزی، پرداخت زکات فطره یک وظیفه دینی دانست و یادآور شد که زکات فطره باید به دست افراد مستحق برسد بنابراین از مردم درخواست داریم که کمی بیشتر تحقیق کنند؛ خیلی از افراد این موضوع را از سر باز کرده و فقط می‌خواهند هر چه زودتر این مبلغ را پرداخت کنند و اول صبح روز عید فطر با دیدن اولین صندوق زکات فطره خود را داخل صندوق می‌اندازند.
مدیر حوزه علمیه قزوین می‌گوید که از نظر شرعی زکات فطره را در ۸ مورد می‌توان مصرف کرد که یکی از موارد خیلی مهم آن کمک به نیازمندان است.
جمع‌آوری زکات فطره توسط انجمن‌های خیریه بلامانع است
حجت‌الاسلام علی عباسی می‌افزاید که اگر کسی، نیازمندی را در بین فامیل و آشنا می‌شناسد بهتر است که زکات فطره را به شکل مستقیم به او پرداخت کند اما اگر مستحقی را نمی‌شناسد و می‌خواهد نماز عید فطر بخواند می‌تواند زکات فطره را جدا کند و به فقیر برساند درواقع مهم این است که انسان اطمینان حاصل کند که این مبلغ به فقیر می‌رسد.
وی در ادامه تاکید می‌کند که یکی از راه‌های پرداخت زکات، ارگان‌های دولتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند و یا مؤسسات و انجمن‌های خیریه‎ای که بیماران خاص و صعب‌العلاج و افراد نیازمند را تحت پوشش دارند.
مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به اینکه زکات فطره یا فطریه معادل با سه کیلوگرم قوت غالب مورد استفاده مسلمانان است که به طور معمول بر اساس مبلغ برنج یا گندم محاسبه می‌شود، تصریح می‌کند که بر کسی که خودش فقیر نباشد، واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره را بپردازد. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر فرد تحت تکلف واجب نمی‌شود.
حجت‌الاسلام عباسی می‌افزاید که دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله مکارم شیرازی میزان کفاره هر مد طعام در سال ۹۵ را برای هر نفر ۲ هزار تومان و زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب ۳ کیلو گندم به مبلغ ۶ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل ۱۵ هزار تومان اعلام کردند. از کسی که خوراک غالب آن‌ گندم است نفری ۶ هزار تومان و اگر فردی بیشتر برنج استفاده می‌کند نفری ۱۵ هزار تومان اعلام کردند.
نظارت دقیقی بر جمع‌آوری کمک‌های مردمی وجود ندارد
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین نیز با بیان اینکه به بیماران تحت پوشش ما که در تأمین معشیت خانواده ناتوان هستند زکات فطره تعلق می‌گیرد، می‌گوید که ما از مراجع استفتاء گرفتیم که مجوز جمع‌آوری زکات فطره، صدقات و نذورات و حتی کفاره به بیماران تعلق می‌گیرد اما شرط آن این است که اطمینان حاصل شود که افراد نیازمند هستند.
فاطمه اشدری در ادامه می‌افزاید که متاسفانه نظارت دقیقی بر جمع‌آوری کمک‌های مردمی وجود ندارد. خیلی از خیریه‌ها که خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند با رایزنی‌های انجام داده می‌توانند کمک‌های مردمی و زکات فطره دریافت کنند که این موضوع از نظر شرعی مشکل دارد.
وی با بیان اینکه کار مردم باید به مردم سپرده شود، تصریح می‌کند که انجمن‌های خیریه باید به دستگاه ناظر خود پاسخگو باشند و در مورد موارد مصرف کمک‌های جمع‌آوری شده توضیح دهند.
دستگاه‌های دولتی و متولی جمع‌آوری زکات تاکنون یک ریال هم به خیریه‌ها کمک نکرد‌ه‌اند
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین می‌گوید که زکات از زمانی که دریافت می‌شود تا ماه رمضان سال آینده باید برای نیازمندان مصرف شود و ما حق نداریم این مبالغ را پس‌انداز و یا مصرف یک وسیله درمانی کنیم.
اشدری یادآور شد که سال گذشته فرصت جمع‌آوری کمک‌های مردمی را از مؤسسات خیریه گرفتند و این مسئولیت را برعهده دستگاه‌های دولتی گذاشتند و گفتند این مجموعه‎ها جمع‌آوری کرده و به مؤسسه‌ها کمک می‌کند اما تا به امروز دریغ از یک ریال که به انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین کمکی شده باشد.
وی تاکید می‌کند که مصرف زکات فطره برای نیازمندان، تعریف مشخصی دارد و باید برای قوت لایموت خانواده‌های مستحق استفاده شود؛ دستگاه‌های دولتی و انجمن‌ و مؤسساتی که فطریه دریافت می‌کنند حق ندارند این مبلغ را به عنوان وام به نیازمندان یا کمک در راستای خرید وسایل منزل و موارد دیگر مصرف کنند.
استان قزوین برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی طبق نظر وزارت کشور عمل کند
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین اظهار می‌کند که هدف از گذاشتن صندوق مشترک این است که بین تشکل‌ و انجمن‌ها یک وحدت رویه ایجاد شود، اما سؤال اینجاست که اگر در سال‌های پیش به شکل جداگانه تبلیغات کرده و کمک دریافت می‌کردیم با هم مشکل داشتیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه تقسیم‌ کمک‌های جمع‌آوری شده بین انجمن‌های خیریه کار درستی نیست، می‌افزاید که گاهی ما یک بیمار کلیوی داریم که این فرد دیابتی هم هست درواقع به نوعی از طرف دو مجموعه مورد حمایت قرار می‌گیرد که این ظلم در حق دیگران است.
اشدری در ادامه خواستار شد که استان قزوین مانند سایر استان‌ها در جمع‌آوری کمک‌های مردمی طبق نظر وزارت کشور عمل کند و از طرفی روی نقش نظارتی خود متمرکز شود.
قطع‌یقین تصمیم‌ها و اتفاقات مختلفی در میزان کمک‌های مردمی و نگاه جامعه به نیازمندان مؤثر است امیدواریم برنامه‌هایی که برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی پیش‌بینی شده است اعتماد مردم را از بین نبرده و موجب نارضایتی آن‌ها را فراهم نکند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار