معاون عمرانی استانداری قزوین با اشاره به اینکه ضرورت مدیریت متمرکز پسماندهای استان احساس می‌شود، گفت: کنترل و مدیریت پسماند موضوع بسیار مهم است که در این راستا اگر مدیریت صحیح صورت نگیرد، سلامتی مردم به خطر می‌افتد.
کد خبر: ۲۴۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲ 21 June 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قزوین، منوچهر حبیبی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان اظهار کرد: کنترل و مدیریت پسماند نیازمند مدیریت صحیح است چراکه با سلامت مردم و جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی به متمرکز شدن مدیریت پسماند استان اشاره و تصریح کرد: باید تمام تلاش‌ها صورت گیرد تا تمامی پسماند استان به یک سایت منتقل شود و مدیریت متمرکز صورت گیرد.

حبیبی افزود: باید هر چه سریع‌تر تمامی محل تخلیه غیرمجاز پسماندها شناسایی‌شده تا دیگر شاهد این نباشیم که پسماندها در حاشیه اتوبان‌ها، جاده‌ها، خیابان‌ها و مزارع تخلیه شوند زیرا که درنهایت تمامی خطرات این پسماندها به مردم برمی‌گردد و سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازد.

معاون عمرانی استانداری قزوین تأکید کرد: پسماندها در حوزه خانگی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و الکترونیکی باید کنترل و مدیریت شود تا بتوان خطرات آن را برای سلامتی مردم به حداقل رساند.

وی به چگونگی مدیریت پسماندهای خانگی اشاره و اضافه کرد: باید از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش به مردم، پسماندهای خانگی کنترل و مدیریت شود و همچنین فرهنگ تفکیک پسماند و زباله از مبدأ باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

حبیبی ادامه داد: در حوزه پسماند پزشکی در طی چند سال اخیر اقدامات مناسبی صورت گرفته و در این راستا علوم پزشکی توانسته مطب‌ها و بیمارستان‌ها در مدار خود قرار دهد.

معاون عمرانی استانداری قزوین با اشاره به عدم کنترل پسماند در حوزه پسماند کشاورزی و الکترونیک، خاطرنشان کرد: در حوزه پسماند کشاورزی و الکترونیک در حال حاضر هنوز اقدامات مناسبی صورت نگرفته و این در حالی است که اگر در حوزه کشاورزی پسماند سم، کود و پلاستیک مدیریت و کنترل نشوند می‌تواند به یک معضل و مشکل زیست‌محیطی تبدیل شود که هم زمین‌های کشاورزی و هم جان انسان‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: موضوع پسماند حوزه کشاورزی یک موضوع جدی و مهم است که در این راستا مقرر شده است که سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌های خود را ارائه دهد تا بتوان با یک مدیریت و کنترل به‌موقع از خطرات پسماند حوزه کشاورزی پیشگیری کرد.

حبیبی اضافه کرد: تمامی پسماندها برای دفن باید به سایت محمدآباد منتقل شوند و فقط مکان‌های دور دست که تولید پسماند کمتری دارند با یک مدیریت صحیح در همان منطقه خود دفن شوند و در همین راستا باید از مکان‌های دفن متعدد زباله جلوگیری به عمل آید.

معاون عمرانی استانداری قزوین افزود: سایت محمدآباد از ظرفیت‌های بسیار مناسبی در زمینه پسماند برخوردار است و در این راستا سازمان محیط‌زیست فرصت حداکثر یک‌ماهه قرار داده تا همه پسماندها به سایت محمدآباد تحویل داده شود.

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت نابسامان پسماند شهرستان تاکستان گفت: در اطراف شهرستان تاکستان شاهد پراکندگی زباله‌ها در سطح زمین‌ها هستیم که چهره شهر را زشت کرده بنابراین شهرداری تاکستان باید هرچه سریع‌تر وضعیت پسماند این شهرستان را ساماندهی کرده و تمامی پسماندها را به سایت محمدآباد منتقل کند.

حبیبی با بیان موضوع پسماند حوزه صنعتی اضافه کرد: طی تفاهم و تعاملی که بین سازمان محیط‌زیست و سازمان صنعت معدن تجارت صورت گرفت قرار مقرر شده است، کارخانه‌هایی صنعتی که دارای پسماند ویژه صنعتی هستند مشخص شوند و هرچه سریع‌تر مسائل زیست‌محیطی در آن‌ها رعایت شود.

معاون عمرانی استانداری قزوین یادآور شد: به‌منظور اینکه چرخه تولید کارخانه‌ها از کار نیافتد و تولید لطمه نبیند و عملکرد ما منجر به تعطیلی واحدی نشود، یک رابطه همکاری بین محیط‌زیست و صنعت صورت گرفت و بر این اساس کارخانه‌ها و شرکت‌ها باید هرچه سریع‌تر وارد کار شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار